NORDJYLLAND/VESTHIMMERLAND: Færre afgange i aftentimerne og i weekenderne på 25 forskellige regionale ruter fra august 2023 og lukning af to sommeruter.
Det er den indskrænkning Region Nordjylland er nødsaget til at gribe til, da stort underskud i den nordjyske kollektive trafik bliver ikke dækket af staten, som Region Nordjyllands politikere ellers håbede.
Færre busafgange
I Vesthimmerland får følgende 7 ruter lagt nogle af sine afgange sammen, der altså betyder færre afgange i formiddags- og aftentimerne samt weekender.
Rute 50 (Aalborg – Nibe – Løgstør), Rute 52 (Aalborg – Støvring – Aars – Aalestrup), Rute 57 (Hobro – Nørager – Aars – Løgstør – Fjerritslev), Rute 67 (Viborg – Skals – Gedsted – Farsø – Aars), Rute 68 (Hobro – Hannerup – Aalestrup – Farsø), Rute 100 (Aalborg – Nibe – Farsø – Hvalpsund), Rute 113 (Hobro – Mejlby – Haverslev – Aars)
De såkaldte sygehusture på hverdage til og fra Farsø Sygehus vil der også blive skåret på, da de benyttes af for få.
Hvilke afgange der er lagt op til at fjernes kan læses HER
Stigende udgifter til brændstof
De stærkt øgede udgifter til brændstof har gjort driften af den kollektive trafik væsentligt dyrere. Regionsrådet i Region Nordjylland havde håbet, at staten ville kompensere for de øgede udgifter. Da det ikke skete, besluttede Regionsrådet i oktober, at tilpasse budgettet for kollektiv trafik i 2023-25. Samlet set er underskuddet i den treårige periode på 65 millioner kroner. Herefter forventes en normalisering af priserne.
– Beslutningen om besparelser på den regionale kollektive trafik er nødvendig på grund af den aktuelle økonomiske situation, som vi ikke bliver kompenseret for af staten. Vi har med NT lavet et forslag, der tager hensyn til, at man kan komme til og fra uddannelsesinstitutioner og vi har også haft fokus på at bevare natbusserne, siger Peder Key Kristiansen (S), formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.
Vil ikke lukke ruter
Udvalget har taget stilling til forskellige scenarier for besparelser og har haft stort fokus på at undgå lukning af hele ruter, ligesom det har været vigtigt at sørge for god kollektiv trafik til og fra uddannelsesinstitutioner.
– 65 millioner kroner er et stort beløb. Vi har gjort hvad vi kan, for at reducere på andre områder af budgettet for regional udvikling i regionen, men tilbage står desværre, at vi skal spare 29 mio. kr. på driften af bus og tog for at få regnestykket til at gå op, siger Peder Key Kristiansen.
Regionsrådet skal i sidste ende tage endelig beslutning til besparelserne. Det sker efter planen på et regionsrådsmøde den 27. februar.
– Det her er ikke godt for den kollektive trafik eller for sammenhængskraften. Vi synes, at det er en rigtig utilfredsstillende situation, som vi gerne ville have været foruden, siger udvalgsformanden.
Besparelserne på driften skal først træde i kraft fra august 2023.