Af: Lars Rem, Byrådsmedlem og næstformand i Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerlands Kommune for Liberal Alliance
Svar til Signe Nøhrs læserbrev i Farsø Avis 12. februar 2025, vedrørende borgerservice.
Noget af det der gør mig glad, når jeg taler med Tom, vores chef for CKA, er når han altid siger “husk det handler om mennesker!”
Det gør også en god borgerservice, ofte er det her de fleste møder kommunen. Vi har så mange tiltag, der kan gøre borgerne til klienter, men her handler det ofte om, at løse de almindelige problemer man kan stå med.
Kommunen er i dag mange ting; vi er myndighed, udbyder – og altså også et serviceorgan.
Det drukner nogle gange lidt i systemet. Det bør være muligt for alle, at opnå denne service uden, at skulle bruge lang tid i en bus eller skulle forlade sig på familie eller naboer for at få et lift. Eller som lederen i Aars Avis påpegede, at skulle tage lang tid fri fra arbejde.
At vi i beskæftigelsesudvalget, har behandlet pop-up borgerservice, skyldes at, der op til budget 2025, lå et forslag fra fagforvaltningen, om at nedlægge borgerservice i Løgstør. Her sad en person i 20 timer om ugen og udstedte pas og kørekort og når der ikke var “kunder i butikken” lavede administrativt arbejde.
Jeg fremsatte et forslag, der ville bevare borgerservice i Løgstør, i begrænset omfang ja, men der ville med forslaget stadig være en borgerservicefunktion i Løgstør.
Stor var min glæde, da vi under forhandlingerne kom frem til at der skulle være en pop-up borgerservice i hele kommunen, et langt bedre resultat end jeg havde forestillet mig.
Derfor undrer det mig, når Signe Nøhr mener, vi i udvalget ikke står ved budgetaftalen, vi er netop ved at implementere denne.
Det forslag vi nåede frem til er, at der skal være borgerservice i Farsø, Aalestrup og i Løgstør, en dag om ugen hvert sted, i 4 timer med 2 medarbejdere, i alt 24 mandetimer om ugen.
Der er ikke lagt op til betjening af pas og kørekort, men alt andet som borgerservice beskæftiger sig med, og hvor man – ligesom i Løgstør, laver administrativt arbejde når der ikke er kunder.
Jeg medgiver at sagsfremstillingen ikke er videre god, man kan polemisk mene, at den er mere vildledende end vejledende og får det til at se ud som om Aars borgerservice vil blive lagt ned! Hvad den ikke tager stilling til, er det faktum, at de 3 lokale borgerservice kontorer vil aflaste Aars kontoret, med de borgere fra Aalestrup, Løgstør og Farsø der ikke behøver at komme til Aars
Det gamle Løgstør borgerservice behandlede pas og kørekort i gennemsnit 11 timer om ugen, man mener forhåbentlig ikke at 11 timer skal lægge Aars ned?!
Men jeg er konstruktiv, udstyret til pas og kørekort står stadig i Løgstør, det er købt og betalt, så man kan måske stadig behandle pas og kørekort der? Det vil da tage noget af det “store”, man forudser i Aars borgerservice.
En ting der kunne tage presset af borgerservice i Aars er det faktum, at man agerer telefonomstilling for hele kommunen, hvis vi kan finde en løsning der, kan vores sagsbehandlere i borgerservice lave det de er ansat til.
Og så lige to ting Signe: at mene at vi ikke lever op til budgetaftalen, når det er en aftale derfra vi implementerer, endda uden at skulle bruge en tillægsbevilling, det er at strække den.
Samt i betragtning af de mange forslag konservative for tiden, publicerer i lokalpressen, så antydningen af begyndende valgkamp / løfter, vil jeg helst ikke svare på.