Bosætningskampagner

Af: Uffe Bro, Byrådsmedlem og Byrådskandidat til KV17, Socialdemokratiet, Købmagergade 26, Løgstør

Vesthimmerlands Kommune er i gang med at udvikle en ny strategi som grundlag for en fremtidig bosætningskampagne. Det hilser vi med tilfredshed. Den skal, som vi har forstået det, fortsat styres centralt fra borgmesterkontoret, om end det dog er meningen, at den i stedet for som hidtil udelukkende har været fokuseret på kommunen som sådan, nu tænkes at skulle fokusere på de enkelte lokaliteter rundt omkring i kommunen. Det sidste hilser vi også med tilfredshed.

Vi må konstatere, at kommunens hidtidige plan for udviklingen af kommunen ikke har været den succes, man håbede, forstået på den måde, at der trods kommunens markedsføring ikke er blevet skabt tilstrækkeligt med nye bosætninger.

Nye bosætninger er forudsætningen for et større skattegrundlag, der igen er forudsætningen for et godt serviceniveau og en holdbar velfærd.

Vi er derfor nødt til at tænke anderledes. Vi vil gå en anden vej!

Undersøgelser viser, at kommunale markedsføringskroner næsten er spildt. Man kan imidlertid ikke slutte heraf, at markedsføring ikke er nødvendig. Man skal bare gøre det på en anden måde.

Vi foreslår, at Byrådet afsætter tilstrækkeligt med midler til en effektiv markedsføring af kommunen. Disse midler fordeles herefter til de fire hovedbyer og Landsbyudvalget, der hver især iværksætter deres egne bosætnings- og turistkampagner, men under ansvar overfor byrådet via en udviklingschef.

Det bagved liggende grundsynspunkt er, at en kommune ikke er et markedsføringsobjekt, men blot en fra andre kommuner geografisk afgrænsning af et administrativt område. Kun den enkelte by/landsby ved præcist, hvad den kan argumentere for med henblik på at få en positiv respons på markedsføringen.  Derfor vil en kampagne blive mere præcis og målrettet, således at man kan nå de målgrupper, man ønsker at nå med markedsføringen.

Den operative del – den udfarende kraft – skal derimod bestå af fem udviklingsenheder bemandet med personer (især såkaldte ildsjæle) fra de lokale miljøer, såsom f.eks. de fire erhvervsråd og de fire lokale turistforeninger eller andre som f.eks. borgerforeninger. Vort mål er, at disse fem enheder hvert år tilføres mindst 500.000 kr. til anvendelse efter formålet.

Det er endvidere vort ønske, at der i hver af de fire byer etableres en borgerservice med mindst to-tre medarbejdere hvert af stederne Løgstør, Farsø og Aalestrup. Disse skal også være det administrative og praktiske bindeled mellem på den ene side kommunaldirektøren og Udviklingschefen og på den anden side de fem udviklingsenheder. Det er imidlertid bestyrelserne i udviklingsenhederne, der sammen med Udviklingschefen alene har ansvaret for markedsføringen og økonomien i selskabet.

De beløb, som kommunen her betaler, kan naturligvis suppleres med bidrag fra private.

Man skal hele tiden huske på, at kommunen kun får fremgang, hvis alle dele af kommunen får fremgang!

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: