Efterskoleelever har taget stilling til ‘danskhed’

STISTRUP: Hvad er danskhed? Handler det om flæskesteg med brun sovs eller om tillid og flexicurity-model?

Af: Mia Vognstoft Vad :
Dét har 700 efterskoleelever diskuteret med hinanden og omkring 100 frivillige i de tre dage op til påske – på Efterskolefestival 2018 i Horsens.  

15-årige Frederik Frimor fra Farsø Efterskole har overvejet, hvad der i hans øjne ligger i ordet.     

– Danskhed er selvfølgelig, når man kan sproget – og når man er en del af det danske fællesskab, siger han.    

Efterskolefestivalen har overskriften “Sådan er landet, jeg gerne vil kalde for mit” og er arrangeret af KFUM og KFUK, som alle ni deltagende efterskoler er tilknyttet. Eleverne har arbejdet sammen med hinanden på kryds og tværs og har derfor mødt “kollega-elever” og mærket fællesskabet dér.   

Temaet er et varmt emne og lægger op til debat, men eleverne har ikke mødt et endeligt svar på, hvad danskhed er, fortæller den ene festivalchef, Johanne Nørtoft.   

 – I den offentlige debat er der mange forskellige holdninger til, hvornår man er dansk. Den danske sangskat giver også mange bud på, hvad danskhed er – og med udgangspunkt i den, har vores mission været at brede emnet ud. Eleverne skal blive klogere på, hvad de selv mener om danskhed, siger hun.    

Udover at snakke om, hvad Danmark betyder, og hvornår man er dansk, har eleverne også lavet alverdens sjove og til tider gakkede ting. De deltog nemlig på forskellige ‘spor’ – det vil sige workshops – og det var alt fra “nak og æd” og “Vildmandsdysten” til “Kend din krop” og “Ungdommen nu til dags”. 

Og så er der blevet sunget masser af sange til de store fællessamlinger med sceneshow – og det har været godt, siger Anne-Sofie Stæhr, der er elev på Farsø Efterskole.    

– Det er mega fedt! Man føler sig glad og føler sammenhold, fordi vi alle sammen er på, og det er bare én stor fest, smiler hun.

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: