test

Bo’s Taxi takker af

HVALPSUND: Farsø og Omegns sidste taxavirksomhed, Hvalpsund & Bo´s Taxi, lukker.

Efter næsten 30 år i taxibranchen, er tiden inde til at jeg takker af, lyder det fra indehaver Bo Pedersen, Hvalpsund, der i sidste uge, med vemod, lod sin taxavirksomhed begære konkurs. Det er efter de seneste meget hårde år, hvor Bo Pedersen har måttet tilføre sin virksomhed ekstra kapital ved at have job ved siden af. Coronatiden gjorde det absolut ikke bedre – og heller ikke tiden derefter, for han har haft svært ved at betale sit coronalån tilbage. Han har derfor valgt at kaste håndklædet i ringen og i stedet koncentrere sig om sin nye beskæftigelse som færgenavigatør ombord på Færgen Mary.

Fra taxavognmand til færgenavigatør
Man må sige at Bo Pedersen har handlet med rettidig omhu. Han har længe kunnet se hvor taxabranchen førte hen, og derfor påbegyndte han i 2019 den nye færgenavigatøruddannelse i Marstal efter at overfartslederen ombord på Færgen Mary havde lokket med en læreplads med udsigt til fast job bagefter. Efter 14 måneder var han uddannet og dermed blev den drøm han havde som ung om et liv til søs levet ud. Inden Bo blev draget af taxabranchen hjemme i Hvalpsund var han nemlig skibsassistent.

-Som 51-årig har jeg nu fået mit livs andet drømmejob, fortæller Bo Pedersen efter sit farvel til taxabranchen.

Gode 30 år i taxabranchen
Men han ser tilbage på 30 gode år i taxabranchen. Da det gik allerbedst havde han tre vogne og ligeså mange ansatte.

Han kommer især til at savne de lokale kunder. Han håber at en anden vil starte op efter ham med lokal taxavirksomhed, for der er faktisk en forretning af samle op. Selv har han givet op fordi der er for meget gæld at afdrage på.

-Jeg har det allermest dårligt med ikke at kunne sørge for at fragte folk sikkert hjem om natten, siger Bo Pedersen om sit farvel til taxaen.

Historien om Bo’s Taxa
Bo Pedersen fortæller her om sine 30 år i taxabranchen:

Det hele startede i 1993, da jeg som 21 årig overtog Hvalpsund Taxi efter Hanne og Kristian Madsen. De hjalp mig i gang, og blev ved med at køre for mig den første årrække, en kæmpe stor tak til dem.

Dengang først i 90’erne og op i 00’erne var det virkelig sjovt at kører hyrevogn. Der var gang i nattelivet i Farsø og omegnsbyerne. Tænk bare på Storm T med strip om torsdagen, diskotek, fadølfesterne osv, Thit inn senere Café Crazy med de skøre crazy-drenge og den helt fantastiske stemning, som de lavede dengang.

Farsøs natteliv trak rigtig mange folk til, fra nær og fjern. Næsten alle skulle have en taxi hjem eller bare pendles frem og tilbage mellem beværtningerne. Der var altid gang i den, ellers fandt man på at køre til en af nabo byernes værtshuse. Gedsted bodega, Lord Nelson, Hornum kro, My Way, Møde Stedet, Postkassen , Rytterbaren eller Mc Klubben i Farsø, man skulle nok finde et sted hvor der var god stemning.

Det var ikke unormalt med 5-6 taxi’er i vente position på hovedgaden på en almindelig lørdag aften.

Det har altid været en af kerneværdierne for mig og mine chauffører; At alle skulle sikkert hjem fra byen og ikke før alle værtshusene var lukket. Mange gange endte det med at vi fik rundstykker sammen med bartenderne når alt var slut. Vi levede jo af de samme kunder, sjove historier, samme problemer og hjalp hinanden alt det vi kunne. En enkelt Morgen-fest eller to er det også blevet til i tidens løb, må jeg indrømme.

 Til hverdag blev der kørt mad ud til pensionisterne for Ullits Hotel, ellers var kunderne Farsø Sygehus, læge kørsel for kommune og dagcenter tilbud på Hesselvang. Vi kørte lokalt og var tæt med de ældre borgere. Sådan gik det de første 10-15 år.

Omkring årtusindskiftet overgik meget af det offentlige kørsel til styring hos Nordjyllands Trafikselskab senere blev det styret af FlexTrafik.

De første par år vi kørte for NT var det på fast pris ca. 250 kr. for en lille bil og 300 kr. for en stor bil i timen. Vi blev lovet guld og grønne skove af NT bare de fik deres nye styresystem Planet op at køre. Det fik de alle til, alle os med taxi bevillinger hjalp dem.

Det viste sig at være meget dumt. Til tak fandt NT og Trafikministeriet ud af at lave OST-tilladelser . En OST-tilladelse er en tilladelse som betyder man kun må køre for det offentlige, altså ingen hyrevognskørsel om natten. De blev pumpet ud i en lind strøm og den offentlige kørsel kom i licitation en gang om året. Med de mange nye biler på gaden faldt timeprisen drastisk til omkring 190 -220 kr. pr. time. Det var en våd klud i ansigtet på os med taxibevillinger, vi var jo forpligtiget til at betjene kunderne om natten alle ugens dage hele året rundt, men det var svært når økonomien om dagen blev så ringe.

Det resulterede i at mange landtaxier forsvandt, økonomien om dagen var væk, og det var dyrt at opretholde forpligtigelsen til at køre om natten.

Bare omkring Farsø var der udover Farsø og Hvalpsund en lokal taxivognmand i byer som V. Hornum, Hornum, Overlade, Strandby, Ullits og Gedsted. Alle er forlængst lukket ned.

Sådan var udviklingen, og var  priserne for at samle alt offentlig kørsel under en organisation og udbyde den årligt.

Senere kom udbuddene hvert andet år og man kunne lave kontrakter,  bl.a.  skolekørsel på 4 år. Det var noget bedre og timeprisen på flexkørsel fik et nøk opad, så vi klarede os igennem.

I nattelivet havde vi et godt samarbejde med Tordenkalven, Lord Nelson, Hornum Kro og 14’eren, så der var stadig en del at lave om natten.

Men det har aldrig været en “guldrandet” forretning at køre taxi. Det fik jeg for alvor at mærke da corona’en kom. Verden gik i stå og alt vores kørsel forsvandt. Det blev desværre rigtigt dyrt for os. Jeg så ingen anden udvej end at sætte butikken til salg, hvilket dog viste sig at være en umulig opgave.

Så nu har jeg valgt at lukke Hvalpsund & Bo’s Taxi. Mange tak til kunderne, samarbejdspartnere og ikke mindst mine trofaste ansatte igennem de mange år, lyder det fra Bo Pedersen.

/cf

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: