Farsø Løbet – du kan nå det endnu!

FARSØ: I aften kl.18.30, løbes Byfesten i gang med den 36.udgave af ”Farsø Løbet” – og det bliver igen med to ruter.

-Har du fundet løbe- eller gå-skoene frem, men endnu ikke tilmeldt dig, så behold skoene fremme! Du kan stadig nå at deltage i løbet ved at møde op på Store Torv fra kl. 17. lyder opfordringen fra arrangør Farsø Tri & Trim, der tilføjer: Husk, at komme tidligt – der bliver altid kø til sidst! Der kan eftertilmeldes frem til 15 minutter før løbsstart dvs. kl.18.15 – men kom i god tid alligevel. Startlinjen for løbet er på Stationsvej og målstregen er traditionen tro på Vestjysk Banks parkeringsplads.

Farsø Skoles elever skal selv hente startnummer i år
Farsø Skole deltager for 14.gang og har forhåndstilmeldt sine elever. 0. og 1. klasse er tilmeldt Hyggeløbet på 3 km, mens resten af skolens elever er tilmeldt Farsø Løbet på 6,3 km.  Men, da skolestarten igen i år er så tæt på løbsdagen, får børnene ikke udleveret startnummer i skoletiden.  Alle eleverne skal selv møde op på Store Torv i tidsrummet kl.17-18 og få udleveret deres startnummer. Der bliver en separat bod for Farsø Skole, så børnene nemmere kan overskue at stå i kø. Og boden bemandes med et kendt ansigt, nemlig skolelærer og mangeårigy medlem af Farsø Tri & Trim, Anders Larsen,

Skolens elever fik sidste år tildelt ny skole T-shirt, og den må rigtig gerne luftes denne aften. Det giver et flot felt og børnene er særligt synlige, når de bevæger sig afsted i deres farverige ens løbetrøjer – til stor glæde for publikum, som efterhånden har fundet deres nye ynglings heppesteder, efter ruterne blev ændret for tre år siden.

Mange tilmeldte
Arrangør af løbet, løbeklubben Farsø Tri & Trim, fortæller, det går ganske godt med tilmeldingerne og er spændt på, om deltagerantallet stiger igen i år. Søndag aften var der allerede over 940 tilmeldinger tilsammen på de to distancer. Udover Farsø Skole bakker flere af byens erhvervsvirksomheder trofast op om løbet og møder som vanligt talstærkt op.

-Vi er ret begejstrede for at firmaer som ”Botilbud på Tværs”, Outline og Versalift igen i år har valgt at gøre Farsø Løbet til en firma-event” fortæller Ejgil Troelsen fra planlægningsgruppen. Ejgil fortæller videre, de har holdt skarpt øje med vejrudsigten. Der loves varmt solrigt vejr på løbsaftnen, hvorfor der bliver et væskedepot midtvejs på Farsø Løbet – altså på den lange 6,3 km distance.

Mange detaljer at holde styr på
Planlægningen af løbet er gået godt, og selvom der ikke længere løbes på de helt store veje i byen, passerer løberne fortsat forbi rigtig mange sideveje, hvor trafikken skal holdes tilbage for det store løbefelt. Det kræver mange hjælpere – og heldigvis møder Tri & Trims medlemmer talstærkt op som vejvisere, om end de fleste hellere ville snøre deres løbesko og selv være med i løbet. Løbeklubben har gennem årene fostret rigtig mange gruppevindere, og medlemmerne har høstet en stor mængde af præmierne fra sparekassen. Men nu er det andre tider og andre får chancen for at hente præmierne hjem, nu sponseret af Vestjysk Bank,

I startområdet har Farsø Tri & Trim sat godt med bemanding på både ”Udlevering af startnumre” og  ”Eftertilmelding”. Forhåbentlig glider det nemt, men for at undgå lange køer opfordres folk til at komme tidligt!

Cykel-officials
I mange år har tre motorcykler kørt foran og guidet feltet til Farsø Løbet. Men de tre MC’ere pensionerede sig selv, hvorfor Tri & Trim for nogle år siden indførte cykel-officials. Det er gerne klubbens triatleter, som får tjansen med at cykle foran feltet. Og de kan cykle stærkt, endda rigtig stærkt og skal nok føre de forreste løbere sikkert rundt på den lange rute.

Bagerst i feltet kommer endnu en cykel-official, om end i et mere roligt tempo. Vedkommende agerer ”fejebakke” og vil følge sidste løber rundt på turen, således at hjælperne ude på ruten ved, hvornår de må gå hjem. Dog skal ingen føle sig presset til at komme turen hurtigere rundt, end benene har lyst til. På den lange 6,3 km rute er der som sagt et væskedepot halvvejs, hvor man kan stoppe op og lige få en forfriskning, før turen fortsætter ind mod byens gader.

Præmieoverrækkelse i Byfestteltet
Efter løbet er der kl.20.00 præmieoverrækkelse i Byfestteltet i Søanlægget. Her hyldes hurtigste mand & kvinde i løbet, samt alle gruppevinderne i Farsø Løbet 6,3 km. Der er lidt ændringer i år (nu 5 aldersgrupper), og trofaste Vestjysk Bank sponserer traditionen tro præmierne til nr.1-2-3 dreng/pige og mand/kvinde i hver gruppe.

Farsø Tri & Trim håber rigtig mange vil følge med ned i Byfestteltet og klappe af de mange dygtige løbere.

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: