Hvordan bliver transport 100% CO2 neutral i Vesthimmerland i 2030 ?

VESTHIMMERLAND: Mobilitet og infrastruktur ét ud af ni fokusområder, som skal bidrage til klimaneutralitet i Vesthimmerlands Kommune.  Det fremgår af Byrådets strategi for Klimabevidsthed og grøn omstilling.

Ambitiøst mål
Målet er at arbejde for, at transport- og mobilitetssektoren er 100 % CO2-neutral inden 2030.

For at nå det ambitiøse mål, skal det på den ene side kortlægges, hvor og hvordan CO2 reduktionen kan opnås i transportsektoren, og på den anden side skal der igangsættes konkrete indsatser, som bidrager til den faktiske CO2-reduktion.

Planlægning og konkrete indsatser
Mobilitetsplanlægningen vil derfor være opdelt i to spor: Et spor omhandlende planlægning og et andet spor omhandlende konkrete indsatser.

Vaner der skal brydes
I planlægningssporet vil der være fokus på at kortlægge, hvor kilderne til CO2-udledning fra transport findes i Vesthimmerlands Kommune. Derudover vil sporet arbejde med, hvordan udledninger kan reduceres gennem strategisk planlægning. Planlægningssporet vil resultere i en mobilitetsplan, der skal sætte målene, rammerne og principperne for fremtidens bæredygtige mobilitet i Vesthimmerlands Kommune. Mobilitetsplanen vil i høj grad handle om de CO2-udledninger, som kan være komplicerede at reducere, enten fordi de er forbundet med vaner, der er svære at ændre på, eller fordi de bæredygtige valgmuligheder ikke findes.

Mobilitetsplanen kan komme til at indeholde strategiske tiltag, herunder for eksempel arbejdet med et nyt mind-set om kollektiv transport i landdistrikterne, plangrundlag for sammenhængende stisystemer for cyklister, fastlagte mobilitetskorridorer for kollektiv transport, knudepunkter mellem transportformer, reduktion af biler i bymidter, cykelvenlige skoler og skabelsen af gode trafikvaner i en tidlig alder. Der kan også være fokus på tung transport fra landbruget og erhvervslivet.

Samkørsel skal være et hit
I indsatssporet vil der i første omgang være fokus på konkrete indsatser, der umiddelbart og hurtigt kan bidrage til en reduktion i udledningen af CO2 fra transport. Det kan for eksempel være kommunikation af muligheder i det eksisterende kollektive transportsystem, delebilsordninger, øget udbredelse af samkørsel og indkøb af el-cykler til interesserede lokalområder. Valget af indsatser skal ske sammen med de aktører, som indsatsen vedrører.

Hvordan med landdistrikterne?
Omkring halvdelen af kommunens indbyggere bor i landdistrikter, hvor der er begrænsede muligheder for at benytte den kollektive transport. Der vil derfor være en særlig opmærksomhed på mobilitet i landdistrikterne, og valget af indsatser vil ske i samarbejde med lokalsamfund i landdistrikterne, hvor indsatserne også kan afprøves, inden de udbredes til hele kommunen. Der vil desuden være fokus på at involvere kommunens unge for at kortlægge deres vaner og transportbehov. Det kan være svært at ændre transportvaner, så det er oplagt at starte med at grundlægge bæredygtige transportvaner i ungdommen

/cf

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: