FARSØ: Det var med et fremmøde tæt på de 100, stor interesse for indvielsen af den nye Johannes V. Jensen Museum, som fandt sted den 15. april.
En lang rejse
Meget apropos et af Johs. V. Jensen største værker ”Den Lange Rejse”, trak mange af dagens talere symbolsk paralleller til gennemførelsen af det nye museum, som har været længe undervejs, faktisk siden 2007.
Blandt andet indvielsesdagens toastmaster, kultur- og fritidsudvalgsformand Jan Dyregaard sagde: Den Lange Rejse handler om den unge mand, som forlader sin barndoms verden og drager ud for at erobre det store land omkring sig – for så som gammel at efterleve en modsatrettet længsel tilbage mod det oprindelige. På samme måde kan man sige, at Johannes V. Jensen med indvielsen af museet nu endelig er vendt hjem til det oprindelige – her hvor han er født og opvokset og hvor han rejste fra for at læse medicin i København, sagde Jan Dyregaard, der fremhævede Johs. V. Jensens unikke forfatterskab for hvilket han ikke blot modtog Nobelprisen men bl. a. også er blevet optaget i den danske kulturkanon.
Vokset op af den himmerlandske muld
Det store fremmøde blev også med glæde bemærket af direktør for Nationalmuseet, Per Kristian Madsen, der også var blandt talerne på indvielsesdagen.
– Det flotte museum står som vokset op af den himmerlandske muld – et sted der skal vokse og formere sig, sagde Per Kristian Madsen, som også forklarede at Nationalmuseets udlån af genstandene til Johs. V. Jensens arbejdsværelse fra hans lejlighed på Østerbro i København, hører til blandt de "numre", som af museet er kategoriseret som værende af national betydning og en del af den danske kulturarv.
Per Kristian Madsen sagde også i sin tale at Johs. V, Jensens forfatterskab og hans "Himmerlandshistorier" inspireret af barndommens Vesthimmerland, er et litterært monument.
Arbejdsværelset bringer minder
Til indvielses var der også særligt indbudte – og interesserede gæster, nemlig Johanses V. Jensens børnebørn, oldebørn og tipoldebørn.
En af dem var barnebarnet Gorm V. Jensen, som i dag bor i Johs. V. Jensens lejlighed på Østerbro i København og som fortalte om sine minder om sin farfar og hans arbejdsværelse.
– Det er en stor glæde for mig og min familie at være her i dag, og jeg vil gerne takke støtteforeningen bag Johs. V. Jensen-museet for deres stædighed og dygtighed, sagde Gorm V. Jensen.
En lang række andre talere indtog også talerstolen i løbet af den 2 timer lange – men særdeles ærefulde og underholdende indvielse. Det var støtteforeningens formand, Jens Munk, Peter Møller fra Lions Club Farsø, som udover at berette om museets historie i huset i Søndergade også kunne afsløre klubbens gave til museet – en smuk gobelin. Herefter fulgte arkitekterne Palle Breinholm og Eskild Bjerre Laursen, og inden den røde åbningssnor ind til lokalet med Johs. V. Jensens arbejdsværelse blev klippet af Bera Jensen, Gorm V. Jensen og Jan Dyregaard, blev der også serveret håndmadder fra Hotel Farsø og leveret underholdning ved grupperne Performance Fusiyama og kammerkoret Con Brios.
FAKTA: Det nye Johannes V. Jensen Museum
Hovedattraktionen i den nyopførte fløj er bohave fra digterens arbejdsværelse, udlånt fra Nationalmuseet. Her kan museets gæster blandt andet se Johannes V. Jensens skrivepult og diplomet fra Nobelpris-komiteen.
I den gamle museumsafdeling – der er indrettet i Johannes V. Jensens oprindelige fødehjem – fortælles om forfatterens liv og værk samt om Vesthimmerland og Farsø i Johannes V. Jensens ungdomsår i slutningen af 1800-tallet.
Mødet med digteren, hans forfatterskab og ophav skabes ved hjælp af fotografier, film- og lydklip samt muligheden for at fordybe sig i hans litteratur.
For at museet – der er en selvejende institution – har kunnet låne effekterne fra Nationalmuseet, så har det statsanerkendte Vesthimmerlands Museum i Aars måttet stå som "garant".
Så officielt er det museet i Aars, der låner de mange ting fra Johannes V. Jensens arbejdsværelse i København af Nationalmuseet. Effekterne har indtil i dag stået pakket ned i kasser på Nationalmuseet.
Nationalmuseet har aldrig tidligere lånt så mange ting ud på én gang, så det har været en stor og meget principiel sag for Nationalmuseet, der er gået med både livrem og seler.