VESTHIMMERLAND: Nordjyllands Trafikselskab (NT) har den 9. februar 2024 fremlagt køreplanforslag til endelig høring for NT-ruter gældende fra den 11. august 2024.
I forbindelse med høringen har kommunerne og regionen nu mulighed for at indsende ændringsforslag og/eller bemærkninger til de fremsatte oplæg inden køreplanerne færdiggøres endeligt.
I mandags var køreplanforslaget på Teknik- og Miljøudvalgets møde i Vesthimmerlands Kommune.
Fremtidens kollektive trafik
Forslag fremsendt fra Regionen er primært baseret på, at første del af planen for “Fremtidens Kollektive Trafik” (FKT) i Region Nordjylland udrulles fra august 2024. Fremtidens Kollektive Trafik indebærer en effektivisering og optimering af det regionalt finansierede net, og skal bl.a. håndtere det gab mellem udgifter og indtægter, der er opstået i forbindelse med og forværret efter Corona-pandemien.
Det er fra region, trafikselskab og kommunernes side prioriteret og aftalt, at det fremtidige ekspresbusnet udføres mellem større byer i regionen..
Ændringer for rute 50, 950X og 100
På det regionale rutenet forventes følgende ændringer iværksat i.f.m. udrulningen af første del af FKT:
På rute 50, der tjener alle stoppesteder mellem Løgstør, Nibe og Aalborg, reduceres antallet af daglige afgange fra 17 til 9. De hidtidige 9 daglige afgange i weekends og på helligdage udgår helt. Natbetjeningen fredag og lørdag lægges over på rute 950X. Rute 57 betjener stadig strækningen mellem Kornum og Løgstør, hvor reduktionen på rute 50 ikke får reel betydning på denne strækning.
Expresbusrute 950X vil fra august 2024 også have stop i Brøndum og ved Himmerlandsstien i det østlige Løgstør. Til gengæld ophører ruten med at betjene Ranum og Rønbjerg – dog er der aktuelt dialog mellem NT og Ranum Efterskole om at indsætte en fredags- og en søndagsafgang til og fra Ranum. Antallet af daglige afgange mellem Løgstør og Aalborg forbliver stort set uændret, men de strækkes over flere af døgnets timer, sådan at sidste afgang i begge retninger bliver omkring kl. 23.30. Nætter efter fredag og lørdag bliver der to afgange i hver retning, hvor der i dag (på rute 50) kun er én afgang i hver retning.
Rute 100 mellem Hvalpsund, Vester Hornum og Nibe/Aalborg tilpasses ændringer på rute 950X og 50, sådan at korrespondancer i Nibe opretholdes i videst mulige omfang.
Nuværende morgenafgang fra Hvalpsund, der via omstigning i Farsø sikrer mulighed for ankomst til Aars til kl. 9 er udgået i oplægget. Af hensyn til uddannelsessøgende i Aars påtænker Vesthimmerlands Kommune at gøre indsigelse mod dette.
Weekendbetjeningen på rute 100 reduceres fra i dag 7 daglige afgange til fremover kun 4. Disse 4 afgange lægges hver 3. time.
De nye skoledistrikter kræver bustilpasninger
På det lokale (og kommunalt finansierede) rutenet er foretaget tilpasninger i forlængelse af de nye skoledistrikter, som Byrådet den 30. november 2023 godkendte til ikrafttræden fra august 2024. Farsø og Løgstør skoler, der får udvidet deres distrikter, har i samme omgang valgt at afkorte den ugentlige undervisningstid, hvilket samtidigt afleder nye ringetider.
Farsø skole og Løgstør skole ændrer ringe-ud-tid
De ændrede ringetider har overordnet medvirket til at lette køreplanlægningen. Da begge skoler fra august 2024 kun har to ringe-ud-tider, bliver der fremover kun brug for to daglige hjemkørsler på “skolebus-ruterne”. Så selvom større distrikter alt andet lige afleder mere kørsel, overstiges dette af effekten fra de færre hjemkørsler.
Videre skal nævnes at de ændrede ringetider på Løgstør Skole forventes at flytte en del AKT elever fra befordring med taxa til busbefordring, hvilket giver en mindreudgift hos kommunens Børne- og Familieudvalg.
I forhold til fremme af det frie skolevalg er der også nogle ønsker som ikke kan imødekommes, nemlig busforbindelse morgen og eftermiddag mellem Ranum/Overlade og Toppedalskolen i Vindblæs samt busforbindelse om morgenen mellem Vester Hornum og Havbro (friskole).
Reduceret med 115 køreplantimer
Den samlede lokale buskørsel er opgjort til samlet at blive reduceret med ca. 115 køreplantimer svarende til ca. 75.000 kr. pr. år. Mindreudgiften kan medvirke til at reducere det gab, der er opstået mellem det fremskrevne budget afsat til kollektiv trafik og den faktiske prisudvikling på området.
Den 9. marts vil NT lægge forslag til nye køreplaner ud til høring. Det eneste forslag Teknik og Miljøudvalget har for nærværende er, at der ønskes et busstoppested for rute 57 flyttet til Toppedalskolen.
/cf