FARSØ: Racerkører Malte Ebdrups 2024-sæson i TCR-motorsport sluttede brat den 1. september, og nu får han ikke mulighed for at køre sæsonen færdig i TCR Denmark-klassen.
Det gik ellers så godt da Malte, der kommer fra Farsø, efter sommerferien, stillede op til start på Jyllandsringen. Her lykkedes det nemlig for ham igen at holde den syv-dobbelte danmarksmester Kasper H. Jensen og den førende tyske motorsportskører Mike Halder bag sig og vinde heatet samt få et par andre fine placeringer.
Efter en succesfuld weekend på Jyllandsringen lå Malte på en samlet 3. plads i forhold til DM-mesterskabet og han havde kæmpet sig op på en 1. plads i U-25 (mesterskabet for unge kørere).
Det var derfor med stor forventning Malte mødte frem på Ring Djursland til 5. afd. af TCR Denmark, men der er desværre ikke langt fra succes til bristede drømme!
Totalt bremsesvigt førte til ulykke
Inden første heat var der opvarmning. Malte skulle kontrollere, om bilen var helt klar til start. Han havde ”varmet dæk” og kørte for fuld fart ned ad langsiden på banen. Her går det meget stærkt, for på det sted når farten op på omkring 200 km i timen. Da Malte skulle køre ind i banens kurve, måtte farten nedsættes lidt, men pludselig røg bremse-pedalen bare helt i bund. Totalt bremsesvigt!
Bilen blev slynget op i luften, skudt op over autoværnet som et flyvende missil, fløj over det forhøjede sikkerhedsværn og landede på den anden side.
Kunne stige uskadt ud af bilen
Heldigvis for Malte er sikkerheden for kørerne meget stor, så han kunne stige uskadt ud af bilen, men det samme kunne ikke siges om hans Honda Civic. Bilen var totalskadet!
Ved et obligatorisk lægetjek kunne det konstateres, at Malte var sluppet med en øm krop og lidt mærker rundt omkring.
Tæt på at gå galt for tilskuere
Efter det chokerende uheld, var Malte meget taknemlig for, at der ikke var andre, der var kommet til skade. Det var nemlig utrolig tæt på at gå galt.
To officials og en sportsfotograf, som ellers stod i behørig afstand bag sikkerhedshegnet, var ikke forberedte på ”en flyvende Honda”. Fotografen var i gang med at tage billeder, da bilen ramte hans kamera og det røg ud af hånden på ham med en knækket linse til følge. De to officials blev ikke ramt.
Det lykkedes ikke for Ring Djursland at få banen gjort klar, så TCR Denmark aflyste alle dagens heats.
Stod tilbage med smadret bil
Malte stod tilbage med en smadret bil og med kun 14 dage til Night Race på Padborg Park, så skulle der handles hurtigt og når man starter en sæson, så budgetterer man ikke med en totalskadet racerbil.
Kan ikke få erstatningsbil klar, så sæsonen er slut
I de følgende dage blev der arbejdet intensivt på at skaffe en erstatning til sæsonens sidste to runder, men sent torsdag aften blev det opgivet at få enderne til at nå sammen. Det var simpelthen ikke muligt at få en konkurrencedygtig racer klar. Der måtte meldes afbud for Malte til resten af sæsonen.
Malte er selvfølgelig meget skuffet, men som han siger: -Det er næsten ikke til at bære, at jeg ikke skal køre Night Race på Padborg Park og finale på Jyllandsringen, men omvendt giver det heller ingen mening at stille op til start, hvis ikke vi har en bil, der 100 procent klar.
Teamchef: Malte er en kører som vi skal bygge på i fremtiden.
En skuffet Malte får dog en flot udtalelse med fra Henrik Lundgaard, som er teamchef for RaceGroup (Maltes motorsports-team):-Det her er motorsport, når det er værst. Malte havde overhovedet ingen skyld i ulykken på Ring Djursland og så koster det ham resten af sæsonen.
Gennem hele sæsonen har Malte præsteret på et langt højere niveau end RaceGroup havde forventet.
Vi har forsøgt på alle mulige måder at skaffe en ny bil til Malte, men vi har nogle helt klare krav til bilen og vil ikke tage nogen chancer med materiellet og det kan vi bare ikke nå i mål med inden næste løb.
Malte har gjort det helt ufattelig godt og han har for længst bevist, at han er en kører, som vi skal bygge på i fremtiden.
Drømmen om en podieplads i år brast en søndag formiddag på Ring Djursland, men parterne er enige om at se fremad og lægge alle kræfter i for at blive klar til 2025-sæsonen.