HVALPSUND: Hvem skulle have troet det, nu er Færgen Mary blevet uddannelsessted for færgenavigatører. I første omgang, for de færgenavigatører, som overfarten selv skal bruge.
I 2019 startede Bo Michaelsen Pedersen fra Hvalpsund på uddannelsen, på hold 1, som i første omgang var en forsøgsordning, men som der kom 20 færdiguddannede færgenavigatører ud af. Bo Michaelsen Pedersen var blandt de første uddannede, og han er i dag fastansat af Hvalpsund- Sundsøre Færgeri, der står bag Færgen Mary.
Gode erfaringer
Såvel Bo Michaelsen Pedersen som Færgeriet har fået så gode erfaringer med uddannelsen, at man derfor var klar på at uddanne en færgenavigatør mere, særligt fordi uddannelsen nu er blevet gjort permanent. Den teoretiske del, altså skoleophold udbydes af Marstal Navigationsskole, mens den praktiske del altså foregår ombord på Færgen Mary.
Stor interesse for at lade sig uddanne på Færgen Mary
Carsten Sloth, bosiddende i Mønsted, er Hvalpsund- Sundsøre Færgeri’s nye navigatør under uddannelse. Da færgeriet søgte efter en navigatørlærling tikkede hele 18 ansøgninger ind hos færgebestyrelsen.
-Det er faktisk ret overvældende, den interesse der har været, siger formand for Hvalpsund- Sundsøre Færgeri, Jan D. Andersen, der er udpeget af Skive Kommune.
Her går man og er bekymret for ikke at kunne skaffe nyt personale, når nuværende personale beslutter sig for at gå på pension. Det behøver vi ikke, siger Jan D. Andersen
De 8 ansatte, der står for overfarten i det daglige er godt match af erfarne skibsførere, hvoraf flere har mellem 14 – 20 år på overfarten, og altså de nye som er blevet bidt af det føre færgen frem og tilbage på den 10 minutters overfart mellem Hvalpsund og Sundsøre.
Ikke triviel
Carsten Sloth, som altså er nyest tilkomne fortæller, at overfarten på ingen måde bliver triviel. Vinden skifter og strømningerne i vandet forandrer sig hele tiden, ja faktisk fra afgang til afgang, og det skal vi hele tiden forholde os til. Jeg får rigtig god viden fra de erfarne skibsfører til hvad man skal holde øje med i vandet. Det er ikke alt som teknikken opdager.
Carsten Sloth er ikke ny på vandet, han har en baggrund som selvstændig fisker i Limfjorden, hvor han fangede krabber i fjorden ved Struer.
-Det er en meget usikker beskæftigelse, især fordi fjorden fangstmæssigt ikke er hvad den har været. Da jeg så blev opmærksom på uddannelsen som færgenavigatør ombord på Færgen Mary, ja så måtte jeg sende en ansøgning afsted. Jeg var heldig at blive valgt, og det er et ønskejob for mig med en god uddannelse – og forhåbentlig også et fast job bagefter, og ikke mindst nogle gode kollegaer. Vi er et fantastisk team, som drager god nytte af hinandens viden – både den nye og den erfarne, lyder det fra Carsten Sloth.
Man render ikke af pladsen
Hvis fastansættelsen falder på plads efter uddannelsen er klaret juni næste år, ja så kan Carsten Sloth se frem til rigtig mange år i styrehuset.
Som eksempel kan man tage skibsfører Karl Johan Knudsen, der i år har været ansat på færgeoverfarten i 20 år og ikke har planer om stoppe, selvom han er fyldt 71 år.
-Det her har ikke noget med alder at gøre, det er fornøjelsen ved at sejle her på overfarten. Den vil jeg ikke undvære. Selvfølgelig vil jeg på et tidspunkt blive tvunget til at gå fra borde, hvis jeg ikke klarer kravene.
Karl Johan Knudsen er i for øvrigt tillidsmand for de 8 ansatte ombord på Færgen Mary.
Færgeriet er ejet af de to kommuner som færgen forbinder via vandvejen, nemlig Vesthimmerlands Kommune og Skive Kommune. Færgebestyrelsen er sammensat af repræsentanter fra begge kommuner.
/cf