Talentudviklings arbejde på VHG

VESTHIMMERLAND: Et formål med al undervisning er at frigøre den enkelte elevs ressourcer optimalt.

Derfor har der de senere år i gymnasieverdenen været nogle tiltag for også at udfordre de dygtige elevers potentiale. På VHG giver man således nogle ekstraordinære undervisningstilbud gennem Nordjyske Gymnasiers Talentakademi. Der bliver også jævnligt holdt faglige ”olympiader” o. lign. for de dygtigste elever.

Nordjyske Gymnasiers Talentakademi
Nordjyske Gymnasiers Talentakademi er en fælles koordineret indsats for talentfulde elever i hele Nordjylland – og alle gymnasier (stx, htx, hhx) deltager. Talentfulde elever deltager i tre akademidage pr. semester, hvor både skolebaserede aktiviteter og aktiviteter regionalt i samarbejde med de videregående uddannelser er på programmet.
 

Strukturen i projektet skal sikre, at indsatserne kan fungere som øjenåbner til de videregående uddannelser i Nordjylland, og at der etableres et tættere samarbejde og et varigt netværk mellem gymnasiale ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser. Herved er det målet, at alle deltagende elever kvalificerer deres videregående uddannelsesvalg.


I år har følgende elever fra VHG deltaget og fik overrakt diplom ved afslutning på UCN i starten af maj. Sundhed, naturvidenskab og teknologi: Christina Folkermand Vestergård, 2x. Nikolaj Emil Mortensen, 2x. Mads Hyldgaard Henningsen, 2x. Humaniora og sprog: Emilie Trøst Hansen, 2s. Gustav Uhrenholt Bigum, 2s. Caroline Liltorp Justesen, 2y. Mathilde Liltorp Justesen, 2y. Samfund og business: Frederik Rask Madsen, 2t. Henrik Haugaard Sørensen, 2s. Sascha Christensen, 2s.

Humaniora og sprog
Da der tidligere er givet eksempler på, hvad man arbejder med inden for Sundhed, naturvidenskab og teknologi samt Samfund og business, er det her valgt at fokusere på Humaniora og sprog. 

Tvillingerne Caroline Liltorp Justesen og Mathilde Liltorp Justesen fra 2y, der bor i Dollerup ved Foulum fortæller her hvad de har arbejdet med i år, og hvad de synes om at være med. 

Caroline siger: – Jeg synes, at det har været spændende og lærerigt at deltage i Talentakademiet. Det har været en fantastisk mulighed for at tilegne sig ny viden inden for humaniora og sprog på et højt fagligt niveau, hvilket har været virkelig godt, da vi tilmed har arbejdet med emner, hvor jeg efterfølgende har brugt min tillærte viden i undervisningen på gymnasiet. Desuden har det været et forløb, hvor jeg har haft mulighed for at lære en masse nye mennesker at kende på tværs af gymnasier, uddannelser og studieretninger. Det har dermed også været en god mulighed for at opbygge venskaber. 

I årets løb har vi arbejdet med to emner. I efteråret beskæftigede vi os med emnet ”Fake News”, hvor vi bl.a. hørte et foredrag med Erkan Özden fra DR. Desuden har vi i dette forår arbejdet med ”Kønsidentitet i senmoderniteten”, hvor vi har analyseret tekster, og vi har tilmed haft om diskurser. Det har været super spændende. 

Mathilde er lige så begejstret som sin søster og supplerer med følgende: -De emner, vi har arbejdet med, har stor relevans for vores samfund og ligeledes vores dagligdag. Vi har eksempelvis arbejdet med diskursanalyse omhandlende kønsroller og identitetsdannelse i det senmoderne samfund. I den forbindelse var vi på Aalborg Universitet på uddannelsen ’Anvendt filosofi’. Det var været utrolig spændende, og netop besøg på videregående uddannelse har givet mig et større overblik over uddannelsesvalg i fremtiden. Generelt set er undervisningen på talentakademiet meget relevant, ikke mindst i forhold til den daglige undervisning på gymnasiet, fordi vi har arbejdet med diskursanalyser, medier m.m. svarende til undervisningen i danskfaget. Det faglige niveau på talentakademiet er dog højere. 

Man kan ikke lade være med at spørge de to piger om, hvordan det er at være tvillinger og gå i samme klasse. De er enige om, at der er mange fordele ved at være tvillinger. Bl.a. at man kan hjælpe hinanden og sparre med hinanden. I folkeskolen gik de også i klasse sammen, mens de i 10.kl. – på privatskolen kom i hver sin klasse. Som andre søskende kan de dog godt blive uenige. Mathilde slutter af med at sige: -Dog er det hele ikke rosenrødt, og en ulempe er, at der ubevidst skabes sammenligninger fra egen side og fra vennerne. Dette kan man vælge at opfatte positivt eller negativt, men jeg kan sige, at hverdagen i 2y med Caroline fra mit perspektiv fungerer super godt.

 

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: