Forside Blog Side 1157

Børnehavebørn pynter op hos Farmas

Børnehaven Valhalla hos Farmas

FARSØ: Tidligere på året aflagde børnehavebørnene fra Valhalla besøg hos Farmas for at kigge nærmere på deres traktorer, maskiner, 4 hjuls crossere m.v. Det blev en rigtig god dag, hvor samtlige børn ”afprøvede” samtlige køretøjer i Farmas haller.

15 børn fra børnehaven Valhalla har pyntet Farmas store juletræ til deres julemarked

Den gode oplevelse har nu afstedkommet, at børnene straks sagde ja til at pynte Farmas kæmpe juletræ Det pyntede træ skal bruges i forbindelse med Farmas årlige julemarked, som finder sted den 20. november.

Børnene har brugt op til flere dage og stor kreativitet med at lave pynt til Farmas træ. I mandags kiggede 15 børn forbi for at få pynten på plads på træet – ganske vist med lidt hjælp fra de voksne, for at få pynten helt til tops.

Oprykning til serie 1

FARSØ: Efter den mest jævnbyrdige og spændende turnering i mange år, lykkedes det i weekenden FUIKs 1. hold herrer, at sikre sig oprykning til Serie 1.

FUIK’s 1. hold herrer har sikret sig oprykning til Serie 1.

Turneringen har budt på et utal af lige kampe. Holdene har vundet og tabt på kryds og tværs, og efter at det sidste spark blev taget i weekenden, var der kun 6 point mellem FUIK på 1. pladsen og Skals på sidstepladsen.

Før de sidste 3 spillerunder rykkede FUIK dog fra det øvrige felt, og havde derved ikke mindre end 3 matchbolde, men holdet skulle helt hen til sidste spillerunde, før det lykkedes, at sikre sig oprykningen.

De mange spændende kampe har også betydet, at opmærksomheden omkring holdet er vokset fra kamp til kamp. Holdet har oplevet en stor opbakning fra både publikum og Elitefodbold Farsø (sponsorerne) igennem hele efterårssæsonen – både på udebane og hjemme. Dette har været et ekstra krydderi oveni oprykningen, og en opbakning som har været helt uvurderlig for holdet.

Det unge hold med Jens Bojer og den øvrige trænerstab i spidsen, har gjort et fantastisk stykke arbejde, og det er med stor forventning, at FUIK ser frem til den nye sæson, hvor håbet er, at der  holdes sammen på tropperne, så holdet kan få lov at fortsætte den gode udvikling.

2009 har været en fantastisk sæson for FUIKs Seniorhold, idet det tidligere også er lykkedes klubbens 1. hold damer at sikre sig oprykning til Jyllandsserien samt 3. hold herrer oprykningen til serie 4.

Stor spørgelyst i valgcafe i Farsø Rådhuscenter

Valgcafe Farsø Rådhuscenter

FARSØ: Spørgelysten fra borgerne var stor. Det var også hele formålet med den valgcafé og det vælgermøde, der idag var arrangeret i Farsø Rådhuscenter.

Samtlige opstillede lister til kommunalvalget og 24 kandidater til byrådet var til stede sammen med 5 lokale regionskandidater. 

Dermed var der rig mulighed for at komme i dialog med samtlige lister og partier for at få svar på konkrete spørgsmål, som kan gøre det lettere at få sat krydsene den 17. november.

Der var stor ros til arrangøren fra såvel kandidater som borgere for arrangementet. – Det er i sandhed noget helt andet end at stå på gaden eller ude i forsamlingshusene, lød det fra flere kandidater. Dermed mentes, den upåtrængende måde at henvende sig til borgerne på. I Farsø Rådhuscenter var det nemlig, for en gangs skyld, borgerne der henvendte sig til kandidaterne.  

At denne valgkamp adskiller sig fra tidligere, især med hensyn til kommunalvalget var tydelig. Det var ikke partiprogrammer, men i større grad personlige holdninger fra kandidaterne omkring konkrete problemstillinger i Vesthimmerland, der blev spurgt ind til.

Det skulle også vise sig på Valgmødet, der blev afholdt halvvejs i valgcafeen. Med Vesthimmerlands trængte økonomi som omdrejningspunkt, blev der bl.a. stillet spørgsmål omkring fyringer og kvalitet i hjemmeplejen.  

Et af de spidsindige til politikerne lød. Da kommunerne sidst var fattige kommuner havde man goder som Falck, sygehus, børnepasning, ældrepleje m.v., som der blev skåret ned på i de gode tider. Får vi de gamle goder igen, nu hvor det igen er en fattig kommune?. Dette rundede spørgsmål omkring akutberedskabet, Farsø Sygehus, borgerservice m.v.    

Andre centrale spørgsmål i den forbindelse gik på den fremtidige skolestruktur, forebygning af mobning, juniorklubberne m.v. 

Også holdninger til bygning af et nyt Rådhus i Aars blev der spurgt ind til, ligesom en dato for åbningen af Johs. V. Jensen museet efterlystes. 

Alle politikers svar overordnet set, er at man må forholde sig til Vesthimmerlands nuværende økonomiske situation og rationalisere derefter. I den forbindelse angreb borgerne kommunens ledelsesstil og forkerte disponering af penge. Især blev den kendte sag om den fyrede skoleinspektør Kaare Maul bragt på bane.  

Valgmødet sluttede med 30 sekunder til hvert parti eller liste, hvor man igen fik lejlighed til at opsummere sine mærkesager, som borgerne efterfølgende også kunne spørge yderligere ind til, på den fortsatte valgcafé.   

Siel og Lilholt giver julekoncert i Farsø kirke

julekoncert

FARSØ: Der er næppe noget mere stemningsfyldt og smukt end en julekoncert i en kirke.

1. søndag i advent har Farsø Handelsstandsforening arrangeret en stemningsfuld julekoncert i Farsø kirke med fløjtenist Tine Lilholt, pianist Knud Erik Trane og sangerinden Tina Siel.

I slutningen af denne måned – nærmere bestemt 1. søndag i advent er der lagt op til en rigtig flot og hyggelig koncert i Farsø Kirke. Der bliver tale om et helt nyt koncept bestående af 2 særdeles fremtrædende nordjyske piger i dansk underholdning. Nemlig den dygtige fløjtespiller Tine Lilholt og sangerinden Tina Siel.

Pigerne har sammensat et flot repertoire, hvor publikum vil stifte bekendtskab med traditionelle og nyere julenumre. Der bliver tale om henholdsvis samspil samt enkeltstående solistnumre. Det hele går op i en højere enhed, sammensat at den dygtige pianist Knud Erik Trahne.

Sangerinden Tina Siel fra Frederikshavn udgav sin første CD i 1997, og siden da har hun turneret i hele landet såvel som i udlandet, blandt andet sammen med Kandis og Bjørn & Okay. Hun har været på koncertturneer i Caribien, Thailand, Østrig, Norge, Sverige og på Grønland. På hendes album "Lidt af mit liv" fra 2007 medvirker bl.a. brødrene Klaus og Knud Erik Thrane. Sidstnævnte har siden 2002 været Tina Siels faste pianist ved kirkekoncerter og andre musikalske arrangementer i Danmark.

Tine Lilholt var i en lang årrække med i Lars Lilholt Band. Hun stoppede med bandet i 2007 og har siden udgivet CD’en Dreamscapes, ligesom hun har kastet sig sin gamle passion for maleri. Ofte går musikken og maleriet hånd i hånd, som når hun f.eks. kombinerer en udstilling med en koncert.

Det er Farsø Handelsstandsforening, der står som arrangør af kirkekoncerten, hvor der givetvis vil blive rift om de godt 200 billetter, som sættes til salg fra næste torsdag i Sparekassen Farsø hovedafdeling i Farsø.

Den store renovering går i gang på Farsø skole

Farsø skole
Af: Candy Fröse

FARSØ: Selvom håndværkerne længe har haft deres gang på Farsø skole med at bygge ny ADHD bygning og bygge om, så det egentlig først nu at den store renovering af Farsø skole går i gang.

Den store renovering af Farsø skole går i gang om få uger. Renoveringsprojektet vil vare indtil næste efterår og står samlet i 45 mio. kr.

Om få uger går håndværkerne i gang med 1. etape af den store renovering af skolen der står i 12, 5 mio. kr. ifølge licitationen, der blev afholdt forleden.

Det er skolens nordfløj man først tager fat på. Det er den omtalte fløj med asbestplader i lofterne, som i den seneste tid kun er blevet brugt i begrænset omfang selvom lofterne har været dækket af.

Nordfløjen omfatter også skolebiblioteket, som om en måneds tid efter at renoveringen af skolens gymnastiksal er tilendebragt.

Det nye skolebibliotek vil få betegnelsen mediatek, da det i dag langt fra kun er bøger at der skal være plads til på skolebiblioteket, der ligeledes bruges som læseareal. Derfor bliver biblioteket udvidet med en glasbue ud i skolegården.

Med til nordfløjsprojektet hører også en ny facade og et nyt indgangsparti mod nord ud mod C. R. Brix Vej.

På nordfløjens1. etage skal der indrettes nye, store klasselokaler. Den nuværende lærerværelsegang vil blive inddraget til dette formål. Til gengæld bygges der en ny gang uden på bygningen ud mod skolegården, der også får en ny sidefløj som indrettes til lærerværelse og kontorer.

Det har været et kæmpe opgave for skoleleder John Andersen og viceskoleinspektør Anders Myrup at få puslespillet til at gå op sammen med håndværkerne, så projektet går mindst muligt ud over den daglige undervisning. 

Efter planen skal renoveringsprojektet på Farsø skole være færdigt i efteråret 2010. Projektet kommer i alt til at stå i 45 mio. kr., når også etape 2 og 3 indregnes.

FAKTA:
Disse firmaer har vundet licitationen på renoveringen af Farsø skole ud af i alt 128 interesserede firmaer: Beløbene er inkl. moms. 

Murerarbejde: kr. 5.462.677: Henriksen & Madsen A/S, Løgstør
Tømrerarbejde: kr. 4.695,500: KFS Boligbyg, Støvring
Malerarbejde: kr. 434.376: Huset Baand ApS, Løgstør
Blikkenslagerarbejde:78.759: Aars Blikkenslagerforretning ApS
VVS: 815.925: Vesthimmerlands VVS, Løgstør
El-arbejde: 1.797.500: Lindpro ApS, Nørresundby
Ventilation: 1.743.800: AIR-Tean Højbjerg
Tagarbejde: 65.875: Halkær Tagdækning, Nibe
Gulvarbejde: 50.870: Jul-Nielsen Enterprise A/S, Aalborg    

Hvad hedder hesten?

Land & Fritid
Af: Candy Fröse

FARSØ: Det spørgsmål har Kimi Nielsen fra Land & Fritid på Svingelbjerg ofte fået stillet fra venlige børn og voksne som har bemærket de tre miniheste i folden lige uden for butikken.

Kimi Nielsens nye hest er stadig lidt sky. Det kan jo være, fordi den endnu ikke har fået sit navn. Hun opfordrer derfor alle børn til finde et godt navn til den lille hest, der til daglig græsser sammen to andre – og navngivne heste ved Land & Fritid på Svingelbjergvej.

– Når jeg så har fortalt, at to af hestene hedder Rocco og Skipper, men at den tredje intet navn har, så ser jeg fortvivlelsen i børnenes øjne. Så det må vi vist hellere have gjort noget ved, fortæller Kimi Nielsen, der er ejer af de tre græssende gæster udenfor grovvarehandlen.  

Der skal derfor findes et godt navn til hesten, der er af racen Pinto og som Kimi Nielsen har fået i sin varetægt, efter at en god nabo foreslog hende at få den. Selvom hesten endnu ikke er så stor, så bliver den dog lidt større, den er nemlig kun 6. måneder gammel og meget glad for at gå sammen med sine nye venner Rocco og Skipper.  

– Jeg håber, at rigtig mange børn vil komme med nogle gode navneforslag til den lille hest, opfordrer Kimi Nielsen. I slutningen af denne måned, i forbindelse med Land & Fritids julearrangement, vil hestens navn blive afsløret.

 

6 års fødselsdag markeret i Galleri 14

Galleri 14
Af: Candy Fröse

FARSØ: Tiden går hurtigt og det er nu efterhånden seks år siden at 14 modige lokale kunstnere gik sammen om at åbne landets største galleri i Farsø.

Bolsjestriber mødte de besøgende i Galleri 14 i forbindelse med markeringen af galleriets 6 års fødselsdag. Fødselsdagsudstillingens navn er “Striber”

Laila Eskedal fra Galleri 14 har malet motivet til Farsøs første julemærke. Et julemærke som Lions Club Farsø står bag.

I dag søndag blev de 6 år fejret med en fernisering på galleriets fødselsdagsudstilling og galleriets medvirken til Farsøs første julemærke. 

Ved indgangen blev søndagens mange besøgende mødt af kæmpe bolsjestribede ”slikkepinde”, for at markere udstillingens navn ”Striber”.  

Og indenfor var der striber i alle afskygninger fra galleriets kunstnergruppe og 5 gæsteudstillere, der uden besvær kunne udsmykke de mange meter væg og gulvplads med kunst i alle afskygninger.  

Formand for Galleri 14 gruppen Laila Eskedal kunne fortælle om galleriet aktiviteter. Vi har gennemlevet op- og nedture her i galleriet, men det er vores passion for kunsten der holder os i gang med nye udstillinger ca. hver anden måned, kurser i galleriet indenfor filt, smykker, tegning og maleri. Senest har gruppen indrettet en kunstcafé med bøger og en kop kaffe. – Vi er så glade for besøg, så om det bare drejer sig om et lille pusterum imellem kunsten er vi glade for det – også hvis større grupper skulle kigge forbi. 

Samme rosende ord lød fra Lions Club Farsø, der gennem den seneste fire år har haft et godt samarbejde med galleriet. I år har det så udmøntet sig i Farsøs første julemærke. Op til sommerferien stillede Lions Club Farsø kunstnerne i Galleri 14 på den opgave, at lave forslag til julemærket. Det er der kommer syv meget forskellige bud ud af med udgangspunkt i emnerne Nærhed og Omsorg. 

Det motiv, som Lions har valgt er Laila Eskedals maleri med den lille pige der fodrer fuglen i den kolde sne. Overskuddet fra salget af mærket vil gå til Lions humanitære arbejde og ikke mindst lokalt til bekæmpelsen af Misbrug blandt unge. Et samarbejde Lions har med Lions Thit Jensen og Farsø skole. Julemærket er sat til salg fra i dag, ligesom Galleri 14 selv har udlovet overskuddet fra de resterende 6 malerier til humanitære formål.

Uhyggeligt hyggeligt på Hessel

Stomp i gårdspladsen påHessel
Af: Candy Fröse

HVALPSUND: At det skulle være skræmmende, men samtidigt hyggeligt, var ikke til at tage fejl af, da der i aften, for fjerde gang blev afholdt Halloween på Herregården Hessel

25 elever fra Produktionsskolen Kongshøjgaard fremførte en stomp – en rytmisk slagtøjsserie på murerbaljer. Eleverne alle iført sorte kutter og hvidemalede ansigter skabte en hel særlig stemning, som de stod der i en halvcirkel foran Hessels gamle stuehus med deres siluetter slikkende op af de hvidkalkede mure i baggrunden.

Mange børn havde taget imod opfordringen om at møde op udklædte til Halloween på Hessel – og det gjorde jo blot aftenen endnu mere stemningsfuld.

Ved indgangen mødte man straks hyggen med op mod 150 lysende græskarhoveder på stendigerne.  

Men straks indenfor blev det særdeles spændende med effektfulde lyde og uhyggelige og skræmmende væsener.  

Lyden blev meget tydelig, da 25 elever fra Produktionsskolen Kongshøjgaard fremførte en stomp –  en rytmisk slagtøjsserie på murerbaljer. Eleverne alle iført sorte kutter og hvidemalede ansigter skabte en hel særlig stemning, som de stod der i en halvcirkel foran Hessels gamle stuehus med deres siluetter slikkende op af de hvidkalkede mure i baggrunden. Eleverne var i øvrigt, meget dygtigt, blevet instrueret af Tina Boysen, musiklærer på Strandby skole.            

Omkring 150 børn og voksne havde på forhånd tilmeldt sig til spisningen i laden, hvor menuen stod på biksemad og pølser. Således var alle klar til aftenens opgaveløb med i alt ti spørgsmål, hvortil svarene fandtes rundt omkring på herregården..

Herregården var kun lidt oplyst, så man måtte ofte famle sig frem. Selv de voksne fik sig indtil flere forskrækkelser, når der for eksempel dukkede en mumie ud af et hjørne, eller de stødte på spøgelser og varulve

Bag det (u)hyggelige arrangementet stod – traditionen tro, Produktionsskolen Kongshøjgaard og det var da også skolens udklædte elever og lærere der gemte sig bag, de malede ansigter og masker, der forestillede vampyrer, hekse, munier og andre uhyggelige væsener.                   

Efter at have løst de uhyggelige opgaver, sluttede aftenen af med kaffe og giftkage i Hessels cafe

Strandby skole vandt læsequiz

5. klasse på Strandby skole har vundet den kommunale læsequiz
Af: Candy Fröse

STRANDBY: 5. klasse på Strandby skoles vandt idag den kommunale læsequiz.

The Quiz Tigers kalder 5. klasse på Strandby skole sig i den kommunale læsequiz, som de har vundet over 5. klasser på Bakkeskolen, Aars skole og Aalestrup skole

I finalen var Strandby eleverne oppe mod Bakkeskolen, Aars Skole og Aalestrup Skole. 

Bag læsequizzen stod skolebibliotekarerne og emnerne var i år Ida Marie Rendtorff og Daniel Zimakoffs bøger.

Dansklærer Hanne Poulsen fra Strandby skole er stolt af sin klasse og roser konceptet, hvor hele klassen har mulighed for at svare, så alle har del i sejren. 5. klassen kaldte sig ved denne lejlighed: The Quiz Tigers. Klassen vandt penge til en klassetur, som måske går i biografen.

En sangglad morgen i Dagli’ Brugsen

Syng Dansk Dag i Dagli' Brugsen Hvalpsund
Af: Candy Fröse

HVALPSUND: I dag var der Spil Dansk-dag over hele landet – heriblandt i Hvalpsund.

Der var fyldt af syngende børn og voksne, da Syng Dansk Dagen blev markeret med morgensang i Dagli’ Brugsen i Hvalpsund.

Også Samuel Frederiksen havde placeret sin klaverbænk imellem hylderne for at kunne akkompagnere til.

Over 800 steder, spredt over landet, var der tilmeldt et musikalsk arrangement med det helt specielle formål, at spille og synge musik med dansk komponister og forfattere. Arrangementerne var meget forskellige, og et af de helt specielle foregik i Dagli’ Brugsen i Hvalpsund.

Her havde personale og bestyrelse igen slået dørene op for en tilbagevendende musikalsk morgenopkvikker. Traditionen startede i 2003 og har siden, med et enkelt års undtagelse, trukket alle mand af huse til sang og morgenkaffe blandt den lokale dagligvarebutiks hylder.

Antallet af morgengæster har været stigende siden de første strofer blev sunget i 2003, så med Dagli’ Brugsens udvidelsesplaner bliver der sikkert også plads til flere sangglade kunder til næste år.

Den musikalske ledelse var traditionen tro trygt lagt i hænderne på Samuel Frederiksen, der fra sin klaverbænk imellem skurepulver og frosne ærter ledte forsamlingen gennem den danske sangskat godt understøttet af sin backinggruppe af elever fra Louns Alstrup skole.

Morgengæsternes alder spreder sig lige fra de yngste dagplejebørn til byens ældste pensionister.

Efter at de mange kunder og gæster have sunget og nynnet sig gennem den danske sangskat, serverede Dagli’ Brugsen kaffe, kakao og rundstykker til de morgenduelige. En dejlig opvågning på en kold og våd oktoberdag.

Farsø Avis
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.