VESTHIMMERLAND: Det er lidt stilheden før stormen for øjeblikket på Vesthimmerlands Gymnasium og HF.
3.g’erne har ikke længere almindelig skolegang, da de er i gang med at løse deres eksamensopgave i SRP, studieretningsprojektet.
Formålet med det er, at eleverne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område i tilknytning til deres studieretning. Ved at kombinere forskellige faglige tilgange og discipliner, som forstærker den faglige fordybelse, skal eleverne demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant baggrundsstof, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt og metodisk grundlag.
For nogle af eleverne kan der også indgå laboratorieforsøg i opgaven. Det har Hvalpsund pigen, Katrine Krogh Sørensen, der går på den naturvidenskabelige studieretning valgt.
Hun har testet en selvbruner, hun selv har produceret i kemilaboratoriet med en hun har købt i Matas. Hun er ikke utilbøjelig til at finde sit eget produkt bedst.
Hendes vejleder i kemi, Finn Steenberg Norre, er også ret imponeret. Han kan fortælle, at den proces, der sker når selvbruneren påføres huden, hvor den så reagerer med hudens proteiner, hedder Maillard-processen, opkaldt efter en fransk kemiker, og er den samme, som når man bager brød i ovnen og steger kød på panden.
Katrines SRP-opgave kombinerer fagene biologi og kemi og har hudfarve som område.
Det er en fornøjelse for lærerne på gymnasiet, når de som vejledere bliver udfordret af oplæg om områder fra elevernes side, som de ikke er stødt på tidligere. Som nu Katrines forespørgsel om at arbejde med hudfarve.
På tilsvarende vis har nogle andre elever kombineret fagene tysk og kemi for, i anledning af 100-året for 1. verdenskrigs afslutning, at arbejde med giftgasser i en kombination med litterære fremstillinger af krigen.
Elevrådsformanden Morten Naur Lyngby Hansen fra Farsø har valgt at kombinere fagene matematik og fysik for at skrive om sportsgrenen curling.
I øvrigt belærer Katrine Krogh Sørensen, at det ikke er antallet af melanocytter (de pigmentproducerende celler), der bestemmer hudens farve, men derimod deres aktivitet. Hun fortæller også, at det ikke er farligt at benytte sig af selvbruner, sådan som når man udsætter sig for UV-bestråling.
Opgaveskrivningen har varet i 14 dage. I dag afleverede Katrine og de andre 3.g’ere deres opgaver, herefter vente en juleafslutning i morgen fredag og derefter en velfortjent juleferie.
Hvad er bedst, Katrines hjemmelavede selvbruner eller Matas’?