Flere blade vokser på vandaksen

VESTHIMMERLAND: Det er kun tre år siden at Foreningen Vandaksen blev dannet af en gruppe lokale interesserede, der ønskede at sætte større fokus på naturværdierne langs Limfjordskysten i Vesthimmerland.

Vandaksen er symboliseret ved blade, som er eksisterede eller nye naturoplevelser langs kystlinjen. Formålet er at skabe et unikt, sammenhængende stisystem af høj kvalitet til vands og til lands fra Aggersund i nord til Gedsted i syd med involvering af lokale foreninger og aktører.  

I forbindelse med Vandaksens 2. generalforsamling, forleden, der blev afholdt på Vitskøl Kloster, var over 50 interesserede fra lokale foreninger langs kyststrækningen mødt op for at høre mere om de nye ”blade”.

I 2021 blev et nyt stisystem etableret omkring Vitskøl. Med ankomst i eksempelvis kano på fjorden, er det muligt enten at sejle op ad Bjørnsholm å til Vilsted Sø eller at lægge kanoen på land og vandre på det nyanlagte vandrestisystem i skoven ved Vitskøl. Ønsker man ikke at overnatte i det fri under kanoen, tilbyder Vitskøls Danhostel en seng at sove i.

Dette er netop et eksempel på et samarbejde mellem Kajakklubben i Løgstør, Vitskøls Kloster og Vandaksen, som har ført til denne nye naturoplevelse. Den er unik i den forstand, at man kan besejle fjord, å og sø på samme tur og samtidig bevæge sig ind i landskabet.

Et andet eksempel er trædesten. Det er særligt naturskønne områder som lokale anbefaler som deres yndlingssted, og som de gerne deler med andre. De fortæller med egne ord hvorfor, og selve stedet er synliggjort med en trædesten. P.t. har Vandaksen fabrikeret 22 trædesten der er klar til at blive lagt ud.

Som omtalt andetsteds i avisen har Vandaksen også medvirket til bedre tilgængelighed i naturen for kørestolsbrugere og gangbesværede. Her har HEG og lokale handicaporganisationer været samarbejdspartnere.

-Vandaksen arbejder lige nu på at inddrage flere åer i stisystemerne, mange vil gerne sejle på dem, lød det fra formand for Vandaksen, Jørgen Ørnskov.       

Vandaksen er finansieret af den kommunale pulje til Vesthimmerlands Vestkyst samt fonde.

Direktør for Friluftsrådet Winni Grosbøll er meget imponeret over Vandaksens initiativer langs Vesthimmerlands Vestkyst. De rammer det folk efterspørger, og Friluftsrådet vil derfor med sine puljer gerne støtte det videre arbejde i Vandaksen

Efter generalforsamlingen havde Vandaksen inviteret Direktør for Friluftsrådet, Winni Grosbøll til at fortælle om de nye tendenser indenfor Natur- og Friluftslivet. Hun havde lyttet til Vandaksens beretning og kunne lide det hun havde hørt.

-Vandaksen griber netop det danskerne vil have. Særligt ovenpå Corona viser det sig, at 40% flere danskere bruger naturen og fortsat vil gøre det. Det viser sig også at flere og flere bosætter sig efter naturen, lød det fra Winni Grosbøll der kom med en lang række eksempler på hvad man har gjort andre steder i landet. Hun gjorde også opmærksom på Friluftsrådets puljer som man kan søge.

Blandt tilhørerne til Winni Grosbølls indlæg var også borgmester Per Bach Laursen og formand for Kultur- og Fritidsudvalget Per Nyborg. Begge havde også deres egne indlæg.        

-Efter den meget inspirerende og positive aften på Vitskøl har Vandaksen fået mange indmeldelser i foreningen og tilkendegivelser fra folk der gerne vil give en hånd med, siger formand for Vandaksen Jørgen Ørnskov.       

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her:

Farsø Avis
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.