Vesthimmerland præsenteret for interesserede læger

VESTHIMMERLAND: Vesthimmerlands Kommune inviterede idag interesserede læger på tur i Vesthimmerland.

Først med en velkomst på rådhuset i Aars ført an af borgmester Per Bach Laursen og sundhedsudvalgsformand Palle Jensen inden turen gik til Farsø Sygehus. 

På programmet var også oplæg fra en af de nuværende praktiserende læge i Vesthimmerland, Erhverv Væksthimmerland og samspillet mellem kommune, sundhedscenter og læge.  

Målet med invitationen og besøget var, at flere læger skal få øjnene op for at blive praktiserende læge i et lokalsamfund som Vesthimmerland.  

Det var fem unge læger, fordelt på fire kvinder og en mand, som havde sagt ja til at høre om mulighederne for at blive praktiserende læge i Vesthimmerland. Alle med et år eller to tilbage af speciallægeuddannelsen. Det var sundhedsudvalgets formand, Palle Jensen godt tilfreds med. 

Og det viste sig faktisk, at to af de besøgende læger allerede er bosat i Vesthimmerland, mens de øvrige bor i en afstand på mindre end 30 kilometer fra Vesthimmerland.  

Det, Vesthimmerland kan byde yngre læger og deres familier, er et nært og uformelt miljø. Både menneskeligt, fagligt og organisatorisk, fremgik det flere gange.  

Grunden til at Vesthimmerlands Kommune stod bag denne charmeoffensiv er at flere ydernumre er eller har udsigt til at blive ledige indenfor få år fordi flere praktiserende læger et tæt på pensionsalderen og derfor står overfor enten et generationsskifte eller at nedlægge praksis.  Selvom det egentlig er en regional opgave, så har man i Vesthimmerland besluttet sig for selv at gøre noget ved det, så ingen borgere på et tidspunkt kommer til at stå uden læge. Derfor har man igangsat ”Det levende lægeliv – din mulighed”

Desuden mener Vesthimmerlands kommune, at man har det yngre læger efterspørger nemlig sundhedshuse, hvor det ene er igangsat i Aalestrup og et Sundhedens Hus i forbindelse med Farsø Sygehus er under planlægning.  

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: