Af:Kamma Dencker, Mor til tre børn på Vesthimmerlands Naturfriskole
På Vesthimmerlands Naturfriskole i Strandby oplever vi som forældre, en klar vilje og lyst til at løse de udfordringer, der kommer hen ad vejen. Uanset om det handler om at finde en løsning på kørslen til og fra skole for børn, der bor lidt længere væk, eller det handler om de elever, der er ordblinde og har brug for kvalificeret støtte og de rette hjælpemidler, så er viljen til at finde en løsning til stede. Vesthimmerlands Naturfriskole gør i den forbindelse en ekstra indsats for elever, der er læse- og skriveudfordret.
Når der ikke er normalt skema med læsetimer og alle de andre alment dannende fag, vælger lærerne at præsentere eleverne for spændende faglige og fællesskabende aktiviteter. Her har rammen for emneugen bl.a. været et storylineforløb med problemløsende opgaver. Generelt bliver der tænkt i løsnings- og fremtidsorienterede udfordringer, når børnene arbejder med innovation og entreprenørskab. Uanset om det er elever, der går i 1. eller 9. klasse, har de været sammen om at udtænke løsninger på fremtidens problemer. Her indgik flere fag, som var med til at opøve kompetencer, der efterspørges i et samfund i stadig forandring. – I et samfund hvor vi skal kunne reflektere på baggrund af en høj faglighed og indsigt i mennesker. Det er fantastisk at opleve alle de spændende initiativer, hvor vi følger med fra sidelinjen, og se vores børn engagere sig i skolearbejdet på en ny måde.
Vores yngste søn kom hjem med guitaren, viste og fortalte, at nu kunne de alle spille flere numre sammen. En dag blev fagligheden bredt ud til også at omhandle detektivarbejdet på en fiktiv drabssag. Eleverne fik til opgave at finde ud af, hvem morderen var, hvor de derfor fik viden om DNA. En anden dag i biologi dissekerede de en hjort, her var det med tværfaglige øjne på hjorten; med undersøgelse af øjets linse, knogler der bliver bearbejdet til smykker og en smagsprøve af kødet.
Om kort tid er der musical, hvor scenen udspiller sig i Uhrehøje. Alle på skolen er i gang, enten med at sy kostumer, læse på replikker eller øve på instrumenter, til alt det, som et godt stykke rummer.
Der er uendeligt mange små glimt fra hverdagen, hvor vi oplever, at børnene vokser i et trygt miljø, med dedikerede dygtige medarbejdere, som på en kompetent, nærværende og menneskelig måde rummer forskellighederne og får løftet eleverne i flok. På den måde vokser vores børn til at blive de bedste versioner af sig selv, og lærer at være gode kammerater, med den tryghed der skal til for at kunne lære.
Som forældre får vi børn hjem, der er glade, samarbejdende og gerne vil være en del af samfundet, og det der rører sig. Vi kan mærke, at den måde at drive skole på med ånd, hånd og hjerte er den helt rigtige for vores børn. Her bliver kørslen til noget, der kan løses.