Grønne prestigeprojekter falder eller udskydes

Poul Jørgensen

Poul Jørgensen

Af: Poul Jørgensen, Flejsborgvej 24, Vester Hornum

Overskriften kunne læses i nyhederne i forgangne uge. Ørsted, har opgivet et kæmpe prestigeprojekt ”Flagshipone” (Flag-skib-et) som skulle være blevet Europas største E-metanol anlæg.

Prisstigninger, rentestigninger, ekstremt dårlig udnyttelsesgrad og faldende priser på sort brændstof gør det urentabelt at satse på.

Energiøerne er ikke længere rentable, og er derfor udskudt foreløbigt i tre år, og det ”vigtige” brintrør ”Brintbackbone” som skal anvendes til eksport af brint til Tyskland, kommer måske, eller måske ikke?. Og uden det er kæmpe vind-øer og solcelle-marker ikke meget bevendt.

Og hvorfor går det sådan når man starter med noget billig energi, jo fordi udnyttelsesgraden er ekstremt dårlig, op til 10%, ja du læste rigtigt, op til 10%.

Hvis man tager 100 kwh strøm, lader det på en Tesla 3 – en ren elbil, via en almindelig ladeboks får man et lille tab og den kan køre ca. 500 kilometer. Tager man 100 kwh laver det til brint, komprimerer, transporterer og tanker det på en Toyota Mirai brintbil med brændselsceller, kan den køre 173 kilometer.  Hvis du tager den samme mængde brint og fylder på en bil med stempelmotor kan den køre 46 kilometer, altså under 10%. Endnu ringere bliver regnestykket når det videre omdannes til E-metanol, en proces hvor brint mixes med Co2 som bliver til E-metanol, hver proces koster.

Med andre ord, det er dumt at tage den rene og let anvendte el og lave det om til noget tungere og med en dårligere udnyttelsesprocent.

Mon ikke I, i Vesthimmerlands Byråd skal tænke jer om nogle flere gange, inden i giver tilladelse til at ødelægge naturen med alt det skrammel, for at et’ skib kan sejle det halve af året grønt. Og det er endda uden at regne energiforbrug med til at lave anlægget og drive det. Desuden kører lastbilerne jo ikke på deres eget brændstof men på købt sort diesel.

Et containerskib med plads til 7000 containere, 75 % fuld sejler ca. 2,8 meter pr liter fueloil, en tur gennem Suez til Kina og retur er ca. 44.000 kilometer og tager ca. 15.714.000 liter fueloil, for at erstatte dette bruges ca. 35.804.000 liter E-metanol.

Man undres jo over dette kæmpe uøkonomiske arrangement, når man ikke tager de lette frugter først, hvorfor kører hjemmeplejen stadig på benzin?

Så lad os gøre som Ørsted, droppe det projekt, lad dem sejle på sort, køb elbil, elbus og el-lastbil, og lad op uden det kæmpe spild.

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: