FARSØ: Fagene matematik og natur/teknologi vil i den kommende tid støtte lærerne på Farsø Skole med indlæringen på en ny – og nogen vil sige up-to-date måde.
Skoleleder John Andersen fortæller: – Vi har længe været tilbageholdene med den nye teknologi i undervisningen, men efter et besøg på Antvorskov skolen i Slagelse, som er længst fremme og har 8 års erfaring med denne form for undervisning, blev vi i særdeleshed inspireret og blev straks enige om at det skal vi også prøve på Farsø Skole.
De to personer der blevet sat på opgaven med at implementere robotteknologien på skolen er lærer og It-vejleder Lise Sørensen og skolens tekniske medarbejder Heines Kristensen.
Ny måde at undervise på
Lise Sørensen fortæller: Det er en ny måde at undervise på. Eleverne bliver sat til at opstille nogle teorier, som de efterfølgende kan kode og afprøve teknologisk.
– Man skal tænke på at robotter og teknologi er et arbejdsredskab ligesom en blyant.
Starter på 5. klassetrin
Og det bliver i særdeles Lise Sørensen der bliver foregangslærer for robotterne på Farsø Skole. Hun underviser nemlig i fagene matematik og natur/teknologi på 5. klassetrin – og det er primært de 68 elever på dette klassetrin, som bliver ”first-movers” med den nye indlæringsmetode.
Der er foreløbigt indkøbt 3 robotter, 2 stk. 3D-printere og en skanner til undervisningsimplementeringen, som der er afsat kr. 200.000 til.
Der drages erfaring med den nye teknologi i dette undervisnings år og håbet er robotterne fremover kan indgå i undervisningen på flere klassetrin for at fremme kreativitet og innovation.
Robotter nøje udvalgt
– Jeg har set på forskellige robotter og synes disse passer bedst til os, som udgangspunkt, fortæller Lise Sørensen, da hun demonstrerer robotten ”John” og dens endnu unavngivne lillebror og lillesøster.
”John” kan som udgangspunkt køre en bane og samle noget ind, men den gør det ikke af sig selv. Det er elevernes opgave at udtænke robottens arbejdsopgaver og programmere dem ind. Og i den forbindelse er det altid interessant, om intentioner og kreativitet stemmer overens med resultatet.
– Og det er lige præcis det robotteknologien i undervisningen går ud på. I en matematiktime kan jeg f.eks. sætte eleverne til at løse en konkret geometrisk opgave. Ved hjælp af udmålinger og indkodninger kan de rent faktisk se resultatet i 3D, siger Lise Sørensen med henvisning til de 3D printere som skolen også har indkøbt.
Lære med hænderne
Spørger man skoleleder John Andersen, hvad han forventer at få ud af robotteknologien, så siger han – ud over at være i trist med tidens teknologi, at det at ”lære med hænderne” som en anden fordel.
Især drengene halter bagefter i indlæringen og studier viser, at de føler sig meget bedre motiveret og klar til indlæring gennem hænderne og med konkrete opgaver, fortæller John Andersen.
Ud over Farsø Skole har også Løgstør Skole indledt forsøg med robotter i undervisningen.
– Vi sparrer derfor med hinanden, og håber flere skoler efterhånden kommer med. Man kunne godt forestille sig, at vi vil starte små teknologiske konkurrencer op for eleverne, hvor klasser, hold eller skoler konkurrerer imod hinanden med det formål at opbygge nye teknologier og opfindelser, siger John Andersen.
Men først og fremmest skal der drages erfaringer på Farsø skole. Det gøres inden længe med nogle cafe eftermiddage, hvor lærere og personale på Farsø Skole instrueres i, hvad og hvordan robotterne kan bruges i undervisningen.