VESTHIMMERLAND/HIMMERLAND: I dag afholdt Destination Himmerland den årlige partnerskabsdag.
Det blev en vellykket dag, hvor turismevirksomheder og partnere fra hele Himmerland var samlet for at dele viden og erfaringer. Dagen var spækket med inspirerende oplæg, netværk og præsentationer af nye projekter, der skal styrke turismen i Himmerland i de kommende år.
158 partnere
I Himmerland vil man turismen – det er der slet ingen tvivl om. I Destination Himmerland arbejdes der med partnerskaber, og i destinationens 4-årige levetid har man i år slået rekord med hele 158 partnere. Det høje antal vidner om en vilje blandt turismeaktørerne til, at man i fællesskab vil arbejde for at styrke turismen og udvikle området. Og ifølge en netop afsluttet tilfredshedsundersøgelse, hvor fokus var på, hvilken værdi et partnerskab skaber hos turismevirksomhederne, kan der tilmed ses på de gode resultater, at der igen i år er en stigende tilfredshed hos destinationens partnere.
Fra destinationsselskabets side har der de seneste to år været et større fokus på at skabe et tættere bånd til partnerne og få skabt en større fælles forståelse for, hvad det kræver for en destination som Himmerland at få en større plads på markedet.
80 infospots
Et af de initiativer, der er skabt i samarbejde med partnerne, er udsprunget via projektet “Tilbage til Fremtiden,” hvor der er et stort fokus på at løfte gæsteservicen i Himmerland. Hidtil har det betydet, at områdets gæster nu kan besøge og få inspiration hos hele 80 Info Spots rundt om i destinationen – ude hos erhvervet. Målet for den 3-årige periode er 80-100 Info Spots, så man må sige at Destination Himmerland er kommet godt fra land her i år 1.
Scorer højt på gæstetilfredshed
På partnerskabsdagen var der desuden en gennemgang af det nye Partnerskabsprogram for 2025, en opdatering på strategiprocessen i Destination Himmerland samt de første resultater fra Gæstetilfredshedsundersøgelsen 2024, hvor Himmerland scorer over landsgennemsnittet på gæsternes villighed til at anbefale rejsemålet. I de indledende resultater ses der en Net Promoter Score (NPS) på 67 i første skuldersæson og 64 i højsæsonen. Til sammenligning havde VisitDenmark en lignende landsdækkende undersøgelse med NPS på hhv. 59 og 58.
Campingpladser delte deres erfaringer
Eftermiddagen bød også på indlæg fra Destination Himmerlands partnere, bl.a. Farsø Fjord Camping og Ertebølle Strand Camping, som delte deres erfaringer og fremtidsvisioner for campingbranchen. Mariagerfjord Kommune præsenterede deres fjordstrategi og arbejdet med udvikling af stier og certificering af vandreruter, og Jørgen Kaare Jensen fra Den Gode Søvn i Øster Hurup gav deltagerne indblik i deres arbejde med udvikling af nye overnatningsmuligheder.
Johanne Bugge, Destinationsdirektør hos Destination Himmerland, udtrykte stor tilfredshed med dagen:
-Jeg er utrolig glad for den store opbakning, vi har oplevet til årets partnerskabsdag. Det er fantastisk at se det stærke fællesskab blandt vores partnere og som destination, og jeg ser frem til alt det spændende, vi skal arbejde sammen om i 2025. Sammen kan vi fortsætte med at udvikle Himmerland som en attraktiv destination for både danske og internationale turister.