VESTHIMMERLAND: Fremtidsdrømmene bliver udlevet i disse uger i hele Vesthimmerlands kommune.
Det er 20 forventningsfulde elever fra EUD 8/9 på Hornum Skole, der lige nu er i 3 ugers erhvervspraktik i ugerne 11, 12 og 13. Eleverne er ude i deres ønskepraktikker hos mekanikere, murere, butikker, landbrug m.m. rundt om i hele Vesthimmerland. Der er også en enkelt der gerne vil være kok, der har praktikplads i Aalborg.
Det er Hornum Skole der tilbyder EUD 8/9 tilbuddet, men eleverne kommer fra skoler i hele Vesthimmerlands Kommune.
Henrik Bygholm, der er pædagog og praktikvejleder i EUD 8/9 fortæller om praktikken:
– De fleste skoler, har typisk en uges praktik, hvor vi har 3 ugers praktik to gange årligt. På en uge, kan det være svært at få et rigtigt indblik i den virksomhed man er i praktik hos. I 3 ugers praktik, får eleverne virkelig indblik i det fag og virksomhed de har valgt. De fleste praktikanter er det samme sted i alle 3 uger, men nogle har også valgt at prøve 2 forskellige fag i praktikperioden.
Vi er så heldige, at virksomhederne rundt om i Vesthimmerland gerne tager imod vore praktikanter. Det er et stort arbejde at finde 20-25 praktikpladser 2 gange om året, så jeg sætter stor pris på den velvilje der er rundt om hos virksomhederne, takker Henrik Bygholm.
Kun 3 kommuner i Danmark har EUD tilbuddet
Vesthimmerlands Kommune, er én af kun 3 kommuner i Danmark, der har benyttet sig af muligheden for at lave en EUD 8/9 klasse, der henvender sig til elever fra 8. og 9. klasse.
Det er foreløbigt en 3-årig forsøgsperiode med støtte fra Undervisningsministeriet, men håbet er at tilbuddet fortsætter i kommunalt regi, da det er et rigtig godt ungdomstilbud, der er med til at give dannelse, sammenhold og fastholdelse for mange unge.
EUD 8/9 – elever, er unge der sætter pris på læring gennem praktisk erfaring
EUD 8/9 er et tilbud inden for normalområdet, med fokus på indlæring ved praktisk læring.
Henrik Bygholm siger om elevgruppen:
-Det er typisk elever der har behov for en anden type af undervisning, end de tidligere har set.
En del har svært ved at læse grundet ordblindhed, så vi bruger naturligvis de gode redskaber, der i dag er til rådighed.
Populært sagt, så er eleverne det vi kalder skoletrætte og har typisk haft en svær tid i folkeskolen, inden de kommer her i EUD 8/9. Der har været langt imellem de gode skoleoplevelser og mange har følt sig overset, opgivet og overladt til sig selv. Udsigten til en afgangseksamen, er svær at få øje på, og for mange er det ikke længere en realistisk mulighed.
Nye fremtidsmuligheder i EUD
Mange elever gik fra ingen – eller i bedste fald ringe udsigt, til at fuldføre deres 9. kl. med en afgangseksamen. De kan nu glæde sig til udsigten til både afgangseksamen og en erhvervsuddannelse. Nu opdager eleverne de gode oplevelser ved at gå i skole. Noget som nogle for flere år siden, havde opgivet.
– De har fået troen på at de godt kan, og vil også gerne vise det. Selvtilliden og selværet, er tydelig vokset blandet eleverne i klassen. Vi kan særligt se det på dem, der kommer her i 8. klasse og er i klassen i to år. Eleverne rykker rigtig meget både fagligt og socialt, fortæller Ronny Buus Pedersen, der er lærer i EUD-klassen.
EUD-eleverne er i brobygning og erhvervspraktik halvdelen af året
Hver mandag og tirsdag, er eleverne i brobygning på HEG (Erhvervsskolerne) i Aars. Her kommer eleverne gennem forskellige fag gennem skoleåret. Det er murer, tømrer, mekaniker, smed, fødevarer og handel og kontor. De får chancen, for at prøve kræfter med det og dermed finde ud af, om det er noget af det de vil uddanne sig til.
Ud over brobygning er eleverne også i 2 gange 3 ugers erhvervspraktik hvert år. Her får de mulighed for selv at vælge det fagområde de gerne vil prøve af. Samlet set over året, er eleverne faktisk mere i brobygning og praktik, end de har traditionel undervisning.
– Nogle elever har både 8. og 9. klasse i EUD og har dermed haft mulighed for hele 4 gange 3 ugers erhvervspraktik. Så er der virkelig mulighed for at få afprøvet hvad de gerne vil, eller lige så vigtig, hvad de ikke vil, fortæller Pædagog Christina Staun og fortsætter – Et fravalg er også et valg. Fordi man tror at man skal være mekaniker, er det ikke ensbetydende med, det nu også er det rigtige valg. Det får eleverne mulighed for at afprøve, både på værkstederne på HEG og i deres erhvervspraktikker.
EUD er adgangsgivende til erhvervsrettede ungdomsuddannelser
Det er naturligvis ikke praktik og brobygning det hele. 3 dage om ugen, har eleverne skoleundervisning på Hornum Skole. Eleverne skal op i 4 boglige fag til eksamen. Det er dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Det er de krav, der er for at kunne komme på en ungdomsuddannelse.
Eleverne forberedes på næste trin i deres uddannelse
EUD 8/9-Teamet arbejder meget med at forberede eleverne, til deres liv efter folkeskolen.
Det vil sige, det de unge bliver mødt med, når de kommer ud i praktikker, fagskoler og lærepladser. Kort sagt, et at Teamets mål er at gøre dem uddannelsesparate og det lader til at lykkes ganske godt i EUD.
– De lærer at være mødestabile, komme til tiden, ikke diskutere, men gøre hvad de får besked på, ikke bruge mobiltelefonen i timerne og mange andre ting, der er hverdag for os, der er på arbejdsmarked. Det er bedre eleverne læree det her i EUD 8/9, end at de måske mister en læreplads senere, fortæller Henrik Bygholm og tilføjer: – Vi arbejder meget med struktur og konsekvens. Konsekvens opfattes ofte negativt i forbindelse med at man laver noget dårligt, men konsekvens er også, at blive belønnet for en god indsats. Eleverne lærer, der er en konsekvens af alt man laver. Yder de en positiv indsats, er det også en belønning i den anden ende – deres afgangseksamen og senere faguddannelse. De øvelser kan være svære i starten, men eleverne lærer ret hurtigt, det er for deres egens skyld og det virker!.
Praktisk læring og ingen lektier
I EUD 8/9 klassen, er der ingen lektier. Det er et helt bevist valg i tilbuddet, fortæller Henrik Bygholm.
– Jeg er slet ikke i tvivl om at meget fravær skyldtes lektier og de er også grund til mange skænderier og frustrationer i hjemmene. Jeg har været familiekonsulent i 10 år og har mange gange været vidne til de konflikter lektier, kan give mellem børn og voksne i familierne. Når eleverne ikke får lavet lektierne, så er der ikke langt til ondt i maven og andre undskyldninger for at blive hjemme. Forældrene er lige så frustreret over at deres barn ikke vil lave lektierne, så kimen til et dagligt familieskænderi er lagt, med det pres lektier kan give. Mange af eleverne arbejder desuden i deres fritid, så det går der også meget tid med. Mange af vore elever lærer mere ved praktisk arbejde, end ved at kæmpe sig igennem nogle lektier de ikke kan overskue.
En af grundene til at vi fravælger lektierne, er at eleverne ikke skal til eksamen i så mange boglige fag. De skal op i fire boglige fag, dansk, matematik, engelsk og fysik. Det er præcist de fag, der er nødvendige, for at kunne komme videre på en ungdomsuddannelse, så som håndværker, butik, landbrug m.v.
Jakob Warring Krogsgaard, 16 år og går i EUD 9
Jakob bor lige uden for Haubro med hans mor, far og 2 søskende. Jakob gik på Aars Skole og startede i EUD 8. i august 2020. Jakob hørte første gang om EUD 8/9 på Hornum Skole, mens han gik på Aars Skole. Det var en af lærerne fra Aars, der fortalte Jakob om det nye tilbud, til elever der var kørt fast i deres skoletilbud.
– Jeg havde hørt om EUD 8/9, hvor der ikke var så meget skole, men mere praktisk arbejde og læring. Jeg var i starten i tvivl omkring at skifte skole. Jeg var glad for mine venner i klassen og var presset på om det var det rigtige valg. Det er jeg senere blevet klogere på. Det er det helt rigtige valg jeg har taget, fortælle Jakob med et stort smil.
Jeg pjækkede en del tidligere, men det sker slet ikke nu. Det er fedt at gå i EUD 8/9. Der er naturligvis nogle fag der er mere spændende end andre, men det er rigtig godt at være her. Det er kun godt at vi ikke har lektier for. Det vil kun give problemer hvis vi fik lektier for. Jeg ville ikke lave dem og jeg tror at størstedelen af klassen, har det på samme måde. Det vil bare give problemer, fortæller Jacob.
Ifølge Jakob Warring Krogsgaard, er det en stor hjælp at komme i EUD 8/9, f.eks. hvis man er skoletræt.
– Det har givet mig rigtig meget lyst til at komme i skole. De to dage om ugen på erhvervsskolerne er super gode og de 6 uger erhvervspraktik er fantastisk for mig. Her har jeg fået afprøvet forskellige muligheder. Jeg startede i EUD 8, så jeg har haft 3 praktikker tidligere. Først var jeg hos Versalift i Farsø. Dernæst var jeg hos Farsø MC Center i Farsø, og sidste gang hos Oles Smedeforretning i Haubro. Det er også hos Oles Smedeforretning, jeg skal i praktik denne gang og jeg er helt sikker på at jeg skal være smed, fortæller Jakob med et forventningsfuldt blik.
Jakob Warring Krogsgaard vil gerne være landbrugssmed. Han skal på EUD 10 i Aars efter sommerferien. Derefter vil han have en uddannelse som Landbrugssmed.