VESTHIMMERLAND: Destination Himmerland, der dækker kommunerne Vesthimmerland og Mariagerfjord er i gang med at udvikle et innovativt gæsteservicekoncept, der skal styrke Himmerlands position på markedet.
Konceptet er designet til at modernisere og forbedre gæsteservicen i destinationen.
80-100 infospots
Som en del af det nye koncept vil Destination Himmerland, fysisk i løbet af de næste tre år, etablere 80-100 nye infospots i et indbydende design hos turisterhvervet, attraktioner og detailhandlen. Målet er at styrke både den digitale og fysiske gæsteservice, hvor turisten naturligt opholder sig eller kommer forbi.
Inspirere flere gæster
-Vores klare ambition er at inspirere endnu flere gæster fra både Danmark og udlandet til at udforske de mange, mange oplevelser, Himmerland har at byde på – for her er så mange fantastiske muligheder, siger destinationsdirektør Johanne Bugge. Samtidig ønsker vi at styrke det lokale værtskab både hos erhvervet og frivillige værter og give turisterhvervet konkret mulighed for at øge deres mersalg og skabe givende samarbejder.
Destination Himmerland har netop markeret en vigtig milepæl for implementeringen af det nye koncept. I starten af april mødtes omkring 40 samarbejdspartnere fra hele Himmerland til en fælles workshop. Sammen med Destination Himmerland fik de fremmødte aktører i fællesskab arbejdet på at videreudvikle gæsteservicen, værtskabet i Himmerland samt skabe effektive henvisningssamarbejder og pakkeprodukter.
Et samarbejde med turisterhvervet
Et centralt element i projektet er inddragelsen af det lokale turisterhverv i udviklingen af det nye gæsteservicekoncept.
-Vi vil gerne sikre, at strategien er relevant for både vores partnere og vores gæster, og så vil vi løbende evaluere, hvad der fungerer og ikke fungerer for hele tiden at professionalisere og gøre gæsteservicen effektiv. Vi sætter en ny, professionel standard for gæsteservicen i vores destination, fortæller Johanne Bugge.
Baggrunden for det nye gæsteservicekoncept er den teknologiske udvikling og ændringer i forbrugeradfærd, hvor klassiske turistinformationer bliver mindre og mindre besøgt. Der er behov for at tilpasse gæsteservicen til gæsternes adfærd og måden de søger information på. Destination Himmerland arbejder for at imødekomme turistens behov og fremtidige forventninger til gæsteservice i sit nye gæsteservicekoncept.
-Det er mere presserende end nogensinde før med en opdateret og effektiv gæsteservice. Vi kan se på vores data og turisternes adfærd, at de gerne vil inspireres lige der, hvor de i forvejen opholder sig. og at de gerne vil være selvhjulpne, men at de også sætter pris på den personlige anbefaling og inspiration, når de har brug for den. Derfor bliver vores turisterhverv og attraktioner også inviteret på salgs- og værtskabskursus, forklarer Johanne Bugge.
Både fysisk og digital gæsteservice
Det nye koncept vil integrere både fysisk og digital gæsteservice på en måde, der inspirerer flere turister til at udforske regionen og støtte det lokale turisterhverv. Det vil give turister nem adgang til information og inspiration, uanset om de foretrækker traditionelle trykte medier eller digitale platforme.
20 infospots allerede placeret
Og erhvervet bakker op – over 20 partnere hos Destination Himmerland har allerede nu forhåndstilkendegivet, at de gerne vil være infospots, da de også oplever, at gæsterne søger inspiration og information til næste oplevelse hos de steder, de besøger i forvejen.
-Vi bakker op om at yde en god gæsteservice – vi har et ansvar for at vejlede vores gæster i byen og Himmerland. Det er helt naturligt, fordi vores besøgende søger videre guidning til oplevelser, når de har besøgt os. Vi er en del af Løgstør-modellen og Muslingebyen og gennem dette projekt kan vi være med til at løfte gæsteservicen både i Løgstør-området og resten af destinationen, lyder det fra Jake Hubert Gardiner, Museumsinspektør ved Limfjordsmuseet.
Tilbage til fremtiden
Destination Himmerlands tilgang til gæsteservice er strategisk vigtig for at gøre Himmerland til en endnu mere attraktiv destination for turister, samtidig med at den understøtter større omsætning hos turismeerhvervet og i det samlede lokalsamfund. Det nye gæsteservicekoncept er udviklet som en del af projektet “Tilbage til Fremtiden”, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.