HVALPSUND: Ca. 2 gange om året afholdes der beboermøde, hvor alle beboere på Friplejehjemmet Hesselvang, som ønsker det, kan deltage.
Her spørges ind til stort og småt, for at høre om alle er tilfredse med den pleje de får, om personalet kommer når de kalder, om maden er tilfredsstillende og mængden og udvalget af arrangementer og aktiviteter på Hesselvang tilfredsstillende.
Beboernes medbestemmelse er tydelig
På disse møder er der god plads til at beboernes egne ideer og ønsker kommer frem. På den måde bliver beboernes medbestemmelse på egen hverdag bliver tydelig, præcis som der lægges op til i ministeriets nye ældrelov.
Korte ture i nærområdet med golfvogn
På de seneste møder er ønsket om flere små-ture i nærområdet bragt op, frem for store heldagsudflugter. Dette ønske har personale, ledelse og frivillige i venneforeningens bestyrelse arbejdet videre med.
Og allerede mens vintermørket og kulden stadig havde overtaget udenfor, ankom vidunderet på 4 hjul til Friplejehjemmet Hesselvang, nemlig en golfvogn. De første måneder var det især frivillig Henning Poulsen, som brugte den lille golfvogn til at hente madvarer i den lokale brugs.
Men nu er foråret kommet og lysten til at komme mere udenfor er stor. ”Solvognen”, som golfvognen efter en nylig navne konkurrence er blevet døbt, er rigtig blevet taget i brug af beboere, frivillige og ansatte.
Skønne ture i Hvalpsund og på Louns Halvøen er ren velvære
Rigtig mange småture i den skønne natur på Louns halvøen bliver det til, så snart solen er på himlen.
-Nogle stykker suser afsted til Hessel og ud i ”Anemoneskoven”, andre tager en tur ned langs vandet mellem havnene og ud omkring Illeris. Enkelte har endda været helt ude omkring Fjordparken i Louns. Når man kører rundt i den lille åbne vogn føler man en nærhed til naturen på en helt anden måde end i lukkede biler, fortæller aktivitetsmedarbejder på Hesselvang, Dorthe Liltorp Bredtoft og fortsætter:
-Beboerne giver udtryk for hvor skønt det er at mærke solen varme på huden og vinden i håret. Når vognen stille og roligt lister afsted på havnepromenaden kan de både se ned i Limfjordens klare vand og høre de små skvulp når bølgerne rammer de norske granitskærver. Det er ren velvære er der flere af beboerne som giver udtryk for.
Vognen er finansieret af Friplejehjemmet Hesselvangs Venner og fra ”Arven”, som er givet til gavn og Friplejehjemmets behov i forbindelse med udflugter og andre ekstraordinære oplevelser for Friplejehjemmets beboere.
Mad fra alverdens lande
På beboermøderne bliver maden og ønsker til retter næsten altid drøftet. Senest blev der bl.a. spurgt ind til om beboerne kunne tænke sig at smage på mad fra alverdens lande, som et tema en gang om måneden i de kommende måneder. Det var der udbredt stemning for. Heldigvis er der ikke langt fra tanke til handling, på det lille friplejehjem. Forleden blev der startet forsigtigt ud ”med en tur” til Sverige. Der var pyntet festligt op med internationale flagranker og bordløbere. Det svenske flag prydede menu-tavlen som i dagens anledning lød på ”Potatismos, kjøttboller og tyttebær. Til dessert jordgubbegrøt med fløde”.

Ved bordene gik snakken om tidligere ferier til nabolandet, om den smukke natur og myggene, om Abba og pludselig foreslog en beboer om ikke Sveriges nationalsang ”Du gamle, du fria, du fjællhøga nord” skulle spilles. Snart efter lød melodien i højtalerne. Middagen sluttede med fællessangene ”Kom maj du søde milde” og ” Den gamle gartners sang”.
Et ønske om at holde den slags små hverdagsfester kommer også fra beboerne, så allerede få dage senere havde søndagsmiddagen fået et pift, med duge på bordene, fine foldede servietter, personalet var trukket i serveringstøj med fine forklæder, og der blev serveret til hver enkelt fra de pyntede fade. Menuen denne dag lød på en elsket dansk klassiker ” Flæskesteg med hvide og brune kartofler og syltetøj”.
Beboernes medbestemmelse ikke en ny tanke
På Friplejehjemmet Hesselvang er det at have beboernes medbestemmelse med i hverdagen ikke en ny tanke, idet stedets værdigrundlag har været en implementeret del siden Friplejehjemmets begyndelse. I værdigrundlaget lyder det bl.a.
”Friplejehjemmet Hesselvang skal være et hjem for ældre i deres individuelle forskellighed, hvor de kan bevare deres selv- og medbestemmelse i så vidt et omfang og så længe som muligt. Ethvert menneske, der har levet et langt liv, har sine egne vaner, holdninger, noget de sætter pris på og noget de ikke bryder sig om. Mad, påklædning, personlig pleje, indretning, interesser er forskellige fra person til person. Det er ledelsens og personalets opgave at fokusere på og imødekomme de ønsker og behov, som følger heraf.
På Friplejehjemmet Hesselvang har man gennem årene erfaret at beboernes selvbestemmelse, som den nye ældrelov lægger meget op til, kan komme til udtryk på lige så mangfoldig vis, som mennesker er mangfoldige.
