VESTHIMMERLAND: Teknik- og Miljøudvalget har netop godkendt Nordjyllands Trafikselskabs (NT) forslag til reducering af antal afgange på flere busruter i Vesthimmerland.
Dels skyldes det at NT skal spare penge, men også at flere afgange kører tomme eller kun med ganske få passagerer.
Kommunen har især fokuseret på, at skoleelever kan komme til og fra skole uden al for lang ventetid.
Men NT’s kigger også ud i fremtiden med et oplæg til fremtidens kollektive trafik.
Her peget trafikselskabet på at man skal fokusere på flere ekspresbusser og mere flextrafik. Desuden foreslås en opgradering af stoppesteder på ekspresbusnettet.
Fokuserer på ruter med flest passagerer
NT fokuserer ganske naturligt på de ruter med flest passagerer, som er korridorer igennem kommunerne, med jævnlige afgange fra- og mellem hovedbyerne. Men det betyder også, at landdistriktet bliver henvist til de fleksible produkter i flextrafikken – Plustur og Flextur.
Plustur
Plustur er kollektiv trafik, hvor man – hvis ikke der kører bus på strækningen – kan blive kørt fra en adresse (f.eks. bopæl) til nærmeste knudepunkt, hvorfra man kan komme videre med kollektiv trafik. Omvendt kan man også blive befordret videre fra et knudepunkt til en adresse, hvis der ikke er busmulighed i nærheden af adressen. Plustur sikrer, at alle i Nordjylland kan komme til og fra kollektive trafik, uanset hvor man bor.
Tilbud om Plustur fremkommer kun via Rejseplanen.dk, hvorfra bestilling også skal foretages. Ligesom Flextur skal også Plustur bestilles senest 2 timer i forvejen. Hver enkelt Plustur skal bestilles særskilt. I.f.m. omstigningen mellem bus og Plustur på knudepunktet må påregnes ventetid i omfanget 10-15 minutter
Tilvalget af en Plustur er fortsat planlagt til at være gratis.
Omstigningen mellem bus og Plustur (taxa) vil ske på et knudepunkt, d.v.s. et stoppested med parkerings- og ventefaciliteter. Det ligger i oplægget at disse ventefaciliteter (minimum) skal indeholde læskærm, cykelstativ og affaldskurv.
Flextur
Flextur er NT’s mest fleksible produkt, hvor alle kan bestille rejse fra adresse til adresse i hele Nordjylland alle dage mellem kl. 06-23. Flextur er især oplagt for rejser, hvor der ønskes et højere serviceniveau og kan også anvendes til rejser i områder uden kollektiv trafik mod en højere egenbetaling.
Rejser kan bestilles telefonisk eller via NT´s hjemmeside men senest 2 timer før ønsket afgang. Flextur koster 6,00 kr./km. med en minimumsbetaling på 60 kr. – dog 80 kr. i myldretiden.
Fælles for Plustur og Flextur vil uændret gælde, at man ved bestillingen kan angive om man har behov for at medbringe hjælpemidler m.v. – herunder f.eks. kørestol, rollator og/eller førerhund.
Kræver planlægning hvis du bor ”på landet”
Altså, vil det være omstændigt at komme med bus fra landdistriktet – det kræver i hvert fald planlægning ud over den normale busplan.
Vesthimmerlands Kommune kan ud fra oplægget fra NT konkludere at det indebærer forbedringer for brugere af kollektiv trafik, der rejser mellem større bysamfund og væsentlige ændringer for brugere, der bor i kommunens landområder og småbyer – især i og omkring Rønbjerg, Gatten og Skarp Salling.
De forslåede omlægninger forventes overordnet kun at påvirke kommunens økonomi i begrænset omfang – dog skal kommunen afholde anlægsudgifter til opgradering af stoppesteder og knudepunkter. For Vesthimmerlands kommunes vedkommende er disse investeringer anslået til ca. 2,75 mio. kr. før eventuelt tilskud fra Trafikstyrelsen.
Den økonomiske byrdefordeling mellem kommuner og region opretholdes bl.a. ved at regionen i følge oplægget skal deltage i finansieringen af Plustur og vedligeholdelsen af udstyr på knudepunkter og stoppesteder. Der er dog ikke taget højde, at kommunerne i nogle tilfælde kan tænkes at ville indsætte busbetjening til erstatning for den betjening, der udgår i oplægget.
Den individuelle bruger af kollektiv trafik vil i nogle tilfælde opleve en merudgift i det omfang brug af bus må erstattes med brug af Flextur
Anbefalet af Teknik- og Miljøudvalget
Teknik- og Miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune kan overordnet anbefale principperne i NTs oplæg til Fremtidens Kollektive Trafik. Men Teknik- og Miljøudvalget bemærker, at de ønsker at stop ved Toppedalskolen (Vindblæs) betjenes på rute 57, hvilket er indarbejdet i høringssvaret, som i øvrigt er godkendt.