Vestrup skole besøgte Asmildkloster Landbrugsskole

VESTRUP: 5. og 6. årgang på Vestrup Skole var på Grøn Rejse til Asmildkloster Landbrugsskole torsdag og fredag før efterårsferien. Grøn Rejse var et tilbud der blev givet til 3 skoler, hvor Vestrup Skole var heldige at blive udvalgt som det ene.

Grøn Rejse er et døgn, hvor der tages udgangspunkt i FN´s Verdensmål nr. 12: Ansvarlig forbrug og produktion og nr. 15: Livet på land.

Der blev undervist i dyrevelfærd, hvor der bl.a. var på besøg i en kostald.

Eleverne havde også arbejdet med LittleBits i forbindelse med teknologi i landbruget. LittleBits er små programmeringskomponenter, som kan sættes sammen på mange forskellige måder.

Torsdag eftermiddag skulle eleverne selv lave deres aftensmad og dessert. Der blev taget udgangspunkt i fremtidens fødevarer, hvor vi bl.a. skal huske at skære ned på forbruget af kød. Der blev lavet lasagne med meget lidt kød, linser og grøntsager. Til dessert blev der lavet æblemuffins med ristede melorme og chokolade.

Torsdag aften stod lærere og nogle af landbrugseleverne bag et Farmerrace. Det var virkelig sjovt. Opgaverne i Farmerrace gik ud på: 1. Kend din traktor, 2. Malk en ko, 3. Farmerquiz, 4. Sæt halen på grisen, 5. Slå søm i, 6. Farmerwalk, hvor der skulle slæbes tunge vanddunke.

Det var en rigtig god tur, som meget kan anbefales. Vestrup Skoles elever ærte mange nye ting på en spændende måde.

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: