Forside Blog Side 1156

Valgresultat – Region Nord

Regionsrådsvalget 2009 – 17. november 2009

 

Sådan blev stemmefordelingen til Regionsrådsvalget – klik her  

 

 

Valgresultat – Vesthimmerlands kommune

Stemmefordelingen på valgstederne i Vesthimmerlands kommune

 

Sådan blev stemmefordelingen på de 23 valgsteder i Vesthimmerlands kommune – klik her

 

 

Der blev gået til stemmeurnerne

Valglokalet i Dronning Ingrid Hallerne

FARSØ: Præcis kl. 9.00 gik valghandlingen til kommunal- og regionssvalget i gang på Farsø’s nye valgsted i Dronning Ingrid Hallerne. Omkring 50 vælgere var mødt op for at være blandt de første der afgav deres stemme.

Elly Andersen var blandt de første der afgav sine stemmer til kommunal- og regionsvalget i Farsøs nye valglokale i Dronning Ingrid Hallerne.


Se valgresultaterne på www.farsoavis.dk

Da valghandlingen på Vesthimmerlands kommunes 23 valgsteder først ringes af kl. 20.00 i aften med efterfølgende stemmeoptælling af de valgtilforordnede, er det ikke muligt at bringe valgresultaterne i papirudgaven af Farsø Avis, der udkommer imorgen onsdag. 

Farsø Avis opfordrer dog læserne til at holde øje på denne hjemmeside i løbet af onsdagen, hvor resultaterne vil blive lagt på.     

 

Besøgsrekord til julemarked i Strandby

Julemarkedet i Strandby

STRANDBY: I omegnen af 1.000 købeivrige besøgende, og hertil en del julestemte børn, strømmede til den 17. udgave af Julemarkedet i Strandby, der i dag søndag fandt sted i Strandby Hallen.

Det er derfor nogle meget tilfredse arrangører og salgsstande der ser tilbage på et vellykket julemarked.

Også antallet af stande slog rekord i forhold til tidligere. I alt 65 stande fordelte sig over hallen, i cafeteriet og ved hovedindgangen. Alle stande, hvor flere havde debut på julemarkedet i år, melder om et godt salg på de 7 timer som markedet varede og så ser det også ud til at julemarkedet kan bidrage med et pænt overskud til Strandby Hallen.

At julemarkedet i Strandby er populært og allerede er skrevet i kalenderen til næste år, tyder meldingerne fra salgsboderne klart på, fortæller Henning Christensen fra Strandby Hallen, efter en tur rundt til standene med besked om næste års dato. Man kan først melde sig til næste års julemarked efter sommerferien, men når beskeden om tilmelding så også er ude, strømmer tilmeldingerne ind i løbet af få dage.

1.100 tog tilbage til 80’erne

FARSØ: Der var tale om ren 80’er nostalgi da Håndboldens Venner i aften inviterede til 80’er fest i Dronning Ingrid Hallerne.

I alt 1.100 Vesthimmerlændinge havde taget imod invitationen, hvor det ene 80’er hit efter det andet fyrede igennem hallerne.     

Kl. 22.00 gik et af 80’ernes største danske navne Rocazino på scenen. ”All my love”, lød det fra forsangerinden Ulla Cold ud over den nostalgiske forsamling og mange fik ungdommen tilbage – i hvert fald for en stund, mens andre nød hitsene fra Rocazino for første gang.   

Efter fem kvarters ørehængere fra Rocazino fortsatte festen på dansegulvet, hvor det ene musikønske efter det andet tilgik DJ Peter Christensen bag pulten. I træningshallen, hvor der tidligere på aftenen var blevet indtaget 80’er buffet fra Hotel Farsø af knap 350 VIP-gæster, blev nattefesten leveret af orkestret Back to the 80’s, der også kunne sætte gang i danseskoene.

Læsebånd på Vester Hornum skole

Vester Hornum skole

VESTER HORNUM: De næste tre uger er der "læsebånd" på Vester Hornum skole.

Hver dag, har eleverne på Vester Hornum skole afsat 20 minutter til at læse i. Dette sker udover den almindelige undervisning og skulle gerne lokke eleverne til at læse mere.

Det vil sige, at alle på skolen, helt fra børnehave klassen og til 9. klasse, skal læse 20 minutter hver dag. Nogle gange må eleverne selv vælge den bog de vil læse i, men i fysisk, tysk eller andre fag bliver der læst det, der hører til faget.

Alma, Christine A og Michelle fra 8. klasse fortæller at det er hyggeligt at sidde og læse lidt engang i mellem og på den måde også få lidt afveksling fra de almindelige timer.

Der er delte meninger om læsebåndet blandt eleverne, men langt de fleste er positivt indstillet over for det. Lærerne er begejstrede for læsebånd, da det kan lokke eleverne til at læse mere.

Kæmpenisser har indtaget Farsø midtby

Kæmpe nisser på Lille Torv i Farsø

FARSØ: Idag, som også var dagen for tændingen af Farsø julebelysning, gjorde mange store øjne – især børn, da man ikke kunne undgå at få øje på to kæmpenisser på Lille Torv foran Torvet 1.

Disse flere meter høje kæmpe Nisser pryder Lille Torv op til jul. Bag ideen står Farsø Handelsstandsforening, der har fået hjælp af Produktionsskolen Kongshøj for få dem lavet.

De to kæmpenisser, udført i halmrundballer, er kommet til torvepladsen med hjælp fra Produktionsskolen Kongshøjgaard. Særligt lægger man mærke til nissernes venlige ansigtsudtryk og flotte beklædning, som produktionsskolens elever har stået for. Nissernes flotte klædedragter er udført af i alt 90 meter stof, som sikkert ikke har været let at håndtere i symaskinerne. 

Farsø er i det hele taget kendt for sine overdimensionerede julepåfund, som vækker opsigt fra både nær og fjern. Hvem husker ikke også Danmarks største kalenderlys og julemandens kane på taget af Torvet 1.      

Krydset Svingelbjergvej/Fabriksvej gøres mere sikkert

Krydset Svingelbjergvej-Fabriksvej

FARSØ: Som trafikanten, der dagligt kører på vejen mellem Farsø og Svingelbjerg allerede har opdaget, er der en ombygning i gang af krydset Svingelbjergvej – Fabriksvej.

Vigepligten er ændret i krydset Svingelbjergvej/Fabriksvej. Fremover skal trafikanterne holde tilbage for trafikken på Fabriksvej. Ud over hajtakker, er Svingelbjergvej blevet forlagt på en kortere strækning ud for Søndergården 11.

Trafikanterne på Fabriksvej har hidtil skullet holde tilbage for trafikanterne på Svingelbjergvej, når de mødes i krydset. Da trafikanterne på Svingelbjergvej fremover skal holde tilbage for trafikanterne på Fabriksvej vil afmærkning på kørebane blive ændret og der vil blive opsat skilte, der informerer borgerne om de nye vigepligtsforhold.     

Samtidig forlægges Svingelbjergvej på en kortere strækning udfor ejendommen Søndergården 11, så det ikke er muligt fremover at køre lige over i krydset.

Bilister, der af gammel vane af ubetænksomhed vil køre lige igennem på Svingelbjergvej bliver i de første måneder advaret om den ændrede vigepligt af store gule advarselstavler.

Der er sket 3 alvorlige trafikuheld de seneste 9 år, hvor bilister på Fabriksvej har overset vigepligten. Vigepligten bliver ændret, da der er mere trafik på Fabriksvej og det er samtidig er en fremtidssikret løsning hvor Fabriksvej i højere grad får en rolle som omfartsvej end det er tilfældet i dag.

Julemarkedet i Strandby er først

Julemarked Strandby

STRANDBY: Ganske vist har vi kun vendt de første blade i kalenderen for november måned, men julen nærmer sig – og hurtigere end vi aner.

Julemanden vil naturligvis også være til julemarked i Strandby på søndag.

Til juletraditionen hører de populære julemarkeder, som findes i enhver by. For at kunne nå dem alle og for ikke at konkurrere mod hinanden, er flere af novembers weekender taget i brug.

 

På søndag lægger Strandby ud med sit julemarked. Strandby Hallen har plads i alt 55 stande, der i år sågar er udvidet med yderligere 6 stande i cafeteriaet.

 

Traditionen tro er hallen fyldt med alt der hører julen til og lidt mere til. Til et godt julemarked hører masser af nisser, dekorationer, kranse, kirkegårdspynt, juletræer, lys og gaveartikler til både store og små. Hårde, bløde og smukke artikler. Kort sagt, så oser Strandbyhallen af jul og stemning hele søndagen.

 

Hele dagen er julecafeen åben. Her kan gæsterne hvile og hygge sig med gløgg og æbleskiver eller lidt mad.  Traditionen tro vil der også være lidt musikalsk underholdning både i form af julemusik og korsang. Nogle meget dygtige unge piger kommer og giver nogle prøver på deres store sangtalent.

 

Strandby Borgerforening har også en stand, hvor de modtager julesokker fra børnene. Med lidt held får julemanden tid at fylde sokkerne, så børnene kan hente deres sokker lidt senere på måneden.

 

Umiddelbart inden julemarkedet lukker, er der lodtrækning om en kransekage på entrebilletten. Samtidig udtrækkes der to vindere blandt de mange, som har støttet Strandby hallen med støttekontingent.

Kender du Vitskøls historie?

Vitskøl Kloster

VITSKØL: For mange Vesthimmerlændinge ligger Vitskøl Kloster smukt Limfjordens bred og efterlader en fornemmelse af mystik og spørgsmål.

Er du interesseret i Vitskøls historie, kan du få den fortalt tirsdag aften på Vesthimmerlands museum.

Klosteret og kæmpekirken der aldrig blev færdig var i middelalderens Vesthimmerland egnens ubetinget største arbejdsplads og magtcentrum af national betydning. Det sidste er en påstand; men det kan ikke være en tilfældighed at netop stedet ved Bjørnsholm ås udløb i Limfjorden blev givet af kong Valdemar den Store i 1158 til Cisterciensermunkene til bygning af Nordens største kirkebyggeri. Det var i hvert fald planen!

Med Middelalderdagene på Vitskøl i skolernes efterårsferie har klostret fået stærkt øget opmærksomhed og bl.a. det har inspireret Vesthimmerlands Museumsforening til sætte fokus på Vitskøl Klosters historie med foredrag og aktiviteter i samarbejde med bl.a. Vesthimmerlands Museum.

Det første foredrag belyser kirken og klosteret ud fra et bygningshistorisk perspektiv.

Hugo Støttrup Jensen, der er bosiddende i Vognsild, har sammen med Karsten Lyngsie og Jesper Hjermind fra Viborg Stiftsmuseum igennem en årrække arbejdet intenst med Vitskøls bygningshistorie, og de planlægger i den forbindelse at udgive en bog om det middelalderlige kloster til vinter.

Vesthimmerlands Museumsforening er ret stolte over at Hugo Støttrup Jensen vil give en lokal forsmag på bogen ved foredraget på Vesthimmerlands Museum i Aars i aften. I museumsforeningens efterårsprogram skriver foredragsholderen bl.a.:

Alle der har besøgt Vitskøl Kloster fornemmer stedet storhed ikke mindst, når man står ude i klosterkirkens store ruin, der blev fremgravet i årene 1895-98. Egentlig er litteraturen om klostret sparsom. Måske er mange af de ting vi i dag hører og måske selv genfortæller mere skrøner end fakta.

Nationalmuseets arkitekt C. M. Smidt, der gennem næsten 50 år (hele sit voksne liv) udgravede og istandsatte vor store historiske ruiner, skrev som en ung mand i 1903 om kirkeruinens østpart, som han var i gang med at efterudgrave og restaurere: "Står man en dag på dette sted, en dag når solen skinner og giver kraftigt lys og stærke skygger til denne mangfoldighed af former og lader apsidernes granitsatte sokler træde frem med deres koncise, fantastiske tegning, da forstår man den blanding af primitiv kraft og højtudviklet kultur, der taler ud af dette sjældne mesterværk, desværre kun et brudstykke af et mesterværk.

Farsø Avis
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.