HVALPSUND: Her til formiddag fandt den officielle indvielse af Hvalpsunds nye sauna ved badeanlægget sted.
Flagalle gennem byen
Første synlige bevis på at dagen var noget særligt var flagallen igennem byen, der sågar var blevet udvidet med et par ekstra flag ved p-pladsen og madpakkehuset.

Der var pæn interesse for at se indretningen af den nye saunabygning. Men først skulle den røde snor klippes.

Kasserer i Hvalpsund Fællesforening, Ove Nørskov fortalte kort om baggrunden for saunaen.
Henvendelse fra vinterbadere
Han sagde: Nu er det endelig lykkedes af få saunaen op at stå. Det hele startede i 2020 da vi fik en henvendelse fra nogle vinterbadere og så har vi arbejdet på det lige siden. Og så står vi her i dag klar til at tage det hele i brug. Jeg synes vi har fået en rigtig fin sauna og det skyldes ikke mindst Per Justesen og hans team. I har lavet et rigtig flot stykke arbejde. Også en stor tak til sponsorerne for de kr. 700.000, for der skal en del penge til for at få dette projekt op at stå. Selv har Fællesforeningen puttet kr. 100.000 oveni projektet. Så vi håber det bliver godt benyttet og vi synes faktisk det pynter her i området.
Herefter gav Ove Nørskov ordet videre til det lokale byrådsmedlem Lars Andresen.
Der noget at fejre
-For et stykke tid siden blev jeg spurgt om jeg havde lyst til at klippe snoren til den nye sauna. Det sagde jeg selvfølgelig ja til med det samme. Og det er ikke fordi jeg selv er en voldsom aktiv vinterbader, selvom jeg kan læse i Farsø Avis, at det er jeg åbenbart. Jeg tror man vil kalde det en journalistisk frihed. Jeg er her faktisk fordi jeg synes vi har noget at fejre med den her nye sauna. Jeg har glædet mig rigtig meget til at komme i dag og være med til at klippe den røde snor for at indvie endnu et spændende tiltag i Hvalpsund.

Et flot resultat
Vi skal i dag indvie den nye sauna på havnen og jeg må sige at resultatet er blevet super flot. Vi har kunnet følge med i hele processen fra vores egne vinduer og det færdige resultat er bare flot. Der er sket rigtig meget i Hvalpsund de seneste år. Men tingene kommer ikke af sig selv. Det kræver et kæmpe arbejde og et langt sejt træk for rigtig mange mennesker for at tingene de sker. Det kræver lokale kræfter, der har lyst og mod til i fælleskab. Nogle kalder dem ildsjæle eller frivillige og dem er vi heldige at have rigtig mange af her i Hvalpsund. De personer der har været med i arbejdsgruppen bag saunaen fortjener et stort velfortjent klap på skulderen i dag. Saunaen er blevet til via fondsmidler, frivillige bidrag samt bidrag fra Hvalpsund Fællesforening. Saunaen har kostet ca. 800.000 i alt, hvoraf de 700.000 kommer fra fondsmidler og så 100.000 fra Hvalpsund Fællesforening. Det er utrolig flot at rejse så mange penge. Det fortjener stor respekt at det er lykkedes uden af kommunen som sådan har bidraget med anlægsmidler til det. Jeg ved at kommunen har bidraget med at føre vand og strøm hertil. Det er også en udgift, men til selve investeringen i bygningen har kommunen ikke bidraget med noget.

Har fået en ”smule blæst” med på vejen
Saunaen har allerede inden den var færdigbygget fået en lille smule blæst med på vejen. Men blæst det er vi jo vant til her i Hvalpsund, så det klarer den nok også. Blæsten plejer også at løje lidt af henunder aften her ved fjorden.
Indbyder til fællesskab, nærvær og samvær
En sauna indbyder til fællesskab, nærvær og samvær. Det er nogle af de vigtigste ting her i livet. En sauna er skabt til at nyde nuet og fællesskabet. Jeg har på det seneste lært at det er vigtigt at nyde nuet sammen med sine venner og sin familie. Jeg håber at denne sauna netop kommer til at bidrage til disse ting. Mere fællesskab, mere samvær og flere stunder til at nyde nuet.

Sauna med udsigt over fjorden
Efter den røde snor var klippet var der mulighed for at se saunaens indretning med omklædningsrum og naturligvis selve saunaen med udsigt over fjorden.
For at kunne benytte saunaen i i vinterhalvåret – fra oktober til april, skal man være medlem af Hvalpsund Fællesforening og desuden have et chipkort for at kunne få adgang til saunaen.


Den udendørs bruser kan alle brugere af badeanlægget til gengæld bruge.

På indvielsesdagen var der da også flere der tog sig en dukkert, selvom der var højvande og man skulle igennem oversvømmede badebroer for at komme i vandet. Men hvad gør det, når det kolde gys afløses af varmen og udsigten i saunaen.
/cf
