Formand Martin B. Nielsen og sekretær Ann Britt Frederiksen, Vester Hornum Borgerforening
Offentligt brev til Teknik- og Miljøudvalget
Vi har fulgt sagen med stor interesse, og beder jer nu tage vores kommentarer alvorligt og til efterretning.
Vi har som forening generelt stor respekt for at Vesthimmerlands Kommune (VHK) forsøger at finde alternativer til komplekse projekter og ansøgninger. At få pengene til at strække længst muligt. Dog skal det altid stå i relation til at en potentiel besparelse ikke modsvarer forringelser af de enkelte projekter.
Vi ved økonomien er udfordret i en fattig landdistriktskommune som vores. Derfor er det desto mere vigtigt at projekterne indeholder og udføres, bedst muligt. Stor kredit til jer for at undersøge andre muligheder end det oprindelige indsendte projekt til 14.500.000 kr. Men når der så ”kun” kan opnås en besparelse på 1.600.000 kr., men for Vesthimmerlands Kommune er besparelsen de 50% = 800.000 kr.
Hvordan kan en besparelse på ca. 11% modsvare den markante forringelse af projektet ?
”Det simple regnestykke”
Hvor stor er besparelsen i procent på et projekt til 12,9 millioner frem for et projekt til 14,5 millioner?
14,5 mio. – 12,9 mio. = 1,6 mio. kroner, procentbesparelsen er (1,6 mio. / 14,5 mio.) * 100% = ca. 11,03%.
VHK har 50% finansiering og dermed en forventet kontant besparelse på kr. 800.000, men selvfølgelig kun hvis den forventelige besparelse opnås, ellers er besparelsens størrelse jo væsentligt mindre.
Da vi ikke tænker at 2 minus 1 vej, kan regnes som en lige så trafiksikker skolevej som en dobbeltrettet cykelsti, har vi lavet en udregning på meterprisen på de to projekter.
Vores udregning af meterpris på Trafiksikker skolevej: (Kilde: artikel Farsø Avis d.12.03.25 s. 4)
2 minus 1 løsning: Jordemodervej 1 (V. Hornum) til Hvalpsundvej 16 (Hornum) = 3300 m.
(Jordemodervej m/ 2 minus 1 vej på 550 m på en af byens højtrafikerede veje)
(efter forventet besparelse) 12.900.000 kr. / 3300 m = 3.909 kr. pr. m. (før forventet besparelse) 13.700.000 kr. / 3300 m = 4.152 kr. pr. m.
Dobbeltrettet cykelsti: Krogstrupvej 24 (V. Hornum) til Hvalpsundvej 16 (Hornum) = 3900 m. 14.500.000 kr. / 3900 m = 3.718 kr. pr. m.
Hvad prøver vi at sige med dette simple regnestykke?
Vi vil gerne tydeliggøre at den mest Trafiksikre skolevej med dobbeltrettet cykelsti, modsat en skolevej hvor cyklisterne skal dele vejen med biler og andre tunge køretøjer, er den billigste løsning pr. m.
Udover det simple regnestykke vil vi gerne belyse:
Cykelkultur i V. Honum
Jordemodervej har aldrig været en naturlig måde at komme til hverken Hornum, Aars eller Farsø på som cyklist. Alle aktiviteter sker i vores nordlige ende af byen, med købmand, sportshal, børnehave og Globen.
Det betyder at vi må forvente at cyklister fra V. Hornum vil fortsætte med at bruge Krogstrupvej ud til Hornumvej. Samtidig er der ”cykelbane / bred kantbane” markeret i begge vejsider fra rundkørslen ved Hornumbro mølle og hele vejen op igennem V. Hornum by, hvilket efter vores mening vil give en naturlighed i at cykle den vej, og så ud ad Krogstrupvej.
Og så behøver vi ikke nævne at cyklisternes krydsning af større veje er flere på ”2 minus 1 løsningen”, end på ”den dobbeltrettede cykelsti” løsning. Ikke nok med at cyklisterne skal over det store kryds ved kirken i V. Hornum så skal de ligeledes krydse jordemodervej og Krogstrupvej for enden af begge, for at bruge den dobbeltrettede cykelsti resten af vejen til Hornum. Løsningen med ”den dobbeltrettede cykelsti” på Krogstrupvej, betyder at cyklisterne kun skal krydse krogstrupvej inden byskiltet ud af V. Hornum. Hvor er logikken ift. Trafiksikker skolevej, hvis en ”forventet” besparelse skal definere sikkerhedsniveauet, når besparelsen ikke er større?
Vejdirektoratets afslag
Samtidig beder vi jer huske på vejdirektoratets begrundelse for afslag af tidligere ansøgning, hvor de skriver: (Kilde: Dagsordener og referater Teknik og miljøudvalget, referat, 10.03.25)
Vejdirektoratet har givet afslag på projekt-ændringen med følgende begrundelse:
“For at Vejdirektoratet kan godkende en projektændring, skal den vurderede effekt af det ændrede projekt være på samme niveau som for det oprindelige projekt. I tilfælde hvor der er tale om en projektændring, der vurderes at reducere projektets effekt, forudsætter en godkendelse, at der samtidigt sker en reduktion i budgettet (og dermed et tilsvarende reduceret tilskud) af samme omfang. Vejdirektoratet har vurderet, at en omlægning til ca. 550 m 2 minus 1 vej er en markant forringelse af projektet, og at reduktionen i budgettet ikke modsvarer forringelsen af projektet.”
Konklusion:
Efter vores bedste overbevisning, kan kroner aldrig tælle mere end sikkerhed. Samtidig giver det ikke mening at bruge så mange penge på en løsning der er ulogisk for de brugere der skal benytte den. Vi kan ikke se at jordemodervej er en bedre løsning, da vi tror at skoleelever både til og fra skolen i Hornum, vil benytte Krogstrupvej, i stedet for at kæmpe sig op ad bakken, uanset om det er jordemodervej fra V. Hornum retning mod Hornum, eller bakken på Hornumvej, lige efter Krogstrupvej mod retning mod Farsø.
Så skulle i være i tvivl, kommer det her, skåret ud:
På alle måder vil en Trafiksikker Skolevej mellem Hornum og V. Hornum give mest og bedst mening at lade indeholde en dobbeltrettet cykelsti fra Krogstrupvej og hele vejen til Hornum. Vi kan ikke se, på nogen mulig måde, at Jordemodervej kan blive en fornuftig løsning.