Borgerservice ”pop’er op” i administrationsbygningerne igen

VESTHIMMERLAND: I forbindelse med budgetforhandlingerne for Vesthimmerlands Kommunes budget 2025 blev det besluttet at erstatte pas/kørekort funktionen i Løgstør med en pop-up Borgerservicefunktion, som i højere grad kan understøtte borgere på tværs af kommunen.

Ældrerådet er blevet hørt
Efterfølgende er modeller for Pop-up Borgerservicefunktionen blevet drøftet med Ældrerådet i Vesthimmerland Kommune, der anbefaler at pop-up Borgerservice har fokus på at forbedre tilgængeligheden til Borgerserviceydelser for ældre borgere og andre med særlige behov. Der skal især være hjælp til de borgere, der har udfordringer med at begå sig i det digitale offentlige Danmark.

Omkring placeringen af pop-up Borgerservice ønsker Ældrerådet at det etableres geografisk bredt i kommunen for, at sikre adgang for borgere i forskellige lokalområder. Desuden skal det også placeres fysisk på steder, hvor borgere har mulighed for at bevare anonymitet i forbindelse med deres henvendelser.

Endelig anbefaler Ældrerådet også at pop-up Borgerservice har faste åbningstider på ugebasis for at skabe kontinuitet og mulighed for planlægning blandt borgerne.

Administrationsbygningerne er oplagte
På baggrund af besøg i lokalområderne og anbefalingerne fra Ældrerådet anbefaler Vesthimmerlands Kommunes Borgerservice at pop-up Borgerservice placeres på administrationsbygningerne i Farsø, Aalestrup og Løgstør.  Dette fordi det er forholdsvist centrale steder, hvor det er muligt at være forholdsvist anonym og hvor flere borgere i målgruppen ofte kommer.

Denne foreslåede løsning vil gøre det muligt at skabe nogle nye rammer for borgerservice, som vil imødekomme nogle af de problemstillinger, som særligt ældre mennesker forbinder med det traditionelle borgerservice. Herunder give mulighed for henvendelse uden tidsbestilling, som for nogle digitalt udfordrede borgere kan være en forhindring.  Samtidig vil løsningen give mulighed for en mere rolig og personlig atmosfære omkring hjælpen, hvor der også er rum til de svære spørgsmål. Spørgsmål, som nogle borgere føler sig udfordret af at stille i det nuværende Borgerservice i Aars, idet det åbne ekspeditionsområde udfordrer nogle borgeres grænser ved deling af personlige og følsomme oplysninger.

1,5 time om ugen
Timerne fra pas/kørekort ekspeditionen anbefales at blive omfordelt til at to medarbejdere én gang om ugen i 1,5 time yder borgerservice i administrationsbygningerne i henholdsvis Farsø, Aalestrup, Løgstør.    

Udgiftsneutral
Denne løsning vil betyde, at pop-up service vil være udgiftsneutral i forhold til de medarbejdertimer der tidligere blev brugt på pas/kørekort funktionen i Løgstør svarende til kr. 225.000 pr. år inkl. transportudgifter.

Kun pas/kørekort funktion i Aars
Det betyder også at der kun vil være pas/kørekort funktion i Borgerservice på Rådhuset i Aars. Det skyldes en række tekniske funktioner for at overholde de lovmæssige krav på området. 

Evaluering efter 1 år
For at sikre det rette udbytte af Pop-Up Borgerservice vil løsningen blive evalueret efter 1 år.  Evalueringen vil blive forelagt Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerlands Kommune, som Borgerservice hører under.  Der vil samtidig løbende blive evalueret på, om det er de rette lokationer der er valgt, herunder evt. foretaget prøvehandlinger for at afprøve andre lokationer.

/cf

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: