VESTHIMMERLAND: Hvad gør man, når man i projektregi på de gymnasiale uddannelser i Vesthimmerland arbejder med at højne antallet af samarbejder med lokale virksomheder i undervisningen?
Man arrangerer da en dag spækket med virksomhedsbesøg for udvalgte lærere for at give lærerne mulighed for at sætte tankerne i frit spil om, hvordan virksomhedernes drift og udvikling kan sættes ind i deres faglige kontekster.
Dette var spørgsmålet og løsningen, som styregruppen i projektet ’Med samarbejde skaber vi Væksthimmerland’ sad med, da de skulle prøve at gentænke måden, hvorpå lærerne opnår nye samarbejder med lokale virksomheder, da det tidligere forsøg med et casekatalog viste sig ikke at virke efter hensigten.
Og arbejdet med at finde den rette fremgangsmåde er yderst relevant for projektet, der netop handler om at øge gymnasieelevernes problemløsende kompetencer gennem arbejde med praksisnære cases fra lokale virksomheder i undervisningen. En agenda, der kun kan blive en realitet, hvis lærerne kan finde relevante samarbejdsområder i virksomhederne.
-I styregruppen oplevede vi, at det store spændingsfelt af fag, som lærerne underviser i, gjorde det svært at indhente nogle cases, som var så brede, at lærerne kunne se dem selv og deres fag i dem. Casene var simpelthen for rigide. Styregruppe blev derfor enig om, at vi ville prøve noget andet, hvor lærerne selv kunne sætte deres fagligheder i spil, og løsningen blev derfor naturligt at tage på en besøgsrunde, hvor formålet primært var at lære virksomhederne og deres produkter og produktionsmetoder at kende, fortæller projektleder og direktør på Erhvervsskolerne, Ulf Bender.
Tre forskellige virksomheder blev besøgt
Erhverv Væksthimmerland blev derfor sat på opgaven om at arrangere de virksomhedsbesøg, der fandt sted i dag onsdag. På turen besøgte lærerne GPV I Aars, LOGSTOR i Løgstør og Outline i Farsø.
Undervejs på turen sugede lærerne viden til sig og stillede opklarende og nysgerrige spørgsmål.
Lærernes mange indtryk og ideer skal i den kommende tid rodfæste sig, hvorefter lærerne skal finde måder, hvorpå dette kan passe ind i den ellers tætpakkede undervisningsplan.
Styregruppen er overbevisteom at besøgsrunden vil føre til nye spændende samarbejder, og de er spændte på at se, om dette kunne være en fremtidig fremgangsmåde i det opsøgende arbejde.