VESTER HORNUM/HORNUM: Vester Hornum skole lukkede som folkeskole for halvandet år siden. Ca. 60 elever fra Vester Hornum har siden gået på Hornum Skole.
Trafiksikker skolevej
Ligeså længe har der været planer om at forbinde de to byer med en cykelsti – altså trafiksikker skolevej, så flere elever kan være selvtransporterende på cykel til skole og fritidsaktiviteter.
Vejdirektoratet vil medfinansiere
Til medfinansiering af en cykelsti har Vesthimmerlands Kommune søgt Vejdirektoratets cykelpulje. Sidste sommer kom meldingen om en 50% medfinansiering af anlægsudgiften på 14,5 mio. kr.
4 mulige løsninger
Ruteforløbet som der ansøgt medfinansiering til har et forløb med en dobbeltrettet sti Langs Krogstrupvej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej. Men det er også den dyreste løsning. Derfor bad Teknik- og Miljøudvalget sidste efterår forvaltningen om at undersøge alternative og billigere løsninger.
Det kom der 3 alternative forslag ud af.
”Alternativ 1” er en 2 minus 1 vej langs Krogstrupvej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej til. 12.520.000 kr. ”Alternativ 2” er en Dobbeltrettet cykelsti langs Jordmodervej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej til 12.180.000 kr. ”Alternativ 3” er en 2 minus 1 vej på Jordmodervej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej til 10.750.000 kr.
Forvaltningen anbefaler ikke de to løsninger indeholdende 2 minus 1 vej, da der ikke er evidens for, at dette vil få flere til at cykle, hvilket er formålet med selve cykelstiprojektet.
Ligeledes anbefales en 2 minus 1 vej ikke på Krogstrupvej, hvor andelen af tunge køretøjer/lastbiler er en del højere end de anbefalede 5%.
Desuden anbefales en løsning langs Jordmodervej ikke, da de lette trafikanter skal gennem det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej, som kan virke uoverskueligt, og der er dårlig oversigt.
Forvaltning og teknikudvalg ikke enige
Rent trafiksikkerhedsmæssigt og tryghedsmæssigt anses den ansøgte løsning med dobbeltrettet sti langs Krogstrupvej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej som den bedste, hvor de lette trafikanter separeres fra øvrig trafik på strækningerne, og der er mindst mulige krydsningspunkter i åbent land. Det vurderes, at der fås mest tryghed og trafiksikkerhed for pengene ved denne løsning, hvormed det vurderes at være denne løsning, der kan få flest til at cykle.
Teknik- og Miljøudvalget er dog mest til alternativ 3, hvorfor Vesthimmerlands Kommune spørger Vejdirektoratet om de vil være med til at medfinansiere denne løsning til 10.750.000 med 50%.
Der foreligger endnu ikke svar fra Vejdirektoratet, og derfor heller ikke en tidsplan for anlæggelse.
Vesthimmerlands Kommunes bidrag kommer fra kommunens cykelpulje, hvor der er restmidler fra 2024 samt afsat midler i 2025.
/cf