Farsø Skole har besøg fra de Kanariske øer

FARSØ: I denne uge har Farsø Skole besøg af 14 lærere fra de Kanariske øer. De kommer via Erasmus+ EU-projektet. De skal rundt på skolen og observere i forskellige klasser på alle klassetrin og lade sig inspirere af dansk folkeskoleundervisning.

Delegationen ankom tirsdag formiddag og blev taget imod med flag, elever og deres vært Lise Møller Sørensen, lærer på Farsø Skole

Hele gruppen blev som det første vist rundt i fagfløjen på skolen. De spanske lærere var imponerede over elevernes selvstændighed og deres samarbejde i grupper.  Gruppearbejde er ikke så almindeligt i det spanske skolesystem, som i det danske.

De var også imponerede over skolens størrelse. En lille by med 3.300 indbyggere med en skole med 600 elever. Forklaringen fulgte dog efterfølgende af skoleleder Lennart Roland Petersen, der kunne fortælle at skolen også har specialklasser der dækker hele kommunen.        

Lærer Lise Møller Sørensen(rød trøje) har arrangeret besøget på Farsø Skole. Ved siden af hende ses Sergio, som hun mødte på et ESA-kursus i Belgien, og som har ført til at lærerdelegationen fra de Kanariske øer nu besøger Farsø Skole.

 Tirsdag, onsdag og torsdag var de 14 lærere, der repræsenterer forskellige skoler og klassetrin på de Kanariske øer, inddelt i hold på 2-3 lærere, som kunne følge en klasse det meste af en skoledag. Det var lige fra klasseundervisning, sport, til valgfag og hvad man laver i pauserne. Alt sammen for at suge de gode ting fra undervisningen til sig, og bringe dem med tilbage til de Kanariske øer som inspiration.  

Lise Møller Sørensen har en forventning om, at det på et tidspunkt bliver muligt for hende og andre lærere på Farsø Skole, at tage på genvisit på de Kanariske øer. Her kan Farsø Skole måske lærer noget.            

Kontakten til den kanariske gruppe kom, da Lise Møller Sørensen var på ESA-kursus i Belgien, hvor Sergio fra de Kanariske øer også deltog. Sergio står for Erasmus+ på de Kanariske øer og spurgte derfor om en gruppe af lærere måtte komme og se en dansk skole og hvordan man underviser.

Lærergruppen er her frem til på fredag. De bor på HimmerLand i Gatten, og kører selv ud til de steder som Lise har anbefalet dem at se, men de skal også have et møde med den lokale lærerkreds, ligesom de skal besøge borgmester Per Bach Laursen på Rådhuset i Aars.       

/cf 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: