HORNUM: Efter flere års arbejde med renovering og udvikling står Hornum Stationsbygning nu over for et nyt kapitel. Kommunen skal nemlig tage stilling til vedtægterne for en kommende selvejende institution, der fremover skal stå for driften af den historiske bygning.
Stationsbygningen har gennem tiden haft mange funktioner – fra klassisk jernbanestation og posthus til lokalhistorisk arkiv og jernbaneklub. Men siden 2020 har lokale kræfter arbejdet målrettet på at give stedet nyt liv. I et samarbejde mellem Hornum Borgerforening og Vesthimmerlands Kommune er bygningen blevet gennemrenoveret med støtte fra blandt andre Nordeafonden og LAG Jammerbugt-Vesthimmerland.
Et moderne samlingspunkt
Visionen har været at skabe et moderne samlingspunkt i lokalsamfundet, som både rummer lokalhistorisk arkiv og jernbanemiljø – men også åbner dørene for besøgende udefra. Særligt har projektet haft fokus på Hærvejen, hvor stationsbygningen fremover skal kunne tilbyde overnatning til vandrere.
Allerede i kommunens budget for 2021 blev der afsat én million kroner til projektet med en klar forventning om, at bygningen skulle indgå i udviklingen langs Hærvejen. Samtidig blev det besluttet, at driften skulle forankres i en selvejende institution under Kultur- og Fritidsudvalget.
Renovering er nu afsluttet
Nu er renoveringen afsluttet, og næste skridt er at få den nye organisation på plads. De foreslåede vedtægter lægger op til en bestyrelse på syv medlemmer, hvor både det lokalhistoriske arkiv og jernbanemuseet får mulighed for at udpege repræsentanter. Målet er at sikre både lokal forankring og demokratisk indflydelse.
Når institutionen er etableret, vil der blive indgået en overdragelsesaftale med kommunen, hvorefter ejerskabet af bygningen overgår til den selvejende enhed. Samtidig er der i budgettet for 2026 afsat et årligt driftstilskud på 46.000 kroner.
/cf
