En handelsby med et højt aktivitetsniveau

FARSØ: Farsø er en meget aktiv handelsby, som er bevidst om at udvalg, service og aktivitet hører sammen. På Handelsstandsforeningens generalforsamling onsdag aften kunne formand Jørgen Højrup Jensen berette om et særdeles aktivit 2010, som vil fortsætte i 2011.

Julen og juli er de vigtigste tidspunkter på året for Farsø Handelsstandsforenings butikker. Det er derfor på disse tidspunkter der satses stort for at trække kunderne til. Her er det Hot Sommer i juli.

I 2010 lavede vi jo sammen i Farsø Handelsstandsforening en masse aktiviteter, som gav mange kunder i forretningerne og dermed øget omsætning og indtjening.

Aktiviteter i 2010
Vi startede ud i 2010 med vort udsalg, som lå i uge 2. Ud fra referaterne kan jeg se, at der var godt gang i butikkerne. Om det skyldes, at det først var i uge 2, at kunderne kunne forlade deres snedækkede huse, skal jeg lade være usagt, men der var i hvert fald bred enighed om generel succes. Mere end 500 portioner gule ærter forsvandt ned i kundernes maver i takt med besøg i butikkerne. Det var en rigtig god start på året.

Februar bød på slutspurtsudsalg og konfirmandaften i Dronning Ingrid Hallerne og marts stod i Farsø Rådhuscenters fødselsdags tegn. Denne begivenhed er i løbet af få år blevet et kæmpe tilløbsstykke for alle kunder i Vesthimmerland, og kampagne avisen er i denne forbindelse mere end fordoblet i antal sider.

I april faldt påsken, og i den forbindelse føler jeg altid, at så er foråret kraftig på vej, sneen er væk og vi og kunderne får et lysere sind og er mere positive, og det giver som regel straks udsving på kassestrimlen. I maj kom motorcyklerne igen på torvet, vi havde stort pinsesalg og juni startede op med By Night, som igen var en stor succes. I juni var mange af os igen i Hvalpsund, hvor vi sammen med Hvalpsund Borgerforening har et glimrende arrangement med torvedag på havnen. I den forbindelse vil jeg godt lige sige, at Hvalpsund Borgerforening her i 2011 vil fejre deres 100 års jubilæum, og vi igen vil bakke Hvalpsund op, og lave en torvedag den 19. juni. Det er muligt allerede nu at bestille en stand – det kan du som sædvanlig gøre gennem vor daglige leder af ETC, Nienke Jonker.

Juli 2010 overgik alle tidligere somre. Aldrig har vi brugt så mange penge på aktiviteter og markedsføring. Vi udvidede sortimentet af lange åbningstider, men jeg er også nødt til at sige, at det var en stor succes. Vi havde åben alle mandage til kl. 21.00, og på nær en enkelt mandag da himmel og jord stod i et, var der mange kunder og gode omsætninger. Succesen vil blive gentaget i 2011.

August bød på slutspurt udsalg, byfest og i slutningen af måneden stoppede bagagerumssalget, som er vor største solstrålehistorie i nyere tid. September hopper jeg stille over, ligesom kunderne normalt gør, og går straks til oktober. Her startede vi ud med kartoffeldage, hvor vi – som sædvanlig – udleverede flere tons kartofler til vore glade kunder, og Kurt Friis speakede lystigt til tøjbutikkernes modeshow. Han vil dog ikke blive spurgt igen i 2011, da alle indgange blev åbnet med ”den skjorte eller den kjole er god at grave kartofler op i…”.

Den 11. november blev julelysene tændt og det var startskuddet til endnu en forrygende julehandel i Farsø. Henover november og december var der mange spændende aktiviteter, men jeg vil blot nævne to. Den ene var Jule By Night, hvor Mogens Jørgensen fra TV2 Nord havde inviteret sig selv, og sammen med byens handlende skaffede mere end 20.000,- kroner. Penge som vi straks donerede til Farsø Skole og dens nye legeplads, som bliver færdig i løbet af dette kalenderår. Samme dag havde byen også besøg af årets kalendernisse Pyrus fra TV2, så denne torsdag var uden sammenligning den dag, hvor der var flest mennesker inden for bygrænsen. Tre dage efter fik kunderne så endnu et chok, for her kom tre lækre sangerinder – Sukkerchok – og optrådte for vore kunder.

Imponerende aktivitetsniveau
Summa summarum kan jeg kun sige, at det er et imponerende aktivitetsniveau, som vi holder i Farsø, når vi tænker på, at vi jo ikke er vanvittig mange medlemmer. Jeg vil i den forbindelse godt sige mange tak til Vesthimmerlands Kommune og Sparekassen Farsø, som begge bidrager til vort høje aktivitetsniveau. Uden de mange penge, ville det ikke være muligt, at opretholde de mange spændende tiltag, som samtidig gør, at vi kan give vore kunder gode oplevelser som gør, at de igen og igen vælger Farsø som deres foretrukne indkøbssted. Tak for det!

Vore kunder
Da jeg startede denne beretning, indledte jeg med at sige, at det er vigtigt at generere nogle penge via sit arbejde, som kan bruges til at forsøde og forbedre sin fritid. Udover alle vore kedelige faste udgifter til bolig, mad, beklædning og andre nødvendigheder, er det nemlig også vigtigt, at der er penge til alt det, som man har lyst til. Livet handler jo reelt om at få oplevelser oveni, at man har det trygt og godt sammen med sin familie.

For at tjene penge, er det vigtigt, at der kommer nogle kunder, som har lyst til at købe netop de varer, som de skal bruge, her i Farsø. Og det gør vi ved at give dem en bedre service, end de kan tilbyde i byer med større vareudvalg og flere butikker.

Og hvad er service så?

Er det en gratis pose til varerne? Nej, det forventer kunden.
Er det, at vi smiler til kunden? Nej, det forventer kunden.
Er det, at vi pakker gaven ind gratis? Nej, det forventer kunden.

De rigtige varer på hylderne
En bedre service i min verden er:    At vi har de rigtige varer på hylderne – det som er oppe i tiden.

·        At vi er konkurrencedygtige – at vi har de rigtige priser. Kunderne forventer ikke nødvendigvis, at vi kan konkurrere med Internettet og discountbutikker, de forventer blot, at der ikke er markant prisforskel.

·        At vi har et stort udvalg i de varer, som vi handler med. Selvom kunden måske allerede har bestemt sig hjemmefra, vil de godt se et udvalg af muligheder.

·        At vi har de varer, som vi siger, at vi har. Vi må ikke gå tør for varer, når vi har annonceret med dem i avisen eller i kædemarkedsføring. Som minimum skal vi kunne skaffe flere, såfremt vi får hurtigt udsolgt.

·        At vi ikke blot pakker ind, men at vi pakker vore varer RIGTIG flot ind. Der SKAL være forskel på, om kunden selv pakker sine varer ind hjemme på køkkenbordet, eller om vi gør det i butikken.

  Alle kunder er individuelle og skal behandles individuelt. Nogen skal have en høflig og professionel betjening og andre skal have noget røg. Det er her, at vi kan gøre den store forskel, idet vi kender og genkender mange af vore kunder.

Jeg vil ikke belære jer om god service, jeg vil blot bede jer tænke på mine ord, for hvis DU giver en dårlig service, går det også ud over MIN butik og omvendt hvis JEG giver en dårlig service, kan DU jo også risikere at miste en kunde. Vi bor jo ikke vanvittig mange mennesker i Vesthimmerland og i Farsø, så det er vigtigt, at vi behandler kunderne godt, så de får lyst til at komme igen, og lægge deres handler i Farsøs butikker.

ETC
I efteråret sagde vi farvel til Jarrit Hansen og goddag til Nienke Jonker på ETC. ETC er jo førerbunkeren for Erhverv, turisme og handel. Det er her, at trådene samles for de 3 foreninger. Det lykkedes jo sidste år, at få et tilsagn fra Vesthimmerlands Kommune om et bidrag til turistkontoret, således vi kan beholde et turistkontor i Farsø. Mange af jer tænker ikke så meget over vigtigheden i det, men jeg vil bare sige, at det er SÅ vigtigt, at vi har et turistbureau, for vi har SÅ mange flere turister i 9640, end omverdenen fatter. Selvom I betaler mange penge til handelsstandsforeningen, markedsføringsgruppen og måske endda også til centerforeningen i Farsø Rådhuscenter, vil jeg gerne bede jer indbetale 1.500,- kroner i kontingent til turistforeningen også. Turistforeningen har haft underskud i mange år, og egenkapitalen er snart væk. Hvis egenkapitalen forsvinder og der ikke er flere penge på kistebunden, bliver turistbureauet lukket endegyldigt, og det er det sidste, at vi som handlende har brug for. Hvis I tænker på den omsætning, som turisterne i jeres butikker genererer, er et beløb på 1.500,- faktisk vanvittigt billigt, så tænk venligst på det, når girokortet inden længe kommer ind af døren J

Fremtiden
Som I måske har bemærket, er der blevet et hus mindre i bymidten i Farsø, og snart står en ny parkeringsplads færdig. Arealet bag en af handelsstandsforeningens største kæmper (selvom han er lille i højden) Tøjeksperten v/Jens Røschmann står snart klar til, at endnu flere kunder kan parkere i bymidten. Parkeringspladsen er forstadiet til en udvidelse på 2.200 m2 af Farsø Rådhuscenter, som forventes at stå klar inden julehandlen i år, hvis alt går som planlagt.

Jeg omtaler udvidelsen fordi jeg faktisk synes, at det er imponerende, at vi ikke har nogen tomme butikslokaler i Farsø, og ikke har haft det gennem længere tid – flere år faktisk. Jeg er dog ikke så naiv, at jeg tror, at vi får alle helskindet med gennem krisen, som vi har haft de seneste par år, men jeg ved, at hvis vi kan opretholde vort gode samarbejde i handelsstandsforeningen på tværs af placeringer i bybilledet, er vi hjulpet et godt stykke hen ad vejen. Desværre er der butikker på hovedgaden, som ikke vil være med i samarbejdet, og som ikke vil yde hverken økonomisk eller fysisk hjælp til samarbejdet i handelsstandsforeningen og det er rigtig ærgerligt. Og der er endda nogen af de samme, som heller ikke vil bidrage til julebelysningen, som er en af vore største poster, til trods for at deres forretning nyder godt af belysningen. Det er ikke i orden, men vi kan desværre ikke gøre noget ved det. Så må vi andre rykke lidt tættere sammen, selv om vi ikke er så mange til at betale gildet, for vi er simpelthen nødt til at have fælles tiltag ud mod omverdenen.

Til slut vil jeg gerne sige tak til mine bestyrelseskollegaer for godt og gedigent arbejde i 2010. Handelsstandsforeningen blev ikke rigere, men vi blev heller ikke fattigere. Jeg synes, at vi har været gode til at få pengene til at slå til, men jeg kan godt allerede nu fortælle jer, at vi har fået et par udmeldelser af Handelsstandsforeningen  her i starten af året, og vi derfor må i arbejdstøjet og tilpasse omkostningerne herefter.

Tak til Per Lyngby for at holde www.farsoe.dk ajour, hvor vi har en ny side under opsejling, hvor flere får mulighed for at vedligeholde den.

Tak til alle jer medlemmer af markedsføringsgruppen. Det er jer, som er den hårde kerne, og som hele tiden gør, at vi alle er på stikkerne og alle er aktive.

Tak til Nienke for de mange timer, som du lægger på ETC. Du får jo ikke løn for dem alle, så her vil jeg gerne offentligt sige tak for din store indsats på alle fronter.

Til sidst vil jeg gerne sige tak til jer medlemmer. Uden jeres engagement og bidrag var vi ikke her i aften. Tak fordi I gør Farsø til det, den er… En god handelsby!! 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: