VESTHIMMERLAND: Som bekendt har Regeringen besluttet at Bededag fra næste år bliver en almindelig arbejdsdag. Det betyder også at lærere og pædagoger skal på arbejde. Men hvad skolebørnene?.
Forleden havde Børne- og Familieudvalget spørgsmålet til drøftelse.
Da det er kommunen – altså Byrådet, der med indstilling fra Børne- og Familieudvalget suverænt bestemmer hvor mange skoledage, skoleelever i Vesthimmerland skal have på et år, så har Børne- og Familieudvalget ønsket en principiel drøftelse af antallet af undervisningsdage.
Det skete på Byrådets møde i sidste uge.
Lars Andresen (V) gik straks til bekendelse: -Det er mig der foreslået, at vi skulle have dette spørgsmål i Byrådet. Vi har nu en helt unik mulighed for at kunne tilbyde vores børn en ekstra skoledag. Men jeg synes vi skylder hinanden at drøfte om det er det vi vil. Eller vi holder fast ved det gamle – de 200 dage og kører videre som om intet var hændt. Jeg vil ikke blande mig i hvad skolerne bruger den her ekstra skoledag til, hvis vi bestemmer de skal have en ekstra skoledag. Det kunne være en ekstra trivselsdag, en motionsdag eller en kulturdag, hvor man tager ud og oplever Vesthimmerlands kulturarv eller hvad det nu er. Den ekstra arbejdsdag betales af kommunen – måske bliver den kompenseret – det er ikke besluttet endnu. Så jeg håber, at den ekstra dag kan bruges til mere uddannelse og læring for vores unge mennesker.
Det var der langt fra enighed om i Byrådet.
Fra partifællen Per Bisgaard lød det: – Danmark er sammen Australien de lande der har flest undervisningsdage i verden.
Liselotte Lynge Jensen (Danmarksdemokraterne): – Der er rigtig mange følelser i den her dag. Man skal ikke flytte fridagen til en anden dag. Der er mange der har traditioner m.h.t. bededag. Så hvorfor ikke beholde denne fridag på St. Bededag. Hvis Bededag ikke fortsat er en fridag, så går jeg ind for 201 skoledage.
Jens Chr. Pedersen (S) Vi går i den socialdemokratiske gruppe ind for de 200 skoledage og at der er almindelig skolegang Bededag. Om man opererer med en ekstra fridag efter sommerferien eller efter juleferien, der skolerne frit stillet.
David Rathkjen (SF): Jeg er også en af de udvalgsmedlemmer der årsag til vi drøfter det her i dag. Jeg går også ind for 201 dage.
Jeppe Korreborg Pedersen (C): Vi går i De Konservative ind for de 200 skoledage. Den ekstra dag skal bruges til forberedelse for lærerne og højne de 200 skoledage der er. Og så synes vi, at vores børn går nok i skole. Hvis det er en ekstra dag efter sommerferien, bliver det en fredag. Det giver ikke mening at starte op sådan en dag. Vi mener der giver mere mening i forbindelse med juleferien. Før eller efter.
Lars Rem (Ny borgerlige): – Mit forslag er at anden fredag i maj er fridag og er konfirmationsdag.
Benny Hansen (V): Hvis forældrene er på arbejde og lærerne er på arbejde, hvorfor skal børnene så gå derhjemme, så jeg er med på 201 dage.
Så tog drøftelsen en drejning, idet Lars Andresen, som havde sendt drøftelsen i Byrådet, trak sit forslag om 201 dage tilbage.
Det endte således ud med, at skoleårets fortsat har 200 skoledage. At medarbejderne nettoarbejdstid øges svarende til en ekstra arbejdsdag (svarende til 7,4 timer for fuldtidsansatte). At Store Bededag bliver til en almindelig skoledag og at Store Bededag bliver til almindelig åbningsdag i SFO og Dagtilbud.
Det er nu op til skolebestyrelser og MED-Udvalg hvornår den nye skolefridag skal ligge. Valget står imellem en ekstra fridag i forbindelse med sommerferien eller juleferien.