FARSØ: Et nyt vådområde omkring Stensbækken blev officielt indviet i mandags. Det 32,5 hektar store område ligger vest for Farsø i området mod Fragtrup og Fandrup. Vådområdet er blevet til efter indgåelse af frivillige lodsejere.
Ved indvielsen var lodsejerne mødt frem sammen med medarbejdere fra miljøforvaltningen i Vesthimmerlands Kommune samt medlemmer fra Teknik- og Miljø udvalget.

Det var også formand for Teknik- og Miljø, Allan Ritter (C), der stod for indvielsen.
-Velkommen til det rigtige Vesthimmerland – herude hvor det er smukt og dejligt. De her indvielser er noget jeg glæder mig meget til. For noget af det bedste ved det politiske arbejde er når vi har besluttet projekter, får dem gennemført og det bliver til virkelighed. Det er Vådområde Stensbækken et eksempel på.

Dette projekt så vi første gang i 2020. Der havde vi det på bordet i udvalget med en bevilling til en forundersøgelse. Det var en nem bevilling, da vi får pengene fra EU.
Afløb fra Farsø Sø
Ved vådområdeprojekter sløjfer vi tit dræn og grøfter så vandet får sit naturlige flow i området. Det her projekt har en ekstra sidegevinst, for vi har også arbejdet lidt med Farsø Sø, som leder overfladevand fra Farsø by ud i Stensbækken. Vandet bliver nu overrislet på disse marker i vådområdet, så det ikke ryger direkte ud i bækken. Det gør at noget af kvælstoffet bliver aflagret på disse terræner. Det er en god ting. Vi gør dette for at skabe et bedre vandmilø og en bedre biodiversitet.

Skal afhjælpe vandmiljøet
Projektet er en udløber af dengang der var noget der hed vandmiljøplan 2. Siden er der blevet enighed og nu skal der virkelig gøres noget ved vandmiljøet. Det er godt. Det er lige fra landbruget til Dansk Naturfredning der har sagt, at nu skal vi til at steppe op og gøre noget. Det er der den grønne trepart er kommet i spil. Det er et kæmpe puslespil. Der skal tages 2800 tons kvælstof ud af Limfjorden. Det er vi heldigvis 18 kommuner rundt om Limfjorden der skal sørge for. Det her projekt er bare en lille brik i det store spil. For her bliver der taget 5 tons kvælstof ud af de i alt 2800 tons. Herudover bidrager projektet også med 130 tons sparet CO2. Men vi skal finde mange små brikker for at få det her til at gå op. Derfor er det godt, at vi nu er kommet i gang. Arealet her er 32 ha. Vi har lige godkendt et vådområde projekt ved Aars på 900 ha. Så det er ikke specielt stor, men lad os glæde os over at de små projekter også er med til at få det til at lykkes.

Slyng giver bedre biodiversitet
Stensbækken er blevet genslynget på en strækning på 300 meter. Det er for at få bedre biodiversitet og bedre levesteder for dyr og planter. Vådområdeprojekterne er bærende for hele den grønne omstilling, men det lokale initiativ og opbakning er hele fundamentet for at vi kan nå i mål med den grønne omstilling. Der kommer mange flere indvielser som denne i lang tid fremover, lød det fra Allan Ritter.


Flere projekter på vej
For øjeblikket er der f.eks. forundersøgelser i gang for vådområdeprojekter mellem Alstrup og Gedsted samt Svoldrup Kær. Vådområdeprojektet er delvist finansieret af EU gennem Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og delvist af nationale midler.
/cf
