VESTERBØLLE – Der var taler og historisk vingesus over Hougaarden i Vesterbølle i lørdags, da Levende Landsbykultur inviterede til indvielse af en kongelig landauer, åbning af en ny udstillingshal til hestevogne og åbent hus i de restaurerede bygninger.
Mange gæster var mødt op for at markere dagen, hvor der samtidig blev sat fokus på de omfattende renoveringer og investeringer, som foreningen har gennemført siden 2019.
Har renoveret for 3,2 millioner kr. siden 2019
Formand for Levende Landsbykultur, Per Andersen, bød velkommen og fortalte om det store arbejde, som de frivillige har lagt.
– Siden 2019 har vi renoveret for godt 3,2 millioner kroner. Det hele er blevet muligt gennem fondsbevillinger, lokale håndværkere og et stort antal frivillige arbejdstimer, sagde han.
Arbejdet begyndte med nyt tag og isolering af tagetagen af laden på Tolshøj 13 til ny udstillingsfacilitet. Her er der en stor samling af, hvad Landbykulturen har fået foræret igennem årene.

I 2022 overtog foreningen Hougaarden fra Anna Nielsen for den symbolske pris på én krone. Herefter fulgte en omfattende restaurering af Hougaardens stuehus med nyt tag, vinduer, døre samt moderne el- og varmeinstallationer.
I dag fremstår stuehuset, som det gjorde i 1925, og bygningen har samtidig en særlig historisk betydning, da den i 1406 var ejet af Dronning Margrethe I.
Ny hal til de historiske vogne
Seneste projekt er en ny udstillingshal til foreningens samling på 19 hestevogne, bygget i vinteren 2024-25. Her har den nyrenoverede kongelige landauer fået en central placering.

Vognen blev i foråret 2024 skænket til Levende Landsbykultur af Helge Olesen fra Årestrup. Med støtte fra Melsen Fonden blev der afsat omkring 200.000 kroner til restaureringen.
Landaueren blev oprindeligt bygget til Kongehuset i 1897 som vogn nummer syv og var i brug frem til 1938, hvor den blev solgt til Vrejlev Kloster i Vendsyssel. Helge Olesen købte vognen i 2002 og opbevarede den frem til donationen i 2024.
I april 2025 hentede vognmager Ivan Bak, Østbirk, vognen til renoveringen, og i januar 2026 kom vognen retur til Landsbykulturen, og fremstår nu som den var fremstillet til Kongehuset som vogn nr. 7 i 1897.
Borgmesteren: Vigtigt at kulturarven også kommer ind i fremtiden
Vesthimmerlands borgmester, Per Bach Laursen, deltog i indvielsen.
-Tak for invitationen til at komme her på den her tid af året også. Hvorfor siger jeg så det? Jamen altså, igennem de otte år, jeg har været borgmester, har jeg været inviteret hvert eneste år til Levende Landsbykulturs høstdag her på Hougaarden. Og det brænder sig fast i mig, også i min sjæl, at få lov at komme herud. Og derfor har jeg også rykket rundt på kalenderen i dag for at være her, til den her meget specielle begivenhed.
Jeg ved i optakten til det her arrangement skulle løbe af stablen i dag, at der har været forespurgt på, om ikke man kunne få nogle af de tidligere ejere af landauren til at være til stede. Og jeg behøver vel ikke at nævne, hvor vi starter henne i den forbindelse.
Men det der med at spørge Kongehuset efter, om man kunne være til stede på sådan en dag som i dag, det er jo nok lige mere, end hvad man kunne forvente. Og jeg ved også, at der har været rakt ud til Vrejlev Kloster, om man kunne have været her i dag. Og så er den tredje mand i geleddet jo borgmesteren.
At vi får en landauer af den her kvalitet til at være i Vesthimmerland, det er meget specielt. Og jeg har været ved at prøve at finde ud af, hvor kommer det der landauer fra?
Landauer, som jeg forstår det, så er det faktisk et navn. Men jeg tænker også, det er et vogn, der har kørt på landet, og så kan man sige dav-dav!, lød det i spøg fra borgmesteren, som frembragte latter hos tilhørerne. Og om kongehuset har gjort det, det kunne vi selvfølgelig have spurgt Kongen efter, hvis han havde været her. Men det kan vi ikke vente på.
Vigtigheden er at have nogle arvegenstande, nogle kultureffekter, som har været med til at bygge Danmark op. Det synes jeg, det er imponerende, at vi har de evner her i Vesthimmerland. Og der er ikke så meget som en kommunal krone i det. Det er fonde, der hjælper os med at bevare vores kulturarv. Det har jeg sagt mange gange, er med til at sikre, at kulturarven vi har, også kommer ind i fremtiden, lød det fra borgmesteren.

Restaurering afslørede skjult historie
Vognmager Ivan Bak fra Østbirk, som har stået for restaureringen af landaueren, fortalte om arbejdet med at føre vognen tilbage til dens oprindelige udseende.

Men allerførst fortalte han, at en landauer er kendetegnet ved, at den har kaleche, der kan slås ned, så det bliver til en åben vogn. Man siger lidt i spøg, at dem, der ikke har råd til mere, de må nøjes med et landauer, for den kan både bruges til en lukket og en åbenvogn.

-Vognen kommer som sagt inde fra Kongehuset af, og det er korrekt nok, den står opført inde i deres arkiver.
Men den har temmelig sikkert aldrig været brugt til at transportere de kongelige. Der var ingen monogram på vognen, ikke som jeg kunne finde. Højst sandsynligt har den været brugt til transport af gæster og personale i forbindelse med kongehuset.

Og vognen stod jo, kan man godt sige, i en forsømt forfatning. Men i bund og grund var vognen ganske solid og fejlede ikke noget særligt, hverken i træværk eller jern. Men den var jo forsømt igennem mange år.
Da vi begyndte at arbejde med vognen, opdagede vi, at alle stafferinger og pyntelister var malet over. Det tyder på, at vognen på et tidspunkt har været anvendt ved begravelser i kongehuset, hvor alt skulle fremstå sort og uden prangende detaljer, fortalte han.
Efter omfattende afrensning, restaurering og ny bemaling med linoliemaling er vognen nu ført tilbage til et udseende, der ligger meget tæt på originalen fra 1897. Den har også været omkring Ribe og Tony Christensen, der er polstrer og ekspert i at polstre hestevogne.

Flere projekter på vej
Selvom den nye udstillingshal nu står færdig, er arbejdet langt fra slut for de frivillige i Vesterbølle.
Efter sommerferien går næste projekt i gang, hvor tagetagen i Hougaardens stuehus skal indrettes til vævestue samt udstilling af kulturhistoriske dragter og håndarbejde.

Målet er, at håndværkerne afslutter arbejdet i løbet af efteråret, så de frivillige kan bruge vinteren på at indrette de nye faciliteter.
Åbent hus og køreture i de historiske vogne
Blandt gæsterne på dagen var også repræsentanter fra Melsen Fonden, Sparekassen Danmark Himmerland Fonden og Norlys Fonden, som fik mulighed for at se resultaterne af deres støtte.
Efter den officielle indvielse kunne de besøgende gå på opdagelse i de restaurerede bygninger og de omfattende samlinger af lokal kulturarv. Der var desuden mulighed for at få en tur i den kongelige landauer og i Albertis karet, som på den lune sommerdag fremstod ekstra imponerende med kalecherne slået ned.
/cf
