FARSØ/AALESTRUP/LØGSTØR: Bibliotekerne i Farsø, Aalestrup og Løgstør bliver løsningen på de diskussioner som Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget på det seneste har haft omkring placering af det nye pop-up Borgerservice.
Placeres på bibliotekerne
Placeringen på de tre biblioteker er resultatet af både politiske drøftelser og grundig dialog med Ældrerådet og Handicaprådet, som har understreget vigtigheden af tilgængelighed, anonymitet og kontinuitet i tilbuddet. Desuden har også medarbejdere i Borgerservice givet deres besyv med omkring det praktiske.
Initiativet skal gøre det nemmere – især for ældre og digitalt udfordrede borgere, at få hjælp til deres kontakt med det offentlige. Men Vesthimmerlands Kommune understreger, at pop-up Borgerservice er et tilbud til alle borgere, uanset alder og digitale færdigheder.
Åben fire timer om ugen
Pop-up Borgerservice vil være bemandet med én medarbejder, der vil være til stede fire timer én dag om ugen i hver by. Hvilken dag i hvilken by og i hvilket tidsrum er endnu ikke meldt ud.
Fik en ekstra tur omkring Byrådet
Det skyldes at ordningen skulle have sin endelige godkendelse på Byrådsmødet i sidste uge, hvilken den fik.
På Byrådsmødet lød det fra formand for Beskæftigelsesudvalget, Rasmus Vetter(S):
Vi fik sagen tilbage sidste gang efter vi havde haft den i Byrådet. Og det er jeg rigtig glad for, for vi har efterfølgende fået sat rigtig mange ting på plads. Der kom et forslag som hele Beskæftigelsesudvalget har stemt ja til. Vi gik væk fra to medarbejdere til en medarbejder. Og i stedet for 1,5 time som ikke rigtig nogen – inklusive mig selv, troede på kunne blive en succes, så har vi i stedet peget på en medarbejder i 4 timer. Det kommer til at foregå på bibliotekerne, som vi også har lyttet os frem til vil være et godt sted, og der vil ikke være tidsbestilling. Hvis tidsbestilling dog viser sig mere hensigtsmæssig kan personalet indføre det, ligesom der også vil blive taget hensyn til spidsbelastningstidspunkter omkring pas og kørekort på Borgerservice i Aars. Jeg synes det er blevet en rigtig god løsning. Jeg er også rigtig glad, og har ros til Beskæftigelsesudvalget, for det viser, at vi kan samarbejde om en rigtig svær ting, som vi var uenige om i starten. Vi fik tid til at samle op på de ting, som vi ikke havde lyttet til i starten, og har fundet en god løsning.
Fra et andet medlem af Beskæftigelsesudvalget, Jimmy Støttrup(V) lød det bl.a: Med Pop-up borgerservice styrker vi den nære borgerservice. Vi forkorter vejen for en stor del af kommunens borgere hen til den fysiske borgerservice. Det synes jeg er rigtig positivt. Ved at flytte timerne ud, tager vi også trykket af borgerservice i Aars.
Også Lars Rem(LA) fra beskæftigelsesudvalget var glad. Vi kommer nu ud til hele kommunen. Jeg vil sige tak. Jeg ved tonen kom lidt op og køre imod hinanden. men jeg er glad for, at vi har fundet os og lavet et godt forslag. Jeg håber det bliver en succes.
Rasmus Vetter sluttede af med at sige at pop-up Borgerservice er for alle, og der er tale om en forsøgsordning på et år. Det betyder også, at hvis pop-up Borgerservice ikke bruges i et vist omfang, kan det også blive lukket ned igen.
Uden tidsbestilling
Tilbuddet vil fungere uden tidsbestilling, og formålet er at skabe et nærværende og trygt rum, hvor borgere kan få hjælp til f.eks. flytning, lægeskift, MitID, digital post, pension, boligstøtte og meget mere.
Fra direktør for Børne- og Arbejdsforvaltningen, Morten Lund, som den nye pop-up Borgerservice hører, lyder det:
– Vi ved, at nogle borgere har svært ved at finde vej i det digitale Danmark – særligt i livssituationer, der kan være både praktisk og følelsesmæssigt udfordrende. Med pop-up Borgerservice møder vi dem, hvor de er – i deres nærområde, uden at de skal bestille tid og uden at føle sig eksponeret i et åbent ekspeditionsområde. Vi glæder os til at komme i gang.
Pas og kørekort – kun i Aars
Initiativet etableres uden mulighed for pas og kørekort, som fremover kun udstedes i Borgerservice på Rådhuset i Aars. Det skyldes både tekniske og økonomiske hensyn samt ønsket om at bevare fleksibiliteten i pop-up-løsningen.
Pop-up Borgerservice vil, som før nævnt, blive evalueret efter det første år, og der vil løbende blive taget stilling til åbningstider, behov for tidsbestilling og eventuelle justeringer i placeringen.
/cf