VESTHIMMERLAND: Vesthimmerlands Kommune har valgt at udarbejde en fælles kvalitetsrapport for skole og dagtilbud.
Rapporten indeholder ikke blot data i forhold til den lovpligtige kvalitetsrapport på skoleområdet, men også en status på forvaltningens arbejde med 2022 planen, en evaluering af en minianalyse på specialundervisningsområdet samt hovedpointer fra Børne- og Familieudvalgets faglige studietur i efteråret 2019.
Den fælles kvalitetsrapport for både skole og dagtilbud giver Vesthimmerlands Kommune mulighed for at betragte forløbet fra 0 til 16 år i en sammenhæng. Det pædagogiske arbejde på 0-5 års området er med til at skabe fundamentet for, at børnene bliver så dygtige, de kan, resten af deres skole- og ungdomsliv.
Vigtig viden
Kvalitetsrapporten indeholder en række interne og eksterne data, som gør det muligt at følge børnenes personlige, faglige og sociale udvikling i dagtilbud og skole. Denne viden er vigtig for den enkelte institution og skole i deres daglige pædagogiske arbejde, og for Børne- og Skoleforvaltningen giver det mulighed for at højne kvaliteten af det faglige arbejde overfor børn og elever i Vesthimmerlands Kommune.
Fokus på drenges faglige trivsel og pigers sociale trivsel
Kvalitetsrapporten peger på, at der i det fortsatte arbejde i skolerne skal være et særligt fokus på drengenes faglige trivsel i indskolingen, og fra 4. klasse og op er der brug for ekstra fokus på pigernes sociale trivsel.
– Kort sagt kan vi se, at drengene generelt trives socialt i skolen. Men de har problemer med det faglige fra de første år. Pigerne derimod klarer sig fagligt bedre, men de har det sværere med det sociale. Især i årene mellem 4. og 9. klasse, siger formanden for Børne- og Familieudvalget, Inger Nielsen.
Fagligt resultat har løftet sig
Når det kommer til niveau på uddannelse, så er Vesthimmerlands unge hidtil befundet sig under middel.
– Men de faglige resultater i 9. klasse har løftet sig tilfredsstillende og ”gabet” til landsgennemsnittet er bragt ned. I 2018/2019 er det bemærkelsesværdigt, at pigerne klarer sig på højde med pigerne på landsplan. Dette er vi i Vesthimmerland meget stolte over, siger direktør for Børne- og Arbejdsmarkedsforvaltningen Morten Lund. Det betyder meget for de unge, at de har et godt fundament at søge videre i livet på, fortsætter Morten Lund.
30 % færre med dumpekarakter
Dette løft kan Farsø Skole tage en del af æren for.
– Vi kan se at en skole som Farsø Skole har rykket sig meget i perioden, nævner Inger Nielsen.
Farsø Skole er kommunens største skole og rummer også specialklasser, hvor man traditionelt ikke tør forvente høje karakterer i. Modtageklasser for indvandrere og AKT-klasser kræver en ekstra og langsigtet indsats, men via en pulje for særligt udfordrede skoler har lærerne i udskolingen på Farsø Skole fået løftet gruppen så meget, at over 30 procent færre fik dumpekarakter.
Småbørn er bagud
Rapporten peger også på at der skal ske noget i daginstitutionerne, hvor man fortsat har udfordringer. Hele 10-12 procent af børnene her vurderes at være et år forsinket i deres sprog og sociale udvikling i forhold til deres alder, lyder det i en konklusion.
Studietur har medført nye tiltag
En af pointerne fra den faglige studietur i efteråret 2019 om øget sparring, videndeling og netværksdannelse for ledere og medarbejdere i Vesthimmerlands Kommune, er blevet vel modtaget. Det betyder, at forvaltningen i samarbejde med institutioner og skoler har iværksat tiltag fra efteråret 2020, hvor dette er muligt.
Inger Nielsen, udtaler en tilfredshed med denne indsats, da det var noget af det, man så på studieturen, der gjorde en forskel for udviklingen af skolerne og dagtilbuddene.
-Det er blandt andet med til at styrke forståelsen blandt personale, forældre og elever af, at det er et fælles skole- og dagtilbudsvæsen vi har i Vesthimmerland, siger Inger Nielsen og fortsætter:
– Ideen med at sammenskrive Kvalitetsrapporten og evalueringen af 2022 planen giver os politikere et godt indblik i sammenhængen mellem de indsatser, der er iværksat i skolerne og dagtilbuddene, og de resultater, der er kommet ud af det. Vi kan se, at skibene sejler den samme vej og de sejler endda rigtig godt.
