Ortopædkirurgien tilbage på Farsø Sygehus

FARSØ: Siden midten af marts har Farsø Sygehus haft en anden funktion end sin normale, nemlig som Covid-19 pandemi afsnit. Hele sygehuset har været ryddet for al anden aktivitet end indlagte Covid-19 patienter.

De 108 sengepladser har dog ikke tilnærmelsesvis været i brug. Heldigvis!. Der højest været 10 Covid-19 patienter indlagt på en gang.  

Overlæge Poul Hedevang Christensen fortæller at den sidste Covid-19 patient blev udskrevet fra Farsø Sygehus i torsdags.

Sygehuset er derfor nu ved at blive omstillet til sine normale funktioner igen. I første omgang ortopædkirurgien.

-Vi har åbnet ambulatorierne i denne uge, og i næste uge begynder vi at operere igen, siger Poul Hedevang Christensen, der selv er kirurg i ortopædkirurgi og operer hofter.

Fra næste uge vil der blive opereret indenfor alle specialer: hofte, knæ, skulder og hånd.

-Lige nu er jeg ved at få hentet mit personale tilbage til Farsø, siger Poul Hedevang Christensen.

Det gælder især anæstesi-personale der har været udlånt til intensivafdelingen på Aalborg Universitetshospital til behandling af Covid-19 patienter i intensiv behandling.

Ortopædkirurgien i Farsø vil dog ikke være oppe i fulde omdrejninger fra næste uge, men det kommer den efterhånden. At man kan indhente den seneste måneds aflyste operationer, afviser Poul Hedevang Christensen.

-Vi udnytter i forvejen vores kapacitet fuldt ud, så det er umuligt at indhente, vi kan kun arbejde videre, siger Poul Hedevang Christensen.

Selvom der ikke længere er Covid-19 patienter på sygehuset, er Farsø Sygehus fortsat en del af Covid-19 beredskabet hvis der skulle blive behov for det. Der kan oprettes 44 sengepladser til Covid-19 patienter. 

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: