Elever fra Farsø skole fremlagde lovforslag i folketingssalen

FARSØ: 8.d. på Farsø Skole har i samfundsfag deltaget i Folketingets årlige konkurrence om at lave et godt lovforslag. Folketinget har modtaget i alt 1.037 lovforslag fra skoleeleverne i Danmark, hvoraf de 60 lovforslag blev udvalgt til ungdomsparlamentet, heriblandt et forslag fra 3 elever på Farsø skole.

Her ses Frederikke Bleiken, Simon Boysen og Sarah Korreborg fra Farsø skole i Folketingssalen i 2. række i henholdsvis blå, grøn og hvid trøje.

De 3 elever er Frederikke Bleiken, Simon Boysen og Sarah Korreborg fra 8.d., blev udvalgt med lovforslaget: ” Lov om 4 timers idræt om ugen i folkeskolen.”

De tre elever og deres lærer drog derfor i sidste uge til Christiansborg for at deltage i ungdomsparlamentet i Folketinget. Først skulle eleverne arbejde i udvalg. Eleverne fra Farsø Skole var i uddannelsesudvalget. Her skulle de holde et oplæg om, hvorfor netop deres lovforslag var godt. Der var en heftig diskussion i udvalget, for alle grupper argumenterede godt for at deres lovforslag skulle præsenteres og til afstemning i folketingssalen. Eleverne fra Farsø skole indgik til sidst et forlig med en anden gruppe og fik dermed lovforslaget ”Lov om obligatorisk førstehjælp og 4 timers idræt om ugen i folkeskolen” til afstemning. Desværre blev lovforslaget forkastet af ungdomsparlamentarikerne.

Under ungdomsparlamentet var der desuden mulighed for at stille de forskellige ministre og ikke mindst statsministeren spørgsmål. Det var naturligvis en stor oplevelse at se de folk, man normalt kun ser i fjernsynet.

Frederikke, Simon og Sarah siger samstemmende, at det har været en stor og lærerig oplevelse at deltage i ungdomsparlamentet.  De har nu en større indsigt – end deres klassekammerater, i hvordan det politiske arbejde fungerer. Desuden var det sjovt at prøve at være politiker for en dag, også hvad angår pressen, da der var fotografer, kamerafolk og journalister alle vegne, som var interesseret i dem.

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: