Strandby kirke genindviet efter 1 års renovering – FOTOS

STRANDBY: Der har ikke været afholdt en gudstjeneste eller andre kirkelige handlinger i Strandby Kirke, siden nytårsaften 2022. Det skyldes, at kirken det seneste års tid har gennemgået en tiltrængt og gennemgribende renovering.

Kirken er opført i slutningen af 1100-tallet men har naturligvis gennemgået nogle renoveringer siden. Den seneste større renovering var i midten af 1950’erne. I 1980’erme blev bl.a. kirkens flotte kalkmalerier afdækket og konserveret.      

Sådan så kirkerummet ud før det blev renoveret
Særligt kirkerummet har forandret sig. Sådan ser det nye kirkerum ud

Startede med blytaget
Allerede inden lukningen af kirken var arbejdet med kirkens blytag gået i gang. Der var – kort og godt, hul i taget fra 1904. Det gamle blytag blev derfor taget ned, smeltet om og genanvendt som ”ny” tagbelægning.

Kirken ryddet for al inventar
Kort tid efter nytår gik håndværkere i gang med at rydde kirken. Alt inventar blev taget ud og sat i depot, således at kirkegulvet kunne blive brudt op. Men også sådan, at kirken kunne få indlagt nyt el, nyt varmesystem og man kunne få bugt med kirkens fugtige vægge.

Plaget af fugt
For at starte med det sidste først, så skulle det vise sig, at al mørtel mellem granitkvadrene på kirkens ydre sydside var smuldret væk. Dermed havde slagregn fri passage til at trænge igennem muren. Derfor stod første opgave i at fuge syd-væggen op og affugte indvendigt, så den kunne blive tør til ny indvendig el.

Kirkegulvet har været brækket op
Ikke siden 1954 er der blevet gået så grundigt til værks i kirken. Næste opgave bestod nemlig i at brække kirkegulvet op, der både bestod af teglstensgulv og klinker. Under koret befandt der sig i øvrigt en gravkrypt, som skulle sløjfes. Alt sammen for at få isoleret kirkegulvet nedefra. 

Efter dette kæmpe arbejde var udført, og vægge og gulv var ført frem til nutidens krav, så gik arbejdet i gang med at bringe inventaret tilbage til kirken. Men ikke uden en renovering.

orgelet flyttet ind i kirkerummet

F.eks. er kirkens helt specielle orgel flyttet ind i kirkerummet, hvilket giver en meget bedre lyd.

kirkebænkene har fået ny farve og sæderne gjort bredere

Der er blevet en kirkebænk færre, da sæderne på alle kirkebænkene er gjort bredere.
Til gengæld er der gjort plads til ekstra stole bagerst i kirken og i tårnrummet, hvor orgelet tidligere stod.    

Desuden har kirkebænkene ændret farve fra brun til almue-blå. Også det brune træloft i kirken og kirkedøren fra våbenhuset har fået et lysere udseende, nemlig til lyse-grå. Såvel den almueblå og lysegrå farve stammer fra farverne i prædikestolen og orgelet.   

Prædikestolen har fået “hat” på

Endelig er en ”hat”, som var placeret over kirkens døbefont, flyttet til over prædikestolen.
Det for at give plads til en projektor og lærred som kan tages i brug ved særlige lejligheder.

Kirkens lyssystem blev udskiftet for nogle siden og genopsat. Lysekroner og kirkens to skibe er renset op og er kommet på plads igen.          

Processen har taget 9 år
I lørdags – dagen for genindvielsen af kirken var der stor travlhed i kirken. Menighedsrådet og andre hjælpere gjorde det sidste klar i den imponerende flotte kirke.

Blandt hjælperne fandt man Kirsten Schøler, der tidligere har været del af menighedsrådet og allerede tilbage i 2011, tog fat på at gennemgå kirkens stand. I 2014 blev det i samråd med provstiet besluttet, at tage kontakt til Nationalmuseet omkring en restaurering af kirken. Denne type restaureringer tager tid, kræver mange tilladelser og koster mange penge. Derfor er der gået tæt på 8 år inden selve restaureringen gik i gang – og altså et år med selve arbejdet. Renoveringen af Strandby Kirke har kostet tæt på 6 mio. kr.                 

I dag, 1. søndag i advent sammen med starten på det nye kirkeår, blev Strandby Kirke genindviet.

/cf

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: