FARSØ: En af byens ældste foreninger kunne i lørdags fejre en ganske særlig milepæl. Farsø Tennisklub markerede sit 100-års jubilæum ved klubbens anlæg på Stadionallé, hvor klubben har haft hjemme de seneste 51 år.

Fejring med champagne, jubilæumstale og hyggeligt samvær
Jubilæumsdagen samlede medlemmer, tidligere medlemmer og andre interesserede til en festlig fejring med champagne, jubilæumstale og hyggeligt samvær. Klubbens formand, Brian Thorup, bød velkommen og glædede sig over, at klubben nu kan skrive et helt århundrede på CV’et.

Da historien spiller en central rolle i et 100-års jubilæum, havde han overladt dagens jubilæumstale til sin far, Bendt Thorup, der er formand for Lokalhistorisk Arkiv for Farsø og Omegn.
Startede med én bane bag hotellet
Bendt Thorup tog de fremmødte med tilbage til 1926, hvor en gruppe initiativrige mænd stiftede Farsø Tennisklub ved en generalforsamling på Farsø Hotel.

Den nyvalgte bestyrelse stod straks over for en stor udfordring: Der skulle skaffes 900 kroner til anlæg af en tennisbane samt indkøb af 2 ketchere og nogle tennisbolde for at kunne komme i gang. Pengene blev rejst gennem obligationer, som byens borgere kunne købe.
Den første bane blev anlagt i Krogårdens have bag hotellet på jord lejet af kromand N.C. Pedersen. Senere købte klubben grunden, og banen blev klubbens hjemsted i de første 26 år.
I forbindelse med arbejdet med jubilæumstalen opsøgte Bendt Thorup stedet, hvor banen lå. Her fandt han stadig spor efter anlægget, der blev nedlagt for 74 år siden i form af gamle vinkeljern støbt fast i beton – rester af det oprindelige hegn omkring banen.
Kamp for bedre faciliteter
Allerede i 1930’erne blev det tydeligt, at én bane ikke var nok. Klubben arbejdede i årevis for at få bedre faciliteter og flere baner.
I 1949 rettede daværende formand, læge Cordt Møller, endnu en henvendelse til kommunen. Han beskrev klubbens økonomiske udfordringer og de begrænsede forhold, som medlemmerne spillede under. Kort efter lovede kommunen støtte til et nyt idrætsanlæg.
I 1952 kunne klubben indvie to nye baner og et klubhus på Søvej. Indvielsen blev fejret med standerhejsning og ålegilde på Hvalpsund Færgekro – et eksempel på, at klubbens sociale liv altid har spillet en vigtig rolle.
Flytninger og vækst
I slutningen af 1960’erne besluttede sognerådet at etablere et nyt stadion ved den kommende Farsø Hal. Tennisklubben måtte derfor flytte igen.
De nye baner ved hallen blev dog aldrig nogen succes. Der var hverken læ eller optimale spilleforhold, og medlemmerne var utilfredse. Derfor slog klubben til, da det gamle stadionanlæg ved Søanlægget blev sat til salg.
Den 7. juni 1975 blev de nuværende baner indviet. Et klubhus måtte medlemmerne selv finansiere. Løsningen blev et tidligere “konduktørskur” fra sygehuset, som blev købt og flyttet til området. Med stor frivillig indsats og økonomisk støtte fra medlemmerne blev klubhuset senere færdiggjort.

De forbedrede faciliteter gav ny fremgang. I slutningen af 1970’erne voksede medlemstallet markant, og i 1991 nåede klubben rekordhøje 195 medlemmer.
Aldrig fostret internationale stjerner, men man kunne feste
Selv om Farsø Tennisklub aldrig har fostret internationale stjerner som Caroline Wozniacki eller Holger Rune, understregede Bendt Thorup, at klubben til gengæld gennem generationer har skabt glæde, fællesskab og gode oplevelser for både unge og voksne.
I klubbens første år gik det ikke godt i de turneringer man deltog i – man tabte næsten alle kampe, men det blev bedre efter nogle år. I 1941 havde klubben 15 års jubilæum, og så skulle der festes. Tennisspillere fra Gedsted og Aalestrup blev inviteret til en mini-turnering/en hyggedag, en lørdag, hvor Farsø vandt de fleste kampe, og om aftenen var der stor fest med musik og dans for alle på Farsø Hotel.
Ud over at spille tennis blev der altså festet. Fra 1965 til 1972 blev der sågar afholdt baller og andespil på Farsø Hotel der bidrog til tennisklubbens økonomi.
Frivillige kræfter har båret klubben
En person fremhævede Bendt Thorup særligt i jubilæumstalen, nemligPalle Folkerman, der første gang optrådte i klubbens referater i 1973. Han var formand i mere end 40 år og er fortsat en del af bestyrelsen. Sammen med sin hustru Inge Lise Folkerman blev han udnævnt til æresmedlem i 2021.
Klar til de næste 100 år
I dag er medlemstallet ikke på niveau med rekordårene, men klubben oplever igen tilgang af nye medlemmer. Med 100- årets særlige jubilæumstilbud med kontingent for kun 100 kr. i denne sæson, håber man at tiltrække endnu flere.
Efter talen fortsatte fejringen med kaffe, snak og minder fra klubbens lange historie. De fremmødte kunne samtidig glæde sig over de naturskønne omgivelser ved tennisanlægget, som gennem mere end et halvt århundrede har dannet rammen om tennislivet i Farsø.
/cf
Jubilæumstale v. fmd. f. Lokalhistorisk Arkiv f. Farsø og Omegn, Bendt Thorup
Farsø Tennisklub – 100 år
Jeg har fået den store ære, at fortælle lidt om Tennisklubbens historie, og da det er jo også er lokalhistorie, og så bliver jeg altid interesseret, og vil gerne.
Først stort tillykke med de 100 år – det er godt gået af en tennisklub i en lille by som Farsø – jeg tror det kun er fodboldklubben (1904) og gymnastikforeningen (1909) der har gjort det før jer….
Vi hopper 100 år tilbage i tiden 1926 – Det var det år man i USA indviede Route 66 og i København blev født en lille dreng, der blev døbt Dirch Passer…
Og i Farsø var der nogle mænd, der havde fået den ide, at de ville starte en tennisklub.
Tirsdag d. 20. april 1926 var der stiftende generalforsamling på Farsø Hotel, hvor man fik valgt en bestyrelse – og deres første opgave var at skaffe de nødvendige midler, til at få lavet en bane, og hvad der ellers skulle til.
Der skulle jo også bruges penge til at købe 2 ketchere og nogle tennisbolde, så man kunne komme i gang.
Men hvor skulle pengene komme fra? 900 kr. skulle der skaffes.. det var mange penge..
Man udstedte nogle obligationer á 50 kr. pr. stk. som byens borgere kunne købe, med forventning om af få pengene tilbage med renter… – det viste sig at være en dårlig investering – det tog meget lang tid inden man fik pengene igen…
Bestyrelsen lejede et stykke jord af kromand N.C. Pedersen – han ejede en del jord bag hotellet, hvor han også havde et landbrug – kaldet Krogården. Der var præcist plads til en tennisbane i Krogårdens have. Kromanden er for øvrigt Sørens Kjærs oldefar.
Lejeaftalen med kromanden skulle fornys efter 10 år, og da kunne klubben vælge mellem at leje grunden for en ny 10 års periode for 61 kr. 25 øre pr. år , eller købe grunden for 1225 kr. Man valgte at købe grunden.
Da jeg fik opgaven, at fortælle om klubbens historie blev jeg nysgerrig – jeg ville gerne se præcis, hvor den gamle bane havde ligget, for jeg jo ikke gammel nok til at kunne huske det – så jeg gik på opdagelse – jeg forventede selvfølgelig ikke at finde en 100 år gammel tennisbold, men man ved jo aldrig hvad man støder på, selv om det er 74 år siden banen blev nedlagt.
Jeg gik ned til Kærgårsvej 5A og ringede på, fik lov at se mig omkring, og jeg fandt et tydeligt bevis på hvor hegnet omkring banen havde stået, for inde midt i hækken omkring grunden står der endnu et par vinkeljern støbt ned i beton.
Jeg har også forsøgt at finde personer, der kan huske da der blev spillet på den gamle bane – det er ikke nemt – både Palle Folkerman og Per Møller er for unge – men jeg kender en mand der er 95 år, (født i Nørregade, lige overfor sygehuset) og han var ansat på krogården engang i 40érne (karl på landet), og han kan tydelig huske det – han sagde til mig: jeg sov jo nedenunder (i stue-etagen) så de spillede tennis lige uden for vinduerne – især kan jeg huske at vor landbetjent Lilholt var med.
I de første år gik det ikke godt i de turneringer man deltog i – man tabte næsten alle kampe, men det blev bedre efter nogle år.
At der kun var én bane var et problem, så allerede i 1930´erne begyndte man at se sig om efter andre muligheder, og forsøgte også at få hjælp fra kommunen, til at skaffe et bedre sted med plads til 2 baner og gerne et klubhus… men der gik lang tid – flere år, uden der skete noget.
I 1941 havde klubben 15 års jubilæum, og så skulle der festes. Tennisspillere fra Gedsted og Aalestrup blev inviteret til en mini-turnering/en hyggedag, en lørdag, hvor Farsø vandt de fleste kampe, og om aftenen var der stor fest med musik og dans for alle på Farsø Hotel – Løgstør Avis skrev at det var en overmåde vellykket fest.
I februar 1949 blev kommunen kontaktet igen om hjælp til bedre baneforhold, for nu gik der rygter om, at kommunen ville lave en sportsplads ude ved Vestbyen mellem Søvej og Stationsvej..
Hør her, hvad formanden læge Cordt Møller (har i kendt ham?) skrev til Sognerådet og fortalte om de elendige forhold klubben har – han skrev: Vi er startet udelukkende for private midler, vi har en gæld på 700 kr., og gælden vokser… Det er dyrt at holde banen vedlige, og ketcher, bolde og sko er dyre – altså er det en dyr sport for de ca. 40 medlemmer, der kommer fra alle samfundslag… hvad mener I? man får helt tårer i øjnene..
Så skrev han også hvad det vil koste at etablere et anlæg med 2 baner og et klubhus, og at det kan klubben på ingen måde klare selv….. til sidst kan han oplyse at tilsvarende klubber i Aars, Aalestrup, Nibe og Løgstør har fået betydelig økonomisk støtte fra deres kommuner..
Måneden efter kommer der brev fra kommunen, og der står at man netop har indkøbt arealer beregnet til sports- og idrætspladser og regner med at der også bliver plads til den ærede tennisklub – i hvert fald kan klubben regne med kommunens støtte.
Jeg har en mistanke om at det hjalp gevaldigt at Kæmneren Carl Lorentzen også spillede tennis… – det ved jeg at han gjorde, for han er med på det eneste billede vi har fra den gamle bane.
Så nu lysner det…. – men der går lige et par år endnu, inden de nye baner er klar.
I 1951 havde klubben 25 års jubilæum, og det blev naturligvis fejret – fest på Hotellet med en meget fornem menu – jeg har set indbydelsen.. pris pr. kuvert 17 kr. Påklædning: Selskabstøj (der var stil over det dengang….)
I Løgstør Avis var der 13. sept. 1951 en artikel i anledning af jubilæet – der stod bl.a. at store stjernespillere havde klubben ikke fosteret, men af og til er et Vesthimmerlands-mesterskab dog havnet i Farsø….
I 1952 var de nye baner klar – Lørdag d. 26. april var der indvielse af det nye anlæg med 2 baner og et klubhus på Søvej i et strålende vejr – Der var standerhejsning og ålegilde på Hvalpsund Færgekro om aftenen. De var altså gode til at feste
Der blev taget nogle gode billeder på indvielsesdagen, og dem har jeg scannet, så I kan se dem på arkiv.dk – de ligger også her i dag et eller andet sted….
Den gamle bane bag kroen, der nu have været i brug i 26 år, blev solgt som en byggegrund til blikkenslager Hilmar Larsen for 2000 kr., og så byggede han det hus, der nu har adressen Kærgårdsvej 5A. – det var ham, der ikke fik fjernet vinkeljernet, hvor han plantede hæk.
De 2 nye baner og klubhuset var et kæmpe løft for klubben, og det så godt ud – jeg kan huske det – når vi spillede fodbold på sportspladsen var det lige ved siden af tennisbanerne.
Klubbens medlemstal har svinget meget op og ned, og det har økonomien selvfølgelig også – i september 1952 snakkede bestyrelsen om de skulle holde et andespil på Hotellet for at skaffe lidt indtægter den vej, men de droppede det igen – de var bange for at det gav underskud – jeg tror også, at de fandt ud af at der var meget bøvl med at afholde andespil, for dengang var det normalt, at det var levende ænder vinderne fik med hjem!! Senere blev der holdt andespil, men det var ikke med levende ænder..
I 1960´erne nåede medlemstallet helt op på 76 medlemmer, så det gik rigtig godt – man deltog i mange turneringer – og det gik også godt med økonomien, alene i 1965 havde klubben afholdt 3 baller på Farsø Hotel (POP-baller med pigtrådsorkester står der i referaterne) og også et andespil med 51 ænder i spil.
Fra 1965 til 1972 blev der afholdt et eller flere baller hvert år, så det er gået op for mig, at jeg har støttet Farsø Tennisklub mange gange..
De 2 baner og klubhuset ved Søvej fungerede godt, og alle var tilfredse med forholdene, men i 1969 besluttede sognerådet at der skulle anlægges et nyt stadion ved den nye Farsø Hal, og så skulle sportspladsen og tennisbanen også flyttes, så der kunne udstykkes byggegrunde (det blev til Gråbølle..)
Klubben blev lovet 3 nye baner ved Farsø Hallen, når den var klar, og et klubhus skulle der også blive plads til. I 1972 var banerne klar, men et klubhus blev der alligevel ikke plads til, for nu skulle der også bygges en svømmehal.
De 3 nye baner blev medlemmerne aldrig glade for – der var ingen læ og banerne vendte forkert i forhold til solen, så det var noget skidt – og et klubhus var der alligevel ingen udsigt til….
Det blev kun til 3 år med tennisbaner ved Farsø Hallen, for heldigvis havde fodboldklubben nu fået bedre forhold, og ville derfor sælge det gamle stadion her ved søanlægget for 30.000 kr. – klubben slog til, og det lykkedes at få kommunen til at anlægge 3 nye baner – kommunen slap jo så af med tennisklubben, som lå i vejen for svømmehallen.
Lørdag d. 7. juni 1975 var der indvielse af de nye baner her, som indtil nu har været i brug i 51 år. Her er læ, banerne vender rigtigt, og så er her også smukt.
Klubhus skulle der også laves (ved indvielsen brugte man et telt..) men det skulle klubben selv betale. Ved det nye sygehus stod der et ”konduktørskur” der ikke skulle bruges mere – det var brandskadet, og kunne derfor købes for 5000 kr.
Skuret blev købt og transporteret her til pladsen. De 5000 kr. havde tømt pengekassen, så der var en udfordring med at skaffe midler til istandsættelsen – der blev søgt om hjælp flere steder, og mange medlemmer betalte et frivilligt ekstra kontingent.
De nye baner og de gode forhold her tiltrak nye medlemmer..
I et referat fra 1979 har en meget begejstret pennefører skrevet: jeg citerer
Der er sket kolossalt meget i Farsø Tennisklub – fra gennem mange år at have været en lille klub med et medlemstal, der i årenes løb har svinget mellem 20 og 50, er klubben i 1978 vokset til at være en klub med 150 medlemmer – og det er dejligt at en stor del af de nye medlemmer er helt unge mennesker på 12-16 år. Nu skal klubhuset laves færdigt….
I 1980 blev klubhuset færdiggjort.
I 1991 nåede medlemstallet op på 195 – det er rekorden.
Klubben har aldrig fostret berømte spillere – ingen Wozniacki eller Holger Rune, men når jeg læser i alle referaterne, er det tydeligt at mange mennesker, unge som ældre, har haft stor glæde af den tid man har været medlem, evt. været medlem af bestyrelsen, ingen tvivl om det.
Og mange personer har gennem de mange år gjort en stor indsats, for at klubben har kunnet fungere og overleve – jeg kender jo kun klubben på hvad man kan læse sig til, så det tilkommer ikke mig at remse en masse navne op eller fremhæve nogen… – men ét navn er dog påfaldende, når man læser alle referaterne – i 1973 bliver Palle Folkerman nævnt første gang i et referat (han kom i bestyrelsen) – og han var formand i over 40 år, og er i bestyrelsen endnu – det er en kæmpe indsats Palle har præsteret, og Inge Lise har hjulpet til – godt gået. I blev begge Æresmedlemmer i 2021 – det er fuld fortjent.
Her i 2026 er medlemstallet ikke så stort som tidligere, men nu er der igen kommet nye til – og med det nye jubilæumstilbud kommer der nok endnu flere, så det går vel egentlig meget godt.
JA – det var så den ultrakorte udgave af 100 års historie
Så jeg vil slutte med at ønske klubben held og lykke med fremtiden – nu er der taget hul på de næste 100 år. Endnu en gang stort tillykke.
