LÆSERBREV: Lad os få en hel, midtjysk motorvejsløsning

Af: Knud Kristensen (C). Borgmester Vesthimmerlands Kommune

En bred forligskreds har indgået en aftale om at afsætte midler til undersøgelse af mulige linjeføringer for en ny, midtjysk motorvej. Som borgmester i Vesthimmerlands Kommune hilser jeg aftalen velkommen og glæder mig over udsigten til, at der skabes langt bedre vilkår for afvikling af trafikken, som vil fortsætte med at stige.

 

erkendelse af, at der er udsigt til et langstrakt forløb, skal jeg allerede nu opfordre til, at forundersøgelsen af den nordlige del af det påtænkte motorvejsprojekt udvides, så mulighederne for at føre en ny motorvejsforbindelse længere mod nord også undersøges og vurderes sammen med den øvrige linjeføring.

 

Det er jo ikke kun på E45 fra Aarhus og sydpå, trafiktætheden er markant. Det er den også på strækningen mellem Hobro og Aalborg, især i myldretiden morgen og sen eftermiddag. Trafikken på netop denne strækning vil blot blive endnu tættere, hvis det planlægges at koble en ny, midtjysk motorvej på E45 ved Hobro, så der lukkes endnu flere biler ind på E45 mellem Hobro og Aalborg.

 

Jeg har derfor rettet henvendelse til alle trafikpolitikere på Christiansborg med en opfordring til, at man udvider de planlagte forundersøgelser af den nordligste strækning, så der fra starten arbejdes på en ’hel’ løsning, der på sigt kan aflaste E45 fra Trekantområdet og til Limfjorden.

 

Foruden problemer med trafiktætheden er der andre grunde til, at en kommende midtjysk motorvej bør strække sig længere end til Hobro. I dag er Vesthimmerland og dele af det nordvestjyske område trafikmæssigt afkoblet fra de store trafikale hovedårer, som primært betjener det østjyske område og Midtjylland.

Ikke desto mindre rummer netop Vesthimmerland og Nordvestjylland et meget stort antal industrivirksomheder, som er afhængige af at kunne afsætte deres varer til Europa og resten af verden. Disse virksomheder står i dag ringere i konkurrencen end deres konkurrenter tættere på hovedfærdselsårene i Jylland. Derfor bør forligskredsens beslutning om at tage hul på forarbejdet til en fremtidig midtjysk motorvej benyttes til at forbinde Vesthimmerland og det nordvestjyske område med det øvrige vejnet, så vi bringer vores virksomheder tættere på det Europa, de succesfuldt eksporterer til. Det gøres mest effektivt ved at lave en linjeføring, der mere vestligt fører en kommende midtjysk motorvej helt til Limfjorden.

 

Under alle omstændigheder vil det være rettidig omhu at lade sådan en løsning undersøge som led i den aftale, forligskredsen har indgået. Jeg anerkender den fremsynethed, der ligger til grund for aftalen men vil opfordre til, at det bliver den optimale løsning, der indgår i de kommende undersøgelser. Lad os nu tænke frem og få en helstøbt, midtjysk motorvejsløsning.

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: