Gislumvej skal udvides i bredden 

GISLUM: Gislumvej er en trafikfarlig vej, både for billister og bløde trafikanter som cyklister.  Derfor skal vejen nu udvides i bredden.

Gislumvej er en af kommunens gennemfartsveje og klassificeret som A-vej. Gislumvej har funktion af en A-vej, men lever ikke op til de krav, som kommunen stiller til en A-vej.

Smal og farlig vej
Med sin kun 5,5 meter bredde, er Gislumvej smallere, end hvad der er foreskrevet. Desuden har Gislumvej mange horisontal- og vertikalkurver. En del af horisontalkurverne er afmærket med baggrundsafmærkning for at synliggøre vejforløbet. Der er gennem tiden registreret en del uheld på Gislumvej. Ved gennemgang af uheldene er der konstateret, at der er en overrepræsentation af eneuheld i horisontalkurver. Heraf indgår fast genstand i form af træ eller mast i nogle af uheldene. Gislumvej har en årsdøgntrafik (ÅDT) på 2.106 køretøjer.  

Rent faktisk er der hele tre cykelveje mellem Østrup og Aars, men alle tre har ulemper. Gislumvej er smal og trafikfarlig, Nyrupvej har en del tung trafik med landbrugsmaskiner og Himmerlandsstien er med stenmel vanskelig at cykle på i vådt vejr og frost. Teknisk udvalg har valgt en løsning med 1,2 m. kantbane på Gislumvej fra Aars Ringvej til Gislum og 0,5 m. kantbane fra Gislum til Svoldrupvej ved Østrup.

Mangler kantlinjer
For så vidt angår cyklister i dag i området mangler Gislumvej kantlinjer, som pt. ikke kan etableres grundet vejens nuværende bredde. Dette betyder, at cyklister ikke benytter vejen. I stedet benyttes Nyrupvej som cykelvej. Dog er vejen kun 4,40 meter bred med meget tung trafik (landbrugsmaskiner). Alternativt kan Himmerlandsstien benyttes fra Østrup til Aars. Stien er belagt med stenmel, som er vanskelig at cykle på i vådt vejr og i frost. Desuden er der i dag cykelsti fra Østrup via Vestrup til Vognsild.

I forbindelse med udvidelsen af Gislumvej mellem Aars og Svoldrupvej, skal der etableres brede kantbaner til cyklister langs strækningen.

Skitseprojektet har lagt op til henholdsvis 0,5 meter bred kantbane syd for Gislum og 1,2 meter bred kantbane nord for Gislum.

I forbindelse med et borgermøde denne sommer blev der dog fremlagt ønske om 1,2 meter kantbane på hele strækningen, da skoledistriktet hører til i Vestrup. Derved kan skolebørn cykle fra Gislumvej via Svoldrupvej og Østrup til Vestrup Skole. Der er også cykelsti til Vognsild.

Gennem Østrup er der mulighed for at cykle via Nørregade, som er en mindre vej. Svoldrupvej (ca. 600 meter fra Gislumvej til Østrup) er pt. kategoriseret som trafikfarlig vej for 0.-10. klasse, da der blandt andet ikke er cykelsti. På den nuværende prioriteringsliste over cykelstier er denne strækning prioriteret som nr. 29 af i alt 38 strækninger.

På seneste møde i Vesthimmerlands Kommunes Teknik- og Miljøudvalg blev der stemt imellem de to løsninger. Et flertal bestående af Allan Ritter, Henrik Dalgaard, Lars Andresen, Rasmus Vetter, Jimmy Støttrup og Kirsten Moesgaard besluttede, at der etableres 1,2 meter kantbane fra Aars Ringvej til Gislum og 0,5 meter kantbane fra Gislum til Svoldrupvej. Derved bliver anlægsudgiften 3,1 mio. kr. mindre. Anders Kjær Kristensen stemte for 1,2 meter kantbane langs hele strækningen. 

Billedtekst: cykelstigislumvej.jpg
Rent faktisk er der hele tre cykelveje mellem Østrup og Aars, men alle tre har ulemper. Gislumvej er smal og trafikfarlig, Nyrupvej har en del tung trafik med landbrugsmaskiner og Himmerlandsstien er med stenmel vanskelig at cykle på i vådt vejr og frost. Teknisk udvalg har valgt en løsning med 1,2 m. kantbane på Gislumvej fra Aars Ringvej til Gislum og 0,5 m. kantbane fra Gislum til Svoldrupvej ved Østrup.

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: