HVALPSUND: Solen skinnede fra skyfri himmel og dermed perfekt vejr til at lade krom og håndpoleret lak skinne om kap med solen. Men de skinnende biler lod vente på sig. Forrige lørdag var Hvalpsund nemlig mellemstation – eller snarere venteplads for 60 til 70 stk. veteranbiler af mærkerne Vauxhall og Bedford.
De mange biler var i slutningen af sidste uge nemlig samlet på Lundø til det 13. europæiske ”Vauxhall-Bedford Træf” med medlemmer fra Norge, Sverige, England, Holland, Schweiz og Danmark. Den ældste deltagende bil er en åben Vauxhall fra 1920’erne.
Bilerne skal naturligvis luftes og vises frem, og derfor var der arrangeret udstillinger forskellige steder i nærheden af træffet. Fredag var det på torvet i Skive. Lørdag altså ventepladsudstilling i Hvalpsund, inden turen gik over sundet med færgen Mary og videre til Fur.
De mange Vauxhall og Bedfordbiler skulle lørdag morgen køre fra Lundø via en rute over Ulbjerg og Alstrup for at ende i Hvalpsund. Om det var den manglende navigtion der manglede, vides ikke, men den beregnede ankomsttid omkring kl. 10.00 skulle ikke holde stik. Der gik endnu en time, men i det fine vejr gjorde det ikke de mange fremmødte bilentusiaster noget.
Én var dog meget præcis, nemlig Kjeld Sørensen fra Farsø. I sin flaskegrønne Vauxhall Velox Model E, Type EIP årgang 1954 trillede han ind på Havnepladsen. Straks kom de mange ventende til. Spørgsmål blev stillet, motorhjelmen løftet og snakken gik om bilen og gamle dage.
Historien om Kjeld Sørensens bil er at den stammer fra Ærø, men ikke mindst at det er den samme bil som hans far havde, da Kjeld i 1964 fik kørekort og fik lov at ture rundt på egen hånd.
Bilen var meget almindelig på det tidspunkt. En bil var i 50’erne og 60’erne langtfra et hvermandseje, og stod i 1954 i en 23. – 24.000 kr. i nyindkøb, og blev derfor købt af gårdmænd og folk med et større kørselsbehov. Kjeld Sørensen husker at dyrlægen havde en Vauxhall.
I det hele taget var Vauxhall et meget købt mærke i området, hvilket ikke mindst skyldtes automobilforhandler Morten Nielsen i Farsø, som forhandlede GM, altså Vauxhall, fremstillet i England og Opel fremstillet i Tyskland.
Også alle de andre biler i kortegen har en historie. Bl.a. en yngre mand i 40’erne, der i dag bor i Norge, men er opvokset i England. I sin barndom opbevarede hans far en lyseblå Bedford i sin garage. Den har sønnen nu hentet til Norge og har restaureret den.
Hen imod middagstid blev frekvensen af de ventede biler hyppigere og alle fik mulighed for et kig på de iøjnefaldende biler.