Af: Nicklas Ådén Poulsen, Kandidat til KV25 for de konservative, Hermodsvej, Farsø
Den seneste tid op til valgkampen har jeg fået mange henvendelser fra borgere i hele Vesthimmerlands kommune, og emnerne er forskellige men budskabet det samme!
Jeg hører mange borgere fortælle, at de er kommet i klemme i systemet, som for de involverede kan betyde et helt uoverskueligt og udmattende forløb.
Det kan være forældre som er lovet hjælp og støtte fra bl.a. vores Familieafdeling i Vesthimmerlands Kommune, men som kun oplever at de bliver modarbejdet og negligeret. De føler sig gjort lille – det kan føles som om man ikke bliver taget alvorligt, eller at man bare er endnu et nummer i rækken. Mangel på sammenhæng – den ene afdeling ved ikke, hvad den anden gør, og man må gentage sin historie gang på gang for den 4 eller 5 rådgiver på sagen.
Det kan være borgere i Farsø eller potentielle tilflyttere der er på jagt efter byggegrunde til deres virksomhed eller deres drømmehus, men som bliver anbefalet af Teknisk forvaltning til at købe grunden i Aars i stedet for, selvom de gerne vil bo i Farsø.
Medarbejdere som godt nok passer deres arbejde, men som ikke tænker over – eller skal forholde sig til, om de behandler en byggegrund i Farsø, Aars eller Løgstør. Det kan en by som Farsø ikke være tjent med! Systemer der er alt for tunge og langsomme – afgørelser der trækker ud, dokumenter forsvinder, og mange lignende fortællinger.
Der er desværre alt for meget bureaukrati, langsom sagsbehandling i vores kommune, og dermed alt for mange af de her urimelige eksempler. Det forsvinder heller ikke i denne valgperiode, men når mennesket eller mennesker forsvinder i systemet, skal vi stoppe op og evaluere på processen igen, og tænke os bedre om.
Jeg føler, at jeg allerede gør en del for processen i mit daglige arbejde, og vil fortsat gøre alt hvad jeg kan for at gøre afstanden til systemet mindre og mere konstruktivt. Jeg tror det handler om, at menneskeliggøre systemet og få reel dialog i stedet for standardiseret sagsbehandling på afstand.

