Åbner munden overfor hinanden

FARSØ: Overskriften for denne tandlægeartikel er måske et lidt søgt ordvalg, men den omhandler godt kollegaskab, arbejdstilfredshed, trivsel og det at være ærlige overfor hinanden på jobbet og kommunikere konstruktivt med et glimt i øjet.

Arbejdstilfredshed
I de seneste to år har Farsø Tandlægehus haft stort fokus på arbejdsmiljøet. – Altså hvordan man skaber høj arbejdstilfredshed og trivsel, og dermed skaber grundlag for at patienten får en god oplevelse. Men ikke mindst også for at bibeholde kompetencerne i huset og tiltrække personale i fremtiden.

Klinikchef Henrik Hassingboe fortæller, at fokus på arbejdsmiljøet er en absolut nødvendighed i en branche hvor der er for få tandlæger og tandplejere. Der har over en længere periode hersket stor konkurrence i branchen om at få kvalificeret arbejdskraft. Det skyldes for få uddannelsespladser i Århus og København.

Svært at rekruttere til yderområde
Det er derfor utroligt besværligt, når man skal rekruttere til yderområderne. To medarbejdere kører fra Silkeborg. Selv kører han og Line som er tandlæge og ejer af Farsø Tandlægehus fra den anden side af Randers til Farsø hver dag. Men har man en god arbejdsplads kører man også gerne efter den, siger Henrik Hassingboe.

Farsø Tandlægehus har i dag 5 tandlæger, 3 tandplejere, 7 klinikassistenter og 1 klinikchef

To nye medarbejdere
-Indtil videre har vi været heldige, fortæller Henrik Hassingboe, vi har netop ansat to nye medarbejdere.   

Vi har netop fastansat tandlæge Sif Studsgaard. Hun kommer fra en stilling i Aalborg, men hun har tidligere arbejdet i Aalestrup, så hun kender lokalområdet.

Vi har også ansat tandplejer Winni Kristensen. Trenden i samfundet er, at der er flere patienter der kræver paradentose-behandling. Det oplever vi også her, så hun er ansat til sammen med vore andre tandplejere at styrke området. Paradentosebehandling er tidskrævende og meget vigtig at få bugt med, da det ellers kan have alvorlige konsekvenser for bl.a. diabetespatienter og patienter med hjertekarsygdomme. Winni er også kendt i lokalområdet og har senest arbejdet i Løgstør.

For øjeblikket har vi desuden tandlægerne Amalie og Annica på barsel. Men der har vi også været heldige, at kunne trække på tidligere kræfter i form af tandlæge Ole Vestergaard, som er trådt til som barselsvikar. Vi glæder os over, at han vil tage en ekstra tørn. Han vender tilbage til sit otium til sommer.

Arbejder med social kapital
Det gode arbejdsmiljø skyldes bl.a. at der arbejdes med fokus på Social Kapital. Tanken bag er, at man ved at opbygge og anvende stærke relationer på klinikken, kan forbedre kvaliteten og effektiviteten og samtidig styrke trivsel og godt arbejdsmiljø.

De tre grundsten i fundamentet er: Retfærdighed – alle bliver behandlet med respekt og værdighed. Samarbejde – med fælles mål, sprog og viden. Tillid – at være lydhør og ærlig.

Det betyder bl.a. at involvere medarbejderne i de processer, hvor det er muligt, og så har vi lavet en samarbejdsaftale for at afstemme krav og forventninger til hinanden.

Den følger vi op på hver måned på et personalemøde. Her kan man sige alt. Så længe det er med respekt, fortæller Henrik Hassingboe.

Positiv indgangsvinkel til opgaver
Det har betydet en positiv indgangsvinkel til opgaver. Det vil sige, at man også hjælper hinanden i receptionen, sterilrummet og på klinikkerne. Vi giver hinanden positiv feed-back og det er med til at løfte den positive stemning.

Vi har også en Idebank. Det har medført et nyttigt kaldesystem, ændring af arbejdsplaner og investeringer.

Oprindelig klinikafdeling renoveres og opgraderes
For 2 år siden blev klinikken udvidet og nu har vi planlagt en renovering af den oprindelige klinikafdeling. Det betyder at 3 klinikker renoveres og der installeres 2 nye units og nyt inventar. -Håndværkerne rykker ind den 12. maj, og derfor er vi nødsaget til at køre på halv kraft i tre uger frem til den 3. juni, hvor vi er lovet at afdelingen står færdig, slutter Henrik Hassingboe.  

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: