Fællesskabet kan udrette noget større

FARSØ: – Selvom vi er ene selvstændige indehavere blandt alle medlemmerne, så er det vigtigt, at vi står sammen og investerer i fremtiden sammen.

Sådan lød fra Farsø Handelsstandsforenings formand Jørgen Højrup Jensen på foreningens generalforsamling her til aften.      

– Vi er indbyrdes afhængige af alle de arrangementer vi afholder i løbet af året. Det sker kun hvis vi puljer nogle penge i en fælles kasse. Det har vi altid være gode til, og i de 12 år jeg har været formand er vi kun vokset og vokset, men den kurve er desværre knækket nu. To butikker er lukket og to butikker har meldt sig ud, men er heldigvis blevet erstattet af to nye medlemmer.    

Jeg mener det er en farlig vej at gå, hvis man ikke kan se, at pengene til fællesskabet giver noget igen. Hvis vi ikke giver noget af os selv og nogle af vores penge til fællesskabet, så er vi her ikke om få år. Derfor skal I bare vide, at når jeg siger tak for I vil Farsø Handelsstandsforening, så mener jeg tak. Tak for I forstår, at ingen er større end fællesskabet, og fællesskabet kan udrette noget større, end vi kan enkeltvis! 

Fuld opbakning
Julebelysningen er et godt eksempel på dette. Vi har næsten fuld opbakning fra butikkerne, mange frivillige giver en hånd med, men også både private personer og medlemmer af erhvervsrådet giver økonomisk hjælp. Det er mega fedt, at julebelysningen er et fælles projekt, for reelt er julebelysningen jo noget, som glæder os alle – uanset om du er gæst i Farsø, kunde, butiksindehaver, privatperson, ung eller gammel eller blot er på gennemrejse. Farsø har altid haft Vesthimmerlands flotteste og mest spektakulære julebelysning, og det skal vi jo gerne blive ved med og derfor har vi også investeret i den.

Vi investerede cirka 175.000,- kr. i ny belysning, forbedring af lysmasterne og nye tilslutninger i lysmasterne, så vi fremover ikke behøver professionelle elektrikere til op- og nedtagning. Det mest imponerende er, at medlemmerne ikke skulle indbetale ekstra. Vi har taget pengene fra juletræskontoen og dermed fra egenkapitalen, men bestyrelsen mener, at det giver god mening.

Jeg synes, at vi investerer og udvikler handlen i Farsø sammen. Jeg synes, at vi er gode til velovervejet at bruge pengene, som vi har sammen, og jeg synes også, at vi bruger dem fornuftigt og efter økonomisk formåen. Sommetider vil et udvalg gerne have flere penge, end der er afsat, og det er som tommelfingerregel også helt ok, såfremt det giver mening. Vi skal bare huske, at vi ikke kan bruge flere penge end vi har, og at der kun er os selv til at dække investeringerne. 

Det leder mig hen til ETC.  Vi har siden halvfemserne haft et samarbejde via ETC, hvor vi har haft skiftende medarbejdere tilknyttet, som sørgede for, at alle de daglige opgaver blev lavet. Det har vi ikke længere! Nu skal bestyrelsen og udvalgene lave det hele selv, og det har givet markant mere arbejde til hver enkelt

Først udvalg, så service og pris
Jeg er nødt til at nævne, at jeg har været på besøg på Erhvervsskolerne i Aars – nærmere betegnet i handelsgymnasieklasserne. Det var en spøjs oplevelse. De unge handler på nettet og gider ikke handle i butikkerne i Farsø og Aars, hvor de fleste kommer fra. Jeg har altid troet, at det skyldes priserne i fysiske butikker ift. netbutikkerne, men det var det ikke. Det skyldes 1 – udvalget, 2 – servicen og først på tredjepladsen kom prisen. Når jeg tænker mig om, så er det faktisk de samme kriterier, som jeg selv har, selvom min egen handel foregår i fysiske butikker. 

Tilbage til essensen – først udvalget – det giver mening for mig. Kunderne vil have de mærker i tøj, sko, isenkram, parfume osv., som de foretrækker. Har vi ikke de rigtige mærker, så køber kunderne dem andre steder.  

Servicen kom ind som nummer 2 hos de unge mennesker. En ung fyr fortalte, at han brugte mellem 1.000,- og 2.000,- om måneden på tøj, og han lagde dem alle i samme butik i Aalborg. Han blev taget alvorligt, selvom han kun var teenager, og han fik en ekstrem god service, og blev altid genkendt og taget godt imod. Han tog gerne bussen et par gange om måneden fra Aars til Aalborg og retur igen, selvom han kunne få det samme tøj i Aars. Tankevækkende, at selvom han kunne spare penge på nettet, eller tid hvis han købte i hjembyen Aars, så kører han trofast til Aalborg pga. servicen… Selvom jeg godt vidste, at god, personlig og vedkommende service er vigtig, så var det her en kraftig reminder for mig, som jeg iler med at viderebringe. 

Vi skal gøre os umage
Det er jo en uomtvistelig sandhed, at detailhandlen mister cirka 2 % kunder om året – nogle mere, andre mindre. Det er vigtigt, at vi alle gør os umage, for hvis nogen af os sover, og mister kunder og omsætning, så går det ud over alle. Hvis vi gør vores bedste, og har det rigtige vareudvalg, så er vi her også om mange år.  

I sin beretning gennemgik Jørgen Højrup Jensen naturligvis også handelsstandsforeningens mange aktiviteter hen over året.     

Tak til alle jer, som laver et stort frivilligt arbejde i de forskellige udvalg og sørger for, at der kommer kunder i butikkerne. Jeg synes godt, at vi kan være vort fælles arbejde og indsats for Farsø som helhed bekendt! 

På kassererposten afløste Carsten F. Poulsen(Den Jyske Sparekasse), Kirsten Heisz som har fået nyt job og derfor ikke længere er relateret til handlen i Farsø.  Den øvrige bestyrelse er Jørgen Højrup Jensen(Kop&Kande), Rasmus Dige(XL-Byg), Gitte Frederiksen(Blomsterforretningen Farsø) og Anne Marie Lindgaard Nielsen(Autogården)   

 

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: